Wie vindt dat games tegenwoordig te casual zijn en met nostalgische gevoelens terugkijkt naar spellen uit de vorige eeuw, kan zijn hart ophalen bij Xcom: Enemy Unknown. Het spel blijft dicht bij het origineel uit 1994 en Sid Meier en de zijnen van Firaxis Games hebben ervoor gezorgd dat je er een hele kluif aan hebt. Maar wel een hele aantrekkelijke kluif.
In Xcom hebben buitenaardse wezens voet gezet op de aarde en ze zijn absoluut niet van plan om onze planeet te verlaten. Sterker nog: ze komen in steeds grotere getale naar de aarde en overal ter wereld vinden gevechten plaats tussen mensen en vijandige E.T.’s. Het menselijk ras gaat kansloos ten onder omdat de aliens technologisch veel verder zijn dan de mensheid.
Xcom
De internationale organisatie Xcom moet de buitenaardse indringers een halt toeroepen en aan jou de taak om dat op een succesvolle manier te doen. Hiervoor krijg je een ondergrondse basis tot je beschikking met wat onderzoekers en manschappen erbij. Een gift van de internationale gemeenschap, die verwacht dat jij de aarde terugpakt van de marsmannetjes.

De strijd om de aarde wordt turn-based gevochten en eist behoorlijk wat tactisch inzicht. In het begin heb je een team van vier soldaten tot je beschikking. Dit aantal neemt tijdens het spel wel miniem toe, maar de groepen blijven behoorlijk klein. Voor elke missie kun je enkele teamleden kiezen en ze wapens en bescherming geven. Eenmaal op het slagveld heb je per beurt met elke eenheid twee opties: je kunt een soldaat extra ver over de map verplaatsen of verplaatst hem slechts een stukje, waarna je de tegenstander kunt beschieten, een granaat op zijn hoofd kunt gooien of jouw EHBO-cursus in de praktijk kunt brengen bij een gewonde medesoldaat.
De keuzes die je in de gevechten maakt zijn belangrijk, maar misschien nog wel belangrijker voor het verloop van het spel zijn de keuzes die je op de basis maakt. Met het geld dat je van de internationale gemeenschap krijgt kun je de basis uitbouwen (die het beste te vergelijken is met een gigantische mierenhoop die langzaam dieper naar de aardkern toegroeit), manschappen trainen en onderzoek doen. Het bouwen van de basis is gelukkig niet teruggebracht tot het simpel klikken op een knop genaamd upgrade; je moet planmatig de basis uitbouwen. Wil je een nieuw ruimte bouwen voor verder onderzoek een paar meter dieper dan je basis nu is? Dan heb je niet voldoende aan enkel die nieuwe ruimte, je zult meer energie moeten opwekken om alles te laten draaien en bovendien moet je door een lift te bouwen ervoor zorgen dat de ruimte bereikbaar is.
Werken in het lab
Wanneer je buitenaardse wezens vermoordt, blijven er resten achter die je in het lab kunt laten onderzoeken. Hierdoor krijg je beter inzicht in de zwakke punten van de tegenstander en krijg je nieuwe technologische snufjes tot je beschikking die heel handig uitkomen in de gevechten. Aangezien de aliens met steeds grotere groepen richting de aarde komen en hun manschappen sterker worden, kun je niet stil blijven zitten, want stilstand is gelijk aan ondergang.

Hoe belangrijk de keuzes buiten het slagveld ook zijn, uiteindelijk is het allerbelangrijkste dat je jouw manschappen in leven houdt. Op het moment dat ze sterven zullen ze niet meer tot leven komen, ook niet in de volgende missie. Dit zorgt ervoor dat een gewonnen gevecht zonder het verliezen van eigen manschappen ultieme voldoening geeft. Je manschappen kunnen in Xcom namelijk niveaus stijgen en het is doodzonde om een eenheid te verliezen waarin je zoveel moeite hebt gestopt. Het uitbouwen van een klein groepje soldaten met een hoog level lijkt verleidelijk, maar verlies je een mannetje, dan is dat een fikse aderlating. Investeren in de breedte lijkt dus een betere strategie.
Xcom: Enemy Unknown lijkt een remake te gaan worden die zijn voorganger zeker eer aan doet. Het spel vergt het maximale van je tactische vermogen. Voorzichtigheid is troef op het slagveld en daarnaast zul je ook voorzichtig en planmatig jouw basis moeten uitbouwen; iets dat je uiteindelijk de overwinning kan opleveren. Deze tactische veelvraat geeft je veel te kiezen, maar dat zorgt er wel voor dat winnen in Xcom: Enemy Unknown iets is dat je volledig aan jezelf te danken hebt.