De naam Junichi Masuda doet misschien niet meteen een belletje rinkelen. Toch is de Japanner door zijn werk aan de Pokémon-games een grote naam in de game-industrie. IG-redacteur Wesley was dan ook vereerd dat hij deze ‘Pokémonvader’ mocht interviewen voor InsideGamer.
Junichi Masuda is al vanaf de eerste Pokémon-games betrokken bij de ontwikkeling van de populaire serie. Eerst voornamelijk als componist, maar later als ontwikkelaar, producent en eindbaas. Daar houdt het niet bij op; tegenwoordig is hij ook betrokken bij het ontwerpen van nieuwe Pokémon. Geen kleine meneer dus, die Masuda. Geen wonder dat Wesley – die sinds Pokémon Blue al gek is op de serie – Junichi Masuda kiest als zijn gameheld.
IG: Waarom is Junichi Masuda jouw gameheld?
Wesley: “Het begon allemaal toen ik als klein kind mijn spaargeld uitgaf aan een GameBoy Color met de game Pokémon Blue. Er ging een wereld voor me open, niet alleen doordat ik nu te allen tijde een spelletje kon spelen, maar met name vanwege het grootse avontuur dat mij te wachten stond met Pokémon. Ergens de beste in worden, dat had wel iets. Toen ik afgelopen september naar Londen mocht om Junichi Masuda te interviewen over Pokémon X & Y, en erachter kwam dat hij vanaf Ruby & Sapphire de eindverantwoordelijke was, besefte ik pas wat voor impact deze man op mijn leven heeft gehad.”

Wesley (midden), met Junichi Masuda (rechts) en Hironobu Yoshida (links)
IG: Waar heb je je held ontmoet?
W: “11 September 2013 was de grote dag. Toen mocht ik Masuda samen met Hironobu Yoshida interviewen voor InsideGamer. In een hotel in Londen ging ik eerst aan de slag met Pokémon X & Y waarna ik het duo verschillende vragen mocht stellen. Het interview is hier terug te lezen. Buiten dit interessante gesprek heb ik gelijk een aantal van mijn games laten signeren. Niet super professioneel, maar ik had het mezelf nooit vergeven als ik die kans had laten liggen.”
IG: Hoe is je gameheld in het echt?
W: “Hij kwam op mij over als een zeer rustige man die zich goed bewust is van de impact die zijn games hebben. Samen met Yoshida grapte hij tijdens het interview wat rond, maar aangezien mijn Japans wat roestig is, was het lastig alles goed te begrijpen. De beste man was in ieder geval aardig genoeg om mijn vragen uitgebreid te beantwoorden, dus netjes is hij zeker.”
IG: Is je held anders dan je verwachtte?
W: “Nee, eigenlijk niet. Het is misschien raar om te zeggen, maar gezien zijn nationaliteit en het beeld wat ik daarbij heb deed hij eigenlijk precies wat ik zou vermoeden. Respectvol omgaan met de medemens en iedereen beschaafd en netjes te woord staan.”
IG: Een boodschap voor mijn gameheld
W: “Ga zo door! Blijf interessante Pokémon(-games) ontwikkelen en blijf beseffen wat voor impact de Pokémon-games hebben op een grote groep fans. Een Nuzlocke-modus zou erg grappig zijn en een game waarin jij als gymleider terugkomt zou ik alleen maar toejuichen.”
Bekijk hier eerdere afleveringen van Ik en mijn gameheld:
Beumink meets Charles Martinet
Jules ontmoet Ted Timmins
Remco over Thomas en Lotte
Dreamare over James Portnow