Alle aandacht ging deze zomer naar de remake van Ducktales, die met veel bombarie en een sing-a-long trailer werd aangekondigd, maar er is nog een klassieke Disney-platformer die dit seizoen in een nieuw jasje is gestoken. Castle of Illusion Starring Mickey Mouse HD is niet een exacte remake met enkel een nieuw uiterlijk, maar een game die aan de bekende levels en omgevingen een voorzichtige moderne draai geeft.

Zo is het Kasteel van Illusies dat Mickey betreed om zijn geliefde Minnie te redden geen aaneenschakeling van kleurige levels meer, maar een hubwereld waar je na iedere serie van levels weer terugkeert. Naarmate je meer juwelen verzamelt en eindbazen verslaat openen er zich steeds meer deuren in dit magische kasteel.
Illusion, Mickey
Die deuren brengen Mickey naar levels met ieder hun eigen thema. Een sprookjesachtig bos, een stoffige bibliotheek en een speelgoedland. Ze zijn bijna allemaal even vrolijk en ze worden ondersteund door de welbekende nummers van de originele Castle of Illusion, maar dan ‘geremasterd’ door de enige echte Grant Kirkhope. Het spreekt voor zich dat de muziek één van de sterkere punten van de game is.
Iets minder sterk is de platformactie die nog steeds grotendeels 2D is, maar hier en daar een uitstapje maakt naar de derde dimensie. Zo moest Mickey in het origineel aan het eind van het eerste level een korte helling afrennen op de vlucht voor een gigantische appel. In deze nieuwe uitvoering is dit moment, dat oorspronkelijk maar een paar seconden duurde, een achtervolging waarin Mickey richting de camera rent terwijl hij over wortels en takken heen springt om niet geplet te worden.

De sprongen lijken, of je nu op de hoofden van soldaatjes of over bodemloze putten springt, niets zo precies als voorheen. Omdat de game nooit enorm lastig wordt is het een probleem dat prima is te overzien, maar vergeleken met de meest strakke platformers (zoals bijvoorbeeld Rayman Legends) voelt Castle of Illusion simpelweg niet zo fantastisch.
Het zal de echte fans, die bij de aankondiging van deze remake in een nostalgiecoma zijn gevallen totdat de game uitkwam, waarschijnlijk weinig kunnen schelen. Castle of Illusion weet namelijk het origineel aardig te moderniseren en tegelijkertijd de bekende levels en elementen onaangeraakt te laten. Mickey kan bijvoorbeeld nog steeds alleen springen en voorwerpen zoals kaarsen en appels naar zijn vijanden gooien. Veel complexer dan dat wil het niet worden.
Nostalgie is een illusie
Leuk misschien voor wie de game destijds heeft gespeeld op welk Sega-apparaat dan ook, maar vandaag de dag voelt Mickey’s gespring en gegooi niet zo enorm bijzonder meer aan. De game is bovendien behoorlijk makkelijk en uitzonderlijk kort. In iets minder dan drie uur heb je alles dat het kasteel heeft te bieden eigenlijk wel gezien. Dat was in het origineel natuurlijk niet heel veel anders, maar mocht je nog geen liefdevolle gevoelens koesteren voor Mickey’s eerste platformavontuur dan brengt deze remake je niet op andere gedachten.

Je hoeft echter geen nieuweling te zijn om de andere tekortkoming van Castle of Illusion Starring Mickey Mouse te zien. Natuurlijk, de voice-over (met de stem van Sully uit Uncharted!) en tussenfilmpjes voegen aardig wat sfeer toe, maar ze zijn strontvervelend als je ze steeds weer te zien krijgt als je het loodje legt bij één van de vele irritante eindbazen. En als de actie ineens wisselt van 2D naar 3D moet het wel fatsoenlijk in te schatten zijn hoe ver je precies moet springen. Het lijken vooral foutjes die met een iets langere ontwikkeling opgelost hadden kunnen worden.
Castle of Illusion Starring Mickey Mouse is gespeeld op de Xbox 360.