Wie kent ze nog? Die ene obscure titel voor die minstens zo obscure console of dat ene spel die in zijn tijd zo anders was dat hij compleet verkeerd werd begrepen. Wij zijn ze gelukkig niet vergeten en we eren ze in Cultgames. Deze keer aan de beurt: Metal Gear Solid: Ghost Babel.
Waar is Ghost Babel?
Deze week ligt Metal Gear Solid: The Legacy Collection in de winkels. Een verzameling van in totaal zeven Metal Gear-games met daarin moderne klassiekers zoals Metal Gear, Metal Gear Solid, MGS3: Snake Eater en MGS4: Guns of the Patriots. Geen verkeerde verzameling, maar verre van een complete. Waar zijn de Acid-games bijvoorbeeld? Waar is Portable Ops? En misschien nog wel het belangrijkste: waar is Ghost Babel?

Ghost Babel, buiten Japan beter bekend als Metal Gear Solid, is een eigenzinnige spin-off die enkel op de Game Boy Color is verschenen. In deze game, die zich zeven jaar afspeelt na de allereerste Metal Gear, wordt Snake uit zijn pensioen gehaald om in de overblijfselen van Outer Heaven het gebruik van een nieuw type Metal Gear te dwarsbomen. Dit wandelende massavernietigingswapen staat namelijk op het punt gebruikt te worden door de terroristische groepering GLF die bestaat uit zes verschillende supersoldaten met ieder hun eigen bovennatuurlijke krachten.
De standaard Metal Gear-plotpunten worden tot in de puntjes overgezet, maar dat is niet het indrukwekkendste onderdeel van deze Game Boy Color-game. De sluipactie van de eerste twee games wordt namelijk knap gemoderniseerd door wat elementen over te nemen uit Metal Gear Solid voor de PlayStation die destijds al een jaar eerder was verschenen.
Snake kan zich bijvoorbeeld tegen muren aandrukken om uit het zicht te blijven, tegen muren kloppen om de aandacht te trekken en kruipen om zich in kleine ruimtes te verschuilen. Het klinken misschien als kleine aanpassingen, maar ze maken de sluipactie een stuk dieper dan in de voorgaande 2D Metal Gears.
Dat dit alles zich afspeelt op de Game Boy Color is zowel een vloek als een zegen. Het apparaat heeft eigenlijk net te weinig knoppen om alle mogelijkheden die de game biedt toe te passen. Items of wapens wisselen is een heel karwei waarbij je meerdere knoppen tegelijk moet indrukken en een simpele functie zoals kruipen wordt geheel onlogisch aan de startknop toegewezen. Outer Heaven is ook geen lange aaneengesloten wereld meer, maar een serie van losse levels die uiteindelijk ook vanuit het hoofdmenu gekozen kunnen worden.
Memorabele omgevingen
Het vervallen Outer Heaven heeft ondanks de beperkingen van de Color ook zijn memorabele omgevingen. Zo sluip je als Snake door een doolhofachtige ruimte die volgestouwd zit met voor het blote oog onzichtbare lasers en moet je in een riool rekening houden met plotselinge vloedgolven die Snake genadeloos meesleuren als je niet goed oppast.

De beperkte hardware van de handheld heeft ook zijn voordelen. Zo zorgt de Game Boy Color ervoor dat de game geen ellenlange tussenfilmpjes bevat en dat zelfs de Codec-gesprekken redelijk kort zijn. Daarnaast is Metal Gear Solid op de Game Boy Color een prettige speelbare terugblik naar de beginselen van de serie.
Die beginselen zijn in Ghost Babel overigens nog steeds prima speelbaar. Het slagveld zie je in deze game namelijk altijd van bovenaf zodat je niet zo snel door de gebrekkige camera uit de 3D Solid-games in de problemen komt. De stealth-actie is stukken overzichtelijker en dat zorgt er weer voor dat je net iets gemakkelijker langs de vele bewakers en beveiligingscamera’s kunt glippen. De stealth is zo simpel dat het eigenlijk wel een beetje verfrissend is.
Knipoog
Dat de game hier en daar knipoogt naar de andere games in de serie is natuurlijk ook fijn voor de fans. Sommige elementen worden heel letterlijk overgenomen, zo moet je, net zoals bij Meryl in MGS, een vrouwelijke soldaat vermomd als man herkennen en kan Snake het niet laten om via de Codec met Mei Ling te flirten. Dat in Snake’s infiltratiemissies uiteindelijk niets is wat het lijkt spreekt natuurlijk ook voor zich want geen Metal Gear is compleet zonder over-de-top intrige.
De simpele maar meer dan degelijke gameplay van Metal Gear Solid op de Game Boy Color maakt het zo zuur dat de game keer op keer wordt vergeten. Mocht er na Metal Gear Solid V nog een compilatie uitkomen (en laten we eerlijk zijn, natuurlijk gaat dat gebeuren) dan mag deze Game Boy Color-game niet ontbreken.