Het mocht ook eindelijk wel eens. De afgelopen jaren probeerden Sniper Elite en Sniper: Ghost Warrior om beurten onze sluipschutterliefhebbende harten te veroveren, maar geen van beide wist echt met scherp te schieten. Dit keer is het eindelijk wel raak.
Concessies ten faveure van de speelbaarheid
Sniper Elite 3 ruilt de kapotgeschoten Europese steden in voor de snikhete woestijn van Noord-Afrika. Een verstandige keuze, die echt niet alleen cosmetisch is. Sniper Elite 3 grijpt terug naar de meer basale sluipschutterij: lekker vanuit een bosje op een heuvel iemand die ruim een kilometer verderop wandelt precies door zijn oogbal schieten. Het spel mist daardoor wel de spanning uit de legendarische film Enemy at the Gates, omdat niet achter elk raam een potentiële dreiging kan schuilen. Maar juist doordat Sniper Elite 3 het zichzelf niet zo moeilijk maakt, doet de game wat het doet ook goed. Less is more in dit geval.

Dat geldt ook voor de stukken waarin je jouw sniper rifle even niet gebruikt. In het vorige deel waren deze momenten nog nagenoeg onspeelbaar door de onlogische AI, matige besturing en grote nadruk op vallen leggen. Dit deel is meer rechttoe rechtaan. De AI reageert voorspelbaarder, wat in dit geval een pluspunt is, omdat je zo precies weet welke actie wel en niet door de beugel kan. In de meeste gevallen ziet een patrouillerende Duitser je niet gelijk, maar loopt er eerst een metertje boven zijn hoofd vol. Pas daarna is er stront aan de knikker en zal hij alarm slaan.
Maar zelfs dan hoeft jouw stealthy plan niet gelijk de prullenbak in. Je krijgt nog een split second de kans om de stamelende Duitser met je gedempte pistool om te leggen, vergelijkbaar met hoe dit in Metal Gear Solid 5 gaat. Toegegeven, het komt soms knullig over als een Duitser je aanstaart, jij snel achter een krat duikt en de soldaat in kwestie weer overgaat op de orde van de dag, maar het komt de speelbaarheid van de game ten goede. Zo kun je weer snel door met dat waar Sniper Elite 3 echt in excelleert. En dat is nou eenmaal snipen.

Natuurkunde en biologie
Snipen kun je in Sniper Elite 3 zelf zo authentiek (lees: moeilijk) maken als je zelf wil. Op de allerlaagste moeilijkheidsgraad gaan kogels nog in een kaarsrechte lijn op hun doel af, op de hogere niveaus hebben de zwaartekracht en wind invloed op de baan van je kogel. Je kunt zelfs je eigen moeilijkheidsgraad samenstellen, als je bijvoorbeeld wel het authentieke schieten wilt maar niet de bijbehorende moeilijkere AI.
Het leven van een scherpschutter gaat uiteraard niet alleen om de reis (van de kogel), maar ook om het doel. Dat zit bij Sniper Elite 3 dankzij de terugkerende KillCam helemaal snor. Deze X-ray-beelden laten precies zien hoe de diverse organen en het skelet van jouw doelwit het afleggen tegen de verwoestende kracht van de kogel die net met 853 meter per seconde de loop van je geweer verliet. De manier waarop kaken verbrijzelen, oogbollen uit elkaar spatten en het hart, de longen of zelfs de testikels (auw!) doorgeprikt worden, is luguber en fascinerend tegelijkertijd. Het behoeft ook geen verdere uitleg dat dit uitdaagt om eens wat anders uit te proberen dan de zoveelste headshot.

Verwarring als bondgenoot
Je hoeft je ook geen zorgen te maken dat zodra je de trekker hebt overgehaald, er gelijk drie Duitsers achter je staan te brullen. Daar heeft ontwikkelaar Rebellion iets tamelijk geniaals op bedacht. Weet je nog die scène in Saving Private Ryan, dat Tom Hanks en zijn kameraden onder vuur worden genomen door een sluipschutter? Het eerste wat iedereen doet, is dekking zoeken. Pas daarna wordt er voorzichtig gezocht naar de schutter. Zo gaat dat ook in Sniper Elite 3. Natuurlijk is elke Duitser in de wijde omgeving gealarmeerd door het donderende geknal van je geweer, maar ze zullen niet direct weten waar jij zit. Wel weten ze ongeveer waar het schot vandaan kwam, dus als je nog een tweede of zelfs derde keer vanaf de zelfde plek schiet, ben je de klos.
Dit maakt Sniper Elite 3 spannend en realistisch, maar ook tactisch. Als je namelijk eerst vanuit een wachttoren schiet, vervolgens verkast en dan vanaf een richel een paar honderd meter verderop je volgende doelwit uitschakelt, raakt de vijand alleen maar meer verward. En raak je bijvoorbeeld een olievat of benzinetank van een truck, waardoor een explosie ontstaat, dan zorgt die explosie voor zoveel chaos dat ze jouw schot niet eens hebben waargenomen.
Batman met een sluipschuttersgeweer
Al deze aanpassingen zorgen ervoor dat Sniper Elite 3 veel leuker en speelbaarder is geworden dan zijn voorgangers en directe concurrenten. Je bent nu meer een roofdier dat genadeloos en accuraat toeslaat en de vijand achterlaat in totale verwarring – of morsdood. Hoe bizar de vergelijking misschien ook mag klinken, Sniper Elite 3 doet op dit soort momenten denken aan de Batman-games. Een groter en raarder compliment kunnen we de game haast niet geven.
Helaas is er toch een kleine maar, waardoor Sniper Elite III zich uiteindelijk net niet mag meten met de échte topgames. Omstanders reageren aanvankelijk wel direct als iemand in hun buurt een kogel door zijn hoofd krijgt, maar na een tijdje gaan ze gewoon weer over op de orde van de dag. Een hoge officier is midden in de basis precies in zijn linkeroog geschoten? Och, vervelend. Kunnen we niet vinden wie het gedaan heeft? Dan ga ik weer even een peukie roken. De klopjacht die de AI aanvankelijk inzet is spannend, maar eindigt al snel en dat is jammer. Veel flaters van de AI bedekken we met de mantel der liefde, maar dat onze virtuele tegenstanders zo gemakzuchtig verstek laten gaan en niet even de omgeving uitkammen, is toch een teleurstelling.

Verder zijn de glitches niet op twee handen te tellen. Vijanden die blijven staan na een stealth kill, bloed dat al een meter voordat de kogel raakt begint te vloeien, af en toe een framedropje, het is het allemaal te vaak net niet. Wat dat betreft is er nog genoeg ruimte voor verbetering, maar ten opzichte van de directe concurrentie en diens eigen voorgangers zet Sniper Elite 3 reuzenstappen. Missie geslaagd wat ons betreft.
Sniper Elite III is gespeeld op de PC.