Het is de afgelopen vier jaar niet makkelijk geweest voor Ratchet & Clank. Na het fantastische A Crack in Time had het dynamische duo last van een identiteitscrisis. In het coöperatieve avontuur All 4 One moesten de twee helden de spotlight delen met Dr. Nefarious en Captain Qwark; één jaar later was het drietal verlost van Nefarious, maar moest het voet bij stuk houden om verschillende basissen te verdedigen in QForce. Eindelijk besloot ontwikkelaar Insomniac Games terug te keren naar de traditionele R&C-formule en daar is Ratchet & Clank: Nexus het resultaat van.

Nexus dient als epiloog van de Future-saga, die bestaat uit Tools of Destruction, Quest for Booty en A Crack in Time. De serie staat bekend om zijn gekke wapens en coole gadgets, maar deze drie titels hadden ook een sterk verhaal te vertellen. Dit verhaal wordt gecontinueerd met Nexus, wat nogmaals de wortels van Ratchet belicht en verder gaat met de zoektocht naar zijn uitgestorven Lombax-ras. Naar aanleiding van de gebeurtenissen uit dit vijf tot zes uur durende avontuur zie je Ratchets ideeën over het vinden van de Lombaxen veranderen. Om niet teveel weg te geven laten we het hier bij, maar het is mooi om te zien dat een personage als Ratchet een ontwikkeling als deze ondergaat.
Quest for Destruction in Time
Aan het begin van Nexus zijn onze helden bezig met het verplaatsen van de gevaarlijke Vendra Prog naar de Vartax Detention Center. Deze reis brengt het tweetal door een duister stuk van de ruimte, waar ze – hoe kan het ook anders – aangevallen worden. Vendra’s broer Neftin helpt haar ontsnappen samen met Thugs-4-less (een bende afkomstig uit het tweede deel). Tijdens de ontsnapping proberen Ratchet & Clank Vendra Prog te stoppen en dat zorgt direct voor een spectaculair begin van de game. Tijdens het avontuur zoeken de slechteriken naar de Nethers. De Nethers vormen een ras dat zich in een andere dimensie bevindt en sporadisch contact opneemt met de twee. Zij willen de dimensie van Ratchet & Clank betreden en laat dat nou net niet het beste idee ooit zijn.
Het was uiterst eenvoudig geweest voor Insomniac om hetzelfde recept te volgen als toentertijd met Quest for Booty. Hier werd vooral gebruikt gemaakt van dezelfde wapens en gadgets als in het avontuur daarvoor. In Nexus wordt een klein aantal wapens en gadgets opnieuw gebruikt, maar eisen vooral de nieuwe snufjes de hoofdrol. Twee van deze gadgets zijn de Gravity Boots, waarmee Ratchet op plekken met minimale zwaartekracht van punt A naar B kan zweven. Naarmate het eerste level vordert komen de laarzen beter tot hun recht, vooral als het duo zo snel mogelijk door een asteroïdeveld heen moet en rondvliegend puin probeert te ontwijken. Een andere gadget is de Grav Tether, waarmee Ratchet portalen aan elkaar koppelt om nieuwe plekken te bereiken. Gedurende het avontuur passeren deze ‘puzzels’ met portalen een aantal keer de revue, maar nergens bereiken ze het breinbrekende niveau van de tijdpuzzels van Clank uit A Crack in Time.
Plezierig weerzien
Ratchet beschikt dus niet alleen over nieuwe speeltjes, maar ook over oude. De Jetpack (Levitator in R&C 2) en Hoverboots zijn weer van de partij en met name het weerzien met de Jetpack is een plezierige. Het is jammer dat het vlieghulpje maar op enkele momenten gebruikt wordt, want juist de momenten waarop het duo het luchtruim inschiet zijn de leukste in Nexus. Luchtgevechten zijn enorm tof en breken mooi met de traditionele gameplay uit de serie. De Jetpack geeft Nexus een (helaas te spaarzaam aanwezige) extra dimensie.

Naast enkele wapens en gadgets keert ook het bewerken van het wapenarsenaal terug, zoals we dat kennen uit Tools of Destruction. Met de grondstof Raritanium kunnen spelers onder andere het aantal kogels per magazijn vergroten en dat is absoluut nodig want er zijn meer dan genoeg vijanden te vinden. Een standaardgeweer en de moersleutel zijn zoals altijd van de partij, maar de nieuwe wapens stelen de show. Eén van deze wapens is de Nightmare Box, die meer dient als afleidingsmanoeuvre. Op het moment dat de doos wordt neergezet komt er een wezen uit, waardoor vijanden even verstijven van schrik en vervolgens de doos aanvallen. Een perfect moment voor Ratchet om ten strijde te trekken met bijvoorbeeld de Repulsor, die vijanden in de lucht laat zweven en als schietschijf laat fungeren voor een van de andere twaalf wapens.
Clank: het puzzel genie
Uiteindelijk is het niet Ratchet, maar Clank die de hoofdrol opeist. Nexus draait zoals gezegd om de Nethers en het verkennen van hun dimensie, de Netherverse. In de Netherverse speelt de speler met Clank als ware het een 2D-platformer. In deze puzzel-georiënteerde levels moet het robotje springen en klauteren naar de eindbestemming en kan hij ook de zwaartekracht beïnvloeden. In tegenstelling tot de puzzels van Ratchet worden deze lastiger naarmate het spel vordert en beleef je verschillende ‘aha’-momenten tijdens het oplossen.

Naast een aantal nieuwigheden is het vooral mooi om te zien dat een aantal oude elementen terugkeren in Ratchet & Clank: Nexus. De arenagevechten bieden de nodige extra uitdaging, gouden bouten zijn op lastige plaatsen te vinden, skill points speel je vrij en wapens zijn weer te upgraden door ze veel te gebruiken. Alles is terug van weggeweest en dat zorgt ervoor dat Nexus een waardige afsluiter is van de Ratchet & Clank-serie op de PlayStation 3.