in

PlayStation 4: Welke games ontwikkelt Sony – deel 2


Vorig jaar staken Lars en ik de koppen bij elkaar om te kijken wat de toekomst zou kunnen brengen voor Sony. We wierpen een blik op onze glazen bol en brachten onze (onderbouwde) verwachtingen naar buiten voor de interne studio’s van het elektronicaconcern. Vorig jaar is er veel veranderd, de PlayStation 4 is aangekondigd en lag datzelfde jaar ook in de winkels. Daarnaast weten we dankzij Shuhei Yoshida dat elke interne studio aan een PS4-game werkt. Of onze voorspellingen van het afgelopen jaar zijn uitgekomen laten we aan jullie. Gedurende deze week wagen we in ieder geval een nieuwe poging en kijken we naast de studio’s, ook naar de toekomst van Sony PlayStation zelf. De vorige voorspellingen gemist? Geen nood! Die zijn hier terug te lezen.

Naughty Dog
De meest talentvolle studio van Sony is op dit moment volop bezig met Uncharted voor de PlayStation 4. Iedereen zit te wachten op deze titel en het is dan ook een van de grootste klappers voor de PlayStation 4. Het is alleen de vraag of we de game nog in 2014 gaan zien. Naast die game is er nog een team binnen Naughty Dog aan het werk. Het team dat verantwoordelijk was voor The Last of Us is volgens eigen zeggen bezig met een nieuw project of een vervolg op die game. Het gaat waarschijnlijk nog wel even duren voordat we iets van Naughty Dog zien op de PlayStation 4 en daar balen we stiekem wel een beetje van.

Guerrilla Cambridge
De jongens en meisjes uit Cambridge hebben na een flinke periode van afwezigheid eindelijk weer van zich laten horen. Killzone: Mercenary verscheen afgelopen jaar en was een prima game die de FPS-ervaring overtuigend naar de handheld bracht. Nu de studio onder de Guerrilla-vlag valt lijkt een nieuw Killzone-deel voor de hand te liggen. Zeker nu, aangezien Guerrilla Games aan een nieuwe IP werkt. De Killzone-serie is te groot voor Sony om te laten vallen en Guerrilla Camebridge zal het stokje dan ook over moeten nemen. Een andere optie is de ontwikkeling van Heavenly Sword 2. De game was vroeger al in ontwikkeling bij de studio uit Cambridge, maar werd aan de kant geschoven voor Mercenary. Nu die titel uitgekomen is en er een Heavenly Sword-film op het programma staat lijkt dit een voor de hand liggende keuze.

Polyphony Digital
Gezien de historie van de studio lijkt een Gran Turismo-game onvermijdelijk. Een nieuw deel voor de PlayStation 3 is onwaarschijnlijk aangezien het zesde deel daar afgelopen jaar op is verschenen. De meest voor de hand liggende optie is om het zesde deel uit de ‘real driving simulator’-serie uit te brengen voor de PlayStation 4. Of Polyphony moet een handheld-game ontwikkelen voor de Vita, maar gezien het succes van de PlayStation Portable-versie ligt dat niet echt voor de hand.

SCE San Diego
Allereerst het vanzelfsprekende naar buiten brengen: de studio werkt aan MLB: The Show 14. Het allernieuwste deel van de baseball-serie verschijnt op de PS4, PS3 en PS Vita waardoor niemand deze game hoeft te missen. Naast deze serie was de studio afgelopen jaar ook bezig met Warrior’s Lair voor de PS3 en PS Vita, maar die game heeft Sony in de zomer geannuleerd. Ruimte voor een ander project is dus vrijgekomen, de vraag is echter waarvoor. Gezien de PlayStation Move-games uit het verleden zou het zomaar kunnen dat er iets nieuws vanuit die hoek verschijnt.

SCE London Studio
Sinds de PlayStation 2 lijkt het erop dat de studio uit Londen zich vooral moet richten op de hardware-accessoires van de PlayStation. De PlayStation Eye en Move zijn beide ontwikkeld door de studio en in de loop der jaren hebben we verschillende games daarvoor gezien. Inmiddels is de studio verdeeld in diverse groepen waarbij een groot deel van de studio werkt aan SingStar en waarschijnlijk andere casual-projecten, zoals Eyepet en WonderBook. Een ander deel van de studio werkt aan een nieuwe IP. Wát precies is de vraag, maar mensen binnen Sony zelf geven aan onder de indruk te zijn. Wij kunnen niet wachten.

SCE Santa Monica
Net als de SCE London Studio helpt SCE Santa Monica vooral veel externe partijen om games uit te brengen op de PlayStation 4. In het geval van Santa Monica zijn dat drie titels, namelijk: The Order: 1886, Everybody’s Gone to the Rapture en Hohokum. Daarnaast zijn er verschillende groepen binnen de studio bezig met iets interessants. We weten dat de eindverantwoordelijke van God of War III (Stig Asmussen) niet meegeholpen heeft aan God of War: Ascension en volgens zijn LinkedIn-account nog steeds actief is als game director. Het zou kunnen zijn dat hij werkt aan een vierde deel in de God of War-serie of dat Asmussen en zijn team werken aan de openwereldgame die eind november via LinkedIn naar buiten kwam. Ook het Ascension-team is bezig met nieuwe projecten, maar het lijkt nog te vroeg om van dat team iets te verwachten. Het laatste wat nog (openlijk) speelt binnen Santa Monica is de terugkeer van Cory Barlog. De eindverantwoordelijke van God of War II verliet de studio in 2007 en is nu teruggekeerd, naar eigen zeggen werkt hij aan iets “enorm groots”. Ook voor hem geld dat dit God of War IV kan zijn, de openwereldgame of juist iets totaal anders. Helaas verscheen afgelopen week het bericht dat binnen de studio een aantal mensen ontslagen zijn. Het is niet bevestigd door Sony of dit ook ten koste van een project is gegaan, maar wij verwachten dat dit wel het geval is.

Second party-studio’s
Buiten deze interne studio’s kan Sony rekenen op de ondersteuning van de zogenoemde ‘second party’-studio’s, ontwikkelaars die geen eigendom van Sony zijn, maar wel exclusief ontwikkelen voor de PlayStation. Zo weten we dat Quantic Dream, verantwoordelijk voor Heavy Rain en Beyond: Two Souls, werkt aan Singularity voor de PS4 en is het haast onvermijdelijk dat Sanzaru Games aan een vervolg werkt van Sly Cooper: Thieves in Time. Ready At Dawn werkt zoals we weten aan The Order: 1886 en Giant Sparrow, ontwikkelaar van The Unfinished Swan, heeft nog een contract lopen bij Sony. We hopen dat deze creatieve studio vooral de tijd neemt voor een volgend creatief project, opdat deze studio in de voetsporen treedt van thatgamecompany.

Dit zijn slechts onze verwachtingen, maar misschien heb jij wel hele andere ideeën of hoop je vurig dat een bepaalde studio aan een specifieke game werkt. Morgen verschijnt het derde deel waarin we kijken naar de toekomst van de PlayStation Vita en de immense groei van PlayStation Plus. Plaats ondertussen gerust een reactie en laat ons weten welke game jij denkt of hoopt terug te zien op de PlayStation 4 of Vita.

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Voortaan is het altijd Steam Sale

Jelle’s comeback