Real Racing 3 Review

De Real Racing-games zijn altijd dé paradepaardjes op het gebied van racing geweest op de mobiele games markt. De franchise stak altijd met kop en schouders boven alle andere racegames uit, zowel op visueel vlak als op gameplay gebied. Real Racing 3 lijkt erg op zijn voorgangers en de game is zelfs gratis te downloaden. Weliswaar gratis in combinatie met een ‘freemium’-model, waarin je betaalt om wachttijden in te korten en om snelle auto’s te kopen.

Afgezien van dit laatste zet Real Racing 3 de lijn voort: net als de eerste twee racegames ziet de game er waanzinnig uit. De visuele pracht die tevoorschijn is getoverd behoort tot de mooiste onder de mobiele games. Het zijn met name de 46 auto’s, afkomstig van 12 fabrikanten, die de show stelen. Deze bolides zijn tot in het kleinste detail uitgewerkt en blinken tot in de kleinste pixel. Bovendien voelen de racemonsters heerlijk aan en is het verschil in rijstijl duidelijk te merken, met name bij de snellere en prijzigere exemplaren.

Dat komt vooral doordat de besturing in Real Racing 3 retestrak is. Door simpele bewegingen en een lichte aanraking op het scherm scheur je over het wegdek. De game staat standaard met de nodige hulpmiddelen aan ingesteld, waarop er automatisch voor je in bochten wordt geremd en je de juiste baan volgt. Om echt te kunnen genieten is de keuze om zonder hulpmiddelen te spelen een must: het racen voelt niet alleen beter aan, ook je resultaten tijdens races gaan er een stuk op vooruit.

12 miljoen dollar per maand

Het freemium-model lijkt EA af te hebben gekeken bij CSR Racing. Niet alleen lijken de dragraces in RR3 verdacht veel op CSR Racing, Laatstgenoemde kwam met indrukwekkende cijfers naar buiten: zo verdiende men 12 miljoen dollar per maand dankzij het freemium model. Uit een onderzoek is inmiddels ook gebleken dat 85 procent van de meest opleverende iOS-games gebruikt maakt van het freemium-model.

De echte circuits waar je met je gekochte auto’s op racet zijn verdeeld over 900 events. Wat je meer dan genoeg materiaal geeft om op vele uurtjes in Real Racing 3 te spenderen. Vlieg je tijdens een van deze races uit de bocht of klap je op een tegenstander dan houd je hier zichtbare schade aan over. Deze schade zorgt er voor dat je auto trager wordt en dit moet je dus repareren. Reparaties kosten echter in-game dollars (die je verdient tijdens races, maar ook te koop zijn met echt geld). Daarnaast moet je je auto na een aantal races, als gevolg van slijtage, ook voorzien van enig serviceonderhoud. Denk hierbij aan het verversen van je olie of het vervangen van versleten banden. Dit onderhoud is noodzakelijk en kost bovendien tijd (van vijf minuten tot een uur) waarin de auto niet te gebruiken is. Door het gebruik van goudstukken is deze wachttijd direct over te slaan. Deze goudstukken zijn heel beperkt in-game te verdienen, maar zijn wel te koop met echt geld.

Gelukkig is dit alleen in een vroeg stadium in Real Racing 3 een bron van ergernis. Je begint namelijk met één auto, waardoor je verplicht bent de wachttijd uit te zitten. Al snel beschik je over voldoende in-game dollars om een tweede en derde wagen aan te schaffen. Hiermee pak je tijdens het onderhoud van één auto gewoon een andere om in te racen. Als je wil is het wel mogelijk om alsnog een ‘shortcut’ te nemen door goudstukken te kopen of een pakket te kopen met daarin één of meerdere snelle bolides.

Een nieuwe toevoeging in Real Racing 3 is time-shifted multiplayer (TMS), waarin je het opneemt tegen ‘echte’ tegenstanders. Deze functie zorgt ervoor dat de tijden van vrienden of willekeurige spelers op een slimme manier gemixt worden met de kunstmatige intelligentie. Tijdens een race vervangen deze dan de computergestuurde racers, wat je een klein beetje het gevoel geeft tegen ‘echte’ tegenstanders te rijden. Jammergenoeg blijf je spelen tegen ‘neppe’ tegenstanders, daar de game je eigenlijk alleen de rondetijd van je vrienden laat najagen. De tijd wordt genomen als uitgangspunt, terwijl niet wordt gekeken naar het ‘echte’ rijgedrag. Dit zorgt ervoor dat je tegenstanders vrijwel altijd de perfecte race rijden en om een bepaalde tijd te behalen soms plotseling een stuk langzamer gaan rijden.

Hierdoor krijg je dan ook het gevoel dat een échte multiplayer ontbreekt, waarin je direct tegen een andere speler racet. Dit gemis is niet het enige wat ontbreekt in Real Racing 3, want er ontbreekt nog meer. Zo is het niet aanwezig zijn van een carrière-modus een doodzonde en kent de game ook geen iCloud support (het is dus niet mogelijk savegames uit te wisselen tussen tablet en telefoon). Ook lijken de 900 events steeds meer op elkaar: daar je elke race als laatste begint en het bijvoorbeeld niet mogelijk is om je via een kwalificatieronde te plaatsen voor een betere plek. Een gemiste kans, waardoor er in de Real Racing-franchise nog genoeg ruimte is voor verbetering.