in

E3: Wii Sports: Tennis


Wel eens twee mannen met hun volle verstand met een afstandsbediening in hun hand voor de televisie zien staan zwaaien? Mij overkwam het op de afgelopen E3 in ieder geval voor het eerst. Daar speelden twee medewerkers van Nintendo op een ronddraaiend platform een potje Wii Tennis tegen elkaar. Nog geen tien minuten later was ik zelf aan de beurt…

Nintendo had een hele wand ingeruimd om hun Wii Sports-serie uit te stallen. Voorlopig met drie sporten: honkbal, golf en dus tennis. Daarnaast was er in diezelfde rij ook nog tafeltennis te vinden, maar dat was meer een tech-demo die niet tot de Sports-serie behoort. Maargoed, tennis dus. Wii Sports Tennis is allereerst geen tennisgame zoals we die gewend zijn met bijvoorbeeld Top Spin of Virtua Tennis. En dat is ook precies de bedoeling van Nintendo. Net als de andere games uit deze serie, moet Tennis boven alles zelfs voor de grootste digibeet op aarde te bedienen zijn. En daarnaast moet het ook vooral leuk zijn om te spelen.

Dat houdt in dat Tennis in vergelijking met eerder genoemde tennisgames een stuk eenvoudiger van opzet is. In de E3-demo die ik speelde bestond een ‘game’ uit slechts drie punten en een set uit drie games, als ik me niet vergis. In ieder geval dus een stuk korter dan een regulier tennispotje. Op die manier moet het laagdrempelig blijven en voor iedereen leuk zijn om even een balletje te slaan.

De Wiimote speelt daar een grote rol in. Dit keer niet meerdere knoppen die moeten worden ingedrukt om de bal op verschillende manieren te slaan en effecten te geven. Nee, de Wiimote doet in Wii Tennis al het werk. Tenminste, het werk wat er nog te doen is. Want dat was het eerste wat me opviel toen ik op de demo-pod afstapte. Waar je bij andere games zowel de Nunchuk Controller – vaak om je personage mee te besturen – als de Wiimote in je handen kreeg gestopt, moest ik het hier alleen met de Wiimote doen. En wat bleek: de Nunchuk Controller heb je ook helemaal niet nodig want je personage loopt automatisch naar de bal(!). Het enige dat jij hoeft te doen is met de Wiimote door het beeld te zwaaien om de bal een mep te geven.

Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat je niet op tijd bij de bal bent, want dat ben je áltijd. Naar mijn mening gaat Nintendo hier iets te ver met het simpel houden van het spel. De demo was weliswaar vrij kort, dus ik kan het nog niet met zekerheid zeggen, maar het lijkt erop dat Wii Tennis op deze manier een beetje té makkelijk wordt. Aan de andere kant wordt het juist ook wat lastiger omdat je niet zelf je personage goed achter de bal kunt positioneren en dus afhankelijk bent van hoe de computer dat doet. Maar oké, we hoeven dus niet te lopen wat betekent dat we ons vol kunnen richten op het slaan van de bal.

Aangezien videobeelden bij InsideGamer een steeds grotere rol spelen, was uiteraard ook de camera aanwezig bij mijn tennisdebuut op de Wii. Het was zelfs zo erg dat de camera recht voor het beeld werd gezet ik het met Wiimote en al met een plaatsje schuin voor de console moest doen. Ik weet niet of het daar aan lag, maar ik had nog best moeite de ballen binnen de lijnen te houden. Het begint allemaal met de opslag. Deze maak je door de Wiimote precies zo te bewegen als je tennisracket in het echt. Je moet even eerst op A drukken om te beginnen en vervolgens beweeg je de Wiimote verticaal omhoog zodat je de bal de lucht in gooit. Daarna maak je een slaande beweging naar voren waarna de bal naar de overkant vliegt. Hoe sneller je de beweging maakt, hoe grotere snelheid je de bal meegeeft. Dit kun je doen met een soepele beweging puur uit de pols, of als een echte tennisser door er bij te springen en je arm een flink zwaai naar achter te geven om zo de bal met volle kracht naar de overkant te meppen.

Daarna is het zaak de bal iedere keer terug te slaan. Hoewel je dus alleen maar die beweging hoeft te maken, kun je de bal wel op verschillende manieren raken. Zo heb je de keuze uit forehand, backhand, smash en ga zo maar door. Allemaal uit te voeren net zoals je dat in het echt met een tennisracket in je hand zou doen. Bij mij was dat wel heel erg wennen. Ik sloeg de bal iedere keer diagonaal weer dezelfde kant op als hij vandaan kwam, waardoor hij vaak uit ging. Misschien had ik de bal dan met m’n backhand moeten slaan in plaats van forehand of andersom, maar ik vond het ook lastig dat je niet zelf je personage aan een bepaalde kant van de bal kon positioneren. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat dit puur een kwestie van wennen is. Verder kun je ook nog effect aan de bal meegeven zoals topspin en backspin]. Dit doe je door de Wiimote om z’n as te draaien terwijl je de bal slaat. Helaas is mij dat tijdens het spelen niet verteld waardoor ik dat niet heb kunnen uitproberen, maar het lijkt me best lastig.

Tot slot nog wat over de grafische stijl van de game. Nintendo heeft ervoor gekozen Wii Tennis een soort van ‘kiddy’ uiterlijk mee te geven waardoor je dus geen realistische spelers hoeft te verwachten. De personages hebben grote hoofden en kennen weinig detail, net als de omgeving. Alles is lekker simpel gehouden. Verwacht dus geen spetterende 3D-graphics en effecten. Dat is ook niet de bedoeling. In Wii Tennis draait alles om de eenvoudige gameplay en de fun. En dat lijkt op het eerste gezicht wel goed te komen. De vraag is alleen of deze game ook de wat fanatiekere gamer weet te boeien en voor hoe lang. De tijd zal het leren. En wat betreft dat zwaaien met die Wiimote voor de televisie, dat kan nog veel erger. Naast de twee tennissers stond een Japanner dirigent te spelen waarbij de Wiimote diende als dirigeerstok. Zucht…

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Adriano op de cover van PES 6

Oud DMA Design-medewerker geeft kritiek op GTA