Halo: The Master Chief Collection – Singleplayer review

Zonder Halo was er geen Xbox geweest. De serie zette eigenhandig het platform op de kaart en trok een groot publiek naar Microsofts console. Het tweede deel was nog een groter succes en dé game die online multiplayer op de consoles groot maakte. Drie jaar geleden werd het tienjarig bestaan van de franchise al gevierd met Halo: Combat Evolved Anniversary. Nu, met Master Chief Collection op de Xbox One, wordt de Master Chief, en met name zijn tweede avontuur, feestelijk gevierd.

Waar voor je geld
Een paar jaar geleden was de beste aankoop die je kon doen The Orange Box, het pakket van Half-Life 2, diens twee episodes, Portal en Team Fortress 2. Deze verzameling klapt daar qua kwantiteit keihard overheen: vier volledige games, verschillende playlists om de verhaalmodi van die games te beleven, multiplayermodi voor elk deel, plus het Halo Channel, waar meer Halo te vinden is dan je ooit aankan. Wie dit najaar een shooter wil aanschaffen dat met zijn verhaalmodus alleen al tientallen uren speelplezier biedt, zit met Master Chief Collection wel goed.

Het is mogelijk Halo: Combat Evolved tot en met Halo 4 lineair door te spelen, maar je kunt ook zelf missies uitzoeken en je eigen volgorde bepalen. Elk level is apart beschikbaar. Dat heeft wellicht te maken met de uitgebreide puntenstrijd die te voeren is met medespelers. Door de games in een missieplaylist te spelen, verzamel je punten in elk level. De moeilijkheidsgraad, verschillende skulls, de tijd die je nodig hebt om een level te voltooien, en het maken van killing sprees en dergelijke, tellen allemaal mee voor het uiteindelijke puntenaantal.

Deze missieplaylists zijn ingedeeld op moeilijkheidsgraad en type level, per game en cross-game. Zo kun je alle vier de games in één playlist op normal uitspelen, maar je kunt ook alleen de levels spelen waarin je in tanks rijdt. Of je speelt alleen de levels met grootse, epische gevechten. Spelers worden zo op hun wenken bediend. Jammer is dat je niet specifiek kan kiezen voor momenten, al wordt dat niet helemaal duidelijk uit de selectie. Als je kiest voor “Vehicle Playground” in Halo: Combat Evolved of “Boss Fights” in Halo 2, zul je wel de hele levels moeten spelen. Het is niet héél vervelend, maar het was wel tof geweest als je van tanksectie naar tanksectie kon rollen.

De hoofdmoot
Desalniettemin blijven deze games het leukst als je ze aan één stuk doorspeelt vanaf het eerste deel tot het nieuwste deel. Spelers die bekend zijn met de serie, zullen echter vooral benieuwd zijn naar Halo 2, die zijn tienjarig bestaan viert met een ingrijpende make-over. Zoals bij zijn oudere broer drie jaar geleden, is de originele code gebruikt om de game op elk vlak behalve de originele gameplay te updaten naar hedendaagse standaarden. Dat betekent nieuwe graphics, nieuwe geluidseffecten en nieuwe muziek. Natuurlijk houdt het ook in dat alle oude positieve en negatieve elementen van de game bewaard zijn gebleven. Dat is zowel de charme als de ergernis van een remake, maar hoort er simpelweg bij. Daar is de game niet op af te rekenen.

Wat direct en ook het meest in het oog springt, zijn de cutscenes. Animatiestudio Blur heeft alle niet-speelbare momenten uit Halo 2 gepakt en ze in ongelooflijk detail frame voor frame nagemaakt. De visuele pracht en praal van deze scènes klapt keihard over die van Halo 4 heen, en dat zegt wat.

Tijdens het spelen zelf ziet de game er prima uit. De wereld is rijk, oppervlakten hebben gedetailleerde textures, en personages en wezens zien er mooi uit. Halo 2 is niet zo’n indrukwekkende Xbox One-game als Ryse, maar lelijk is het allerminst. De schoonheid van dit tweede deel, alsook die van de andere drie games in het pakket, wordt daarnaast versterkt door de fijne framerate. Nog nooit hebben deze spellen zo heerlijk soepel gevoeld, en het tilt de ervaring werkelijk naar een hoger niveau.

Een klapper van formaat
De meeste indruk wordt echter gewekt door de vernieuwde geluidseffecten van Halo 2. 343 heeft voor vrijwel alles nieuw materiaal opgenomen en het resultaat is fenomenaal. Elke voetstap klinkt voller, elke explosie klinkt groter en elk wapen klinkt gevaarlijker. Met name de Covenant Carbine heeft met zijn nieuwe geluid een gigantische impact gekregen. Hij klonk voorheen speels gemeen, als een dodelijke muggenbeet bijna, maar nu klinkt hij als een lichtkanon. Heerlijk. De remastering van Halo 2 bewijst zo dat niets de ervaring van een shooter meer verbetert dan de klank van de wapens. Je wilt dat je schietijzer gemeen en sterk klinkt, maar hij moet ook een zekere muzikale toon hebben. De wapens in Halo 2 hebben dat nu.

Net als Halo: Combat Evolved Anniversary Edition biedt de nieuwe Halo 2 de mogelijkheid de klok tien jaar terug te zetten. Waar dat in 2011 nog gepaard ging met een zwart scherm en een seconde wachttijd waarin je hoofd eraf geknald kon worden, lijkt het nu alsof de switch sneller gaat dan de tijd die je duim nodig heeft om de knop in te drukken. De vooruitgang van de afgelopen tien/dertien jaar is zo in een oogopslag te zien. Natuurlijk geldt dit alleen voor Halo: Combat Evolved en Halo 2. Halo 3 en Halo 4 zijn alleen gezegend met een verbeterde framerate.

Voor nu zijn we meer dan tevreden met deze verzameling. Zoals gezegd zijn de games met allerlei toeters en bellen te spelen, van een simpele singleplayer tot een vierspelerco-op op Legendarymet dertien skulls er bovenop. Buiten het speelplezier is er nog boordevol spul te zien en te lezen bij de extra’s, een menu dat verbonden is met het Halo Channel. De Halo-serie is nog nooit zo compleet geweest en speelde nog nooit zo lekker. Daarbij is het geremasterde Halo 2 niet alleen een testament van de klasse van zijn origineel, maar ook een getuigschrift van de relevantie van Halo. Master Chief Collection is een fantastische fanservice en de beste instapgame voor nieuwe spelers. Beter valt een tienjarige verjaardag niet te vieren.

Disclaimer: zoals jullie zien is de multiplayer volledig buiten beschouwing gelaten bij deze recensie. Op het moment van schrijven is de installatie van de multiplayerbestanden al meer dan twintig uur aan de gang. Deze installatie sprong in die tijd zelfs een aantal keren terug. Om een zo eerlijk en compleet mogelijke beoordeling van de multiplayer te kunnen geven en logischerwijs de volledige game, komen we volgende week terug op deze modus en krijgt de game een cijfer. Halo is natuurlijk geen Halo zonder zijn multiplayer.

(Voorlopige) conclusie:

Master Chief Collection is een onvoorstelbaar groot pakket van uitstekende kwaliteit. Er is met veel nijverheid en liefde aan Halo 2 gesleuteld, terwijl ook het geremasterde eerste deel en Halo 3 en 4 een (kleine) update krijgen. Het resultaat is de best mogelijke Halo-ervaring en een weergaloze verzameling shooters waaraan je honderden, zo niet duizenden uren speelplezier gaat beleven.