Evolutie is een proces van verandering in alle vormen van het leven en gaat van generatie op generatie. Het gaat met horten en stoten en sommige evoluties zijn geslaagder dan anderen maar er wordt altijd een stap vooruit gezet. De evolutie van een platte wereld naar een grootse 3D-wereld is een prachtige en broodnodige stap in de Pokémon RPG-serie. Pokémon X & Pokémon Y zijn de volgende stap in die evolutie, het is alleen geen mega evolutie.

Elke Pokémon-RPG begint met een jongetje/meisje dat zijn/haar eerste Pokémon mag ophalen bij de lokale Pokémon-boer. Ditmaal is het naast de geslachtskeuze ook mogelijk om te kiezen tussen huidskleur en haarkleur. Daarna begint het avontuur waarin je jouw team traint en alle badges verzamelt. Uiteindelijk doel is de beste Pokémon-trainer worden. Het is een bekend proces dat dankzij de introductie van nieuwe beestjes en toevoegingen aan de bekende formule weer met veel plezier te doen is.
Prachtige 3D wereld
Een serie zo groot als deze heeft het eigenlijk nooit echt van zijn grafische kwaliteiten moeten hebben, maar dit gaat nu niet meer op. Met Pokémon X & Y heeft de serie een reusachtige evolutie achter de rug en voor het eerst is de wereld volledig 3D en datzelfde geldt ook voor de meer dan zevenhonderd Pokémon. Het isometrisch perspectief waarmee de serie is groot geworden blijft bestaan, dus bang voor een stijlbreuk hoeft niemand te zijn. Wat rest is een Pokémon-game die er nog nooit zo goed uit zag en je het gevoel geeft dat de wereld tot leven komt. De Kalos regio – waar X & Y zich afspelen – ziet er uit als een levende cartoon waarbij alles en iedereen zo uit de TV-serie lijkt te komen.

Ook je eigen avatar heeft een kleine evolutie ondergaan. Hij/zij is volledig zelf samen te stellen door de aanschaf van verschillende kleren in de steden tijdens het avontuur. Van winterjassen tot korte broeken en zonnebrillen, er is genoeg te koop en dat geeft de speler nog meer gevoel betrokken te zijn in deze wereld. Het betrekken van de speler is in dit avontuur dan ook een van de grootste pluspunten. Zelfs de gevechten zijn op de schop genomen. Alles beweegt constant en wisselende camerastandpunten zorgen ervoor dat het minder statisch overkomt als voorheen. Het zorgt voor wat extra’s als een Zigzagoon nu daadwerkelijk met zijn staart kwispelt terwijl deze een tailwhip uitvoert. Alles tezamen zorgt de 3D wereld voor een frisse wind binnen de tot op heden zeer bekende formule.
Mega evoluties
X & Y zet dus een aantal stappen vooruit, maar zet er tegelijkertijd ook een aantal achteruit. Zo zijn de ervaringspunten wederom op de schop genomen. In Black & White worden deze eerlijk verdeelt en krijgt de lager level Pokémon meer ervaringspunten dan Pokémon van een hoger level. Dit geniale systeem is niet meer wat het geweest is en de ervaringspunten worden nu weer gelijk verdeelt. Ook het Exp. Share voorwerp is aangepast. Als het apparaat nu aangezet wordt, worden de ervaringspunten verdubbeld en vliegen ze je om de oren. De vechtende Pokémon krijgt een helft en de andere helft wordt onderverdeeld over de rest. Dit resulteert in een team van een zeer hoog level waardoor het makkelijke avontuur nu wel verdomd makkelijk wordt en dat is toch spijtig te noemen. Misschien dat het tijd wordt voor Nintendo om nu eens moeilijkheidsgraden te introduceren tijdens de start van het spel.
Super Training
Een interessante functie voor de net niet veteranen onder ons is super training. Hiermee kunnen spelers hun Pokémon verder trainen dan enkel het stijgen van levels. Deze vorm van trainen heet EV (effort value) trainen en bezorgt het desbetreffende beestje extra punten in bijvoorbeeld snelheid of aanval. Met super training is er eindelijk een alternatieve methode op voorheen een lastige manier van EV trainen. Met behulp van verschillende minigames in de vorm van allerlei sporten worden deze statistieken nu verhoogt. Een balletje wegschieten of tegen een stootzak aanslaan is nu voor elke rakker weggelegd.
Eén van de grootste nieuwigheden voor X & Y zijn de mega evoluties. Met deze vorm van evolueren kunnen Pokémon door middel van een steen tijdens een gevecht tijdelijk een mega vorm aannemen. Deze vorm kan zorgen voor verandering van het huidige type, de ability en zorgt voor een verbetering van bijvoorbeeld de verdediging of de aanval. Per gevecht is het mogelijk één Pokémon deze evolutie te laten ondergaan waarna deze de ultieme vechtersbaas is. Veel mensen zijn sceptisch over deze vorm van evolutie, maar dat is niet nodig. Het is plezierig om oude bekenden te zien in een nieuwe jasje met wellicht een nieuwe ability en/of type. Het is dan ook erg raar dat er tijdens het spelen veel nadruk gelegd op mega evoluties, maar dat deze amper voorbij komen gedurende het avontuur. De tegenstanders met een mega Pokémon zijn letterlijk op één hand te tellen en dat is bijzonder jammer, want dit had eigenlijk een van de hoogtepunten van X & Y moeten zijn.

Streetpass in de vorm van Player Search System
Naast de wereld hebben ook de online mogelijkheden stappen gemaakt en dat komt vooral de mogelijkheden van de Nintendo 3DS. In plaats van streetpass heeft Pokémon X & Y een eigen systeem wat bekent staat als het Player Search System. Met dit systeem worden de spelers die jij onderweg in de fysieke wereld tegenkomt opgeslagen en kun jij naderhand handelingen met ze uitvoeren. Dit varieert van het sturen van berichten tot het gebruikelijke ruilen en vechten. Een nieuwe mogelijkheid is het versturen van O-powers waarmee spelers elkaar een tijdelijke boost kunnen geven in bijvoorbeeld statistieken, prijzengeld of het tegen komen van wilde Pokémon. Het kiezen voor de PSS is een uiterst slimme zet want het zorgt voor communicatie over en weer in tegenstelling tot het enkel ontvangen van gegevens zoals het gebruikelijke streetpass-systeem.

Ontwikkelaar Game Freak heeft als doel gesteld een Pokémon-game te maken waarin de speler volledig op kan gaan en zichzelf daadwerkelijk als Pokémon-trainer waant. Als kers op de taart heeft men nu ook voor het eerst en Nintendogs-achtige ervaring in een Pokémon-game gestopt. In Pokémon Amie verschijnt jouw beestje op het scherm waarna jij ze kunt aaien, eten geven en spelletjes met ze kunt spelen. In deze diverse minigames kunnen jouw Pokémon berries vangen, puzzels maken en een bal hooghouden. Het is niet alleen grappig om te zien, maar draagt daadwerkelijk bij aan de game. Tijdens de gevechten stijgt de kans op critical hits, is de kans op het herstellen van statusproblemen groter, zal hij/zij sneller een aanval ontwijken en krijgt het beestje meer ervaringspunten. Het heeft dus echt een meerwaarde en het zuigt je nog meer in X & Y. De Pokémon wereld is nog nooit zo echt geweest!