in

Oddworld: New ‘n’ Tasty! – Om je vier vingers bij af te likken


Bij het opstarten van New ‘n’ Tasty komen direct nostalgische gevoelens omhoog bij iedereen die de originele Oddworld: Abe’s Oddysee heeft gespeeld. Het hoofd van Abe, onze favoriete Mudokon, pronkt in het hoofdmenu zoals hij dat bijna twintig jaar geleden op de PlayStation 1 ook deed. Alles ziet er precies uit zoals we het ons herinneren, behalve dat het dit keer haarscherp is. Abe zegt “follow me” en zijn avontuur begint. Even later krijgen we de besturing over hem en weten we het zeker: Abe’s avontuur is tijdloos.

Hello!
De game begint in Rupture Farms, de grootste vleesverwerkingsfabriek van Oddworld, waar talloze Mudokons slavenarbeid verrichten onder de terreur van Mullock the Glukkon en zijn leger van bewapende Sligs. Abe is één van die slaven en komt er tijdens zijn dagelijkse schoonmaakronde achter dat de hoge piefen Mudokon-vlees als nieuwe productlijn in gedachte hebben. Het wordt Abe al snel duidelijk dat hij met zoveel mogelijk soortgenoten uit de fabriek moet ontsnappen voordat er letterlijk gehakt van hen gemaakt wordt.

Dit blijkt een hele opdracht, want Abe heeft nooit een vechtsport beoefend, laat staan dat hij het eigenhandig tegen de vele bewapende Sligs kan opnemen. Gelukkig is hij wel heel goed in sluipen, steentjes gooien, communiceren met anderen, mediteren (zodat hij via zijn geestkrachten vijanden kan besturen) en, ehm, scheten laten. Met deze vaardigheden moet Abe voorzichtig te werk gaan, want één geluid of verkeerde sprong resulteert in een pijnlijke dood. Rupture Farms en de buitengelegen gebieden Scrabania en Paramonia zitten namelijk vol met vallen en het stikt er van de beveiliging.


Follow me!
De talloze hakmessen, mijnen, waakhonden en malle advertenties voor aankomend New ‘n’ Tasty vlees zien er allemaal om te smullen uit. Elk hoekje van de game is namelijk helemaal opnieuw in 3D gemaakt en dat zie je er vanaf. De omgevingen bevatten prachtige animaties, geluid- en lichteffecten, de camera draait geregeld in 3D om Abe heen en de game kent een stuk minder laadtijden dan voorheen. Dit komt doordat de levels niet meer verdeeld zijn in individuele ruimtes, maar de camera Abe ten alle tijden volgt. Daarnaast heeft Abe dit keer een onuitputtelijke voorraad aan flessendoppen bij zich om de bewaking op het verkeerde been te zetten en zijn er tweehonderd extra Mudokons te bevrijden. Het is bijna alsof we een volledig nieuwe Oddworld game spelen, ondanks dat alles heel vertrouwd aanvoelt.

Het complete levelontwerp uit de oude PlayStation 1-game is namelijk nagenoeg onveranderd gebleven. De puzzels zijn identiek, de vijanden reageren zoals verwacht en zelfs de geheime vogelportalen naar Rupture Farms zijn nog aanwezig. Toch voelen een hoop secties nieuw aan, omdat de camera er nu vloeiend doorheen scrolt. De levels waarop je op hoog tempo op een Elum rijdt hebben hier vooral profijt van, omdat je nooit uit de flow van je rit gehaald wordt, tot je op een bom of mijn trapt welteverstaan. Dat Abe’s Oddysee nu een sidescroller is heeft ook een keerzijde, want doordat je al kunt zien wat er zich in de volgende “ruimte” afspeelt, zijn sommige schrikmomenten uit het origineel verdwenen. Bovendien is het niet altijd even duidelijk wanneer een vijand je ziet of wanneer je een Slig kunt overnemen door te mediteren, omdat je nu binnen een bepaalde radius van hem moet staan, terwijl je vroeger alleen op de dingen binnen de kaders van je scherm hoefde te letten.

Sterk staaltje fanservice
De hele game is natuurlijk één grote ode aan de fans, maar daar houdt het niet bij op. De community mocht namelijk meedenken bij het ontwerpen van de Trophies voor New ‘n’ Tasty. Waar normale mensen zo’n 7 tot 10 uur over de game doen, werd het een hele uitdaging om Abe in minder dan 3 uur te laten ontsnappen uit Rupture Farms. Dankzij de fans zijn er nu dan ook Trophies gelinkt aan het halen van een speedrun. Daarnaast zijn er belondingen voor het bevrijden van alle verborgen Mudokons, waar er nu trouwens nog meer van te vinden zijn. Fans hebben hun handen dus wel even vol met New ‘n’ Tasty.

Okay!
Dit zijn echter kleine smetjes op een veder nagenoeg perfecte remake. Aan alle details zijn gedacht, zelfs aan de ietwat roestige besturing van Abe is gesleuteld. Hierdoor rent en loopt Abe nu geheel conform hedendaagse standaarden met de analoge stick. Dit is uiteraard iets minder nauwkeurig dan met de pijltoetsen, maar het werkt goed genoeg. Abe stuurt tijdens het springen ook een tikkeltje bij, maar veel is het niet, want het springwerk komt net als in het origineel nog altijd aan op veel precisie.

Wie dit frustrerend vindt of simpelweg niet genoegen kan nemen met het feit dat je heel vaak dood zal gaan in Oddworld, is er nu ook een makkelijke en normale moeilijkheidsgraad bijgekomen. De Slugs, Paramites en Scrabs zullen daar een snufje toleranter zijn en Abe kan er meer dan één kogel incasseren. Maar welke moeilijkheidsgraad je ook kiest, Abe’s wereld blijft er eentje met een hoop uitdaging.

Het is dan ook fijn dat het grootste kritiekpunt uit het origineel is getackeld: de checkpoints. Dat waren er bizar weinig en ze waren onvergeeflijk. In New ‘n’ Tasty zijn het er een stuk meer en heb je bovendien de mogelijkheid om je eigen checkpoints te plaatsen. Dit zogenoemde “Quicksaven” doe je door een druk te geven op de touchpad van je controller en door deze ingedrukt te houden laad je de meest recente Quicksave. Via remote play op de Vita werkt het laden gek genoeg enkel via het pauzemenu, wat iets omslachtiger werkt, maar op de PlayStation 4 gaat het intuïtief en snel. Waar het Quicksaven aanvankelijk aanvoelt als vals spelen, kun je al snel niet meer zonder en druk je om de haverklap op de touchpad. Het is dan ook geheel je eigen schuld als je vergeten bent te Quicksaven of als je het doet tijdens een val.

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Nieuw wereldrecord voor speedrun Pokémon Red

The Last of Us: Remastered review – Opgepoetste parel