LittleBigPlanet 3 review – Een grote stap vooruit voor kleine Sackboy

Wie denkt aan LittleBigPlanet, denkt misschien aan de schattige Sackboy, de uitgebreide create mode of de prestigieuze community levels. Maar in essentie is en blijft LittleBigPlanet natuurlijk een platformgame. En die is nu strakker, gevarieerder en filmischer dan ooit tevoren.

Filmisch avontuur
De game begint wanneer ieders favoriete lappen poppetje ontvoerd wordt naar de nieuwe planeet Bunkum. Als hij oog in oog komt te staan met Newton, een merkwaardig figuurtje met een gloeilamp als hoofd, valt direct op hoe gepolijst LittleBigPlanet met dit derde deel is geworden. Sackboy heeft een honderdtal vloeiende animaties meegekregen, de camera vliegt dynamisch door de dieptelagen heen en de voice-acting is nu overal aanwezig en is van erg hoge kwaliteit. Op de PlayStation 4 heeft ook de belichting een update gekregen en zijn de haartjes van Sackboy nu letterlijk te tellen.

Na de gebruikelijke introductielevels komen we erachter dat Newton niet zo’n braaf ventje is, want hij luist Sackboy in de val om de drie titanen van Bunkum vrij te laten. Deze wil de meneer met het gloeilamphoofd vervolgens gebruiken om de planeet te vernietigen. Het is dan natuurlijk aan Sackboy om hier een stokje voor te steken, maar hiervoor moet hij eerst de hulp inroepen van drie oude helden van Bunkum: Oddsock, Toggle en Swoop.

Gevarieerder dan ooit
Na wat klim- en klauterwerk worden al snel interessante nieuwe power-ups voor Sackboy geïntroduceerd. Zo krijgt hij eerst de Pumpinator, waarmee hij objecten kan opzuigen of juist wegblazen en al snel volgt de Blink Ball, die Sackboy teleporteert naar de plekken waar hij de bal heen schiet. De power-ups hoef je nu niet meer continu op te pakken, want eenmaal met een gadget in handen, kan Sackboy deze veilig opbergen in zijn inventaris die de schattige naam de Sackpocket draagt. Gedurende de storymode ben je dan ook regelmatig aan het wisselen tussen de beschikbare power-ups om de diverse hindernissen te trotseren. En als Sackboy even geen power-up in handen heeft, kan hij klimmen in ladders en rekken. Het lijken allemaal kleine toevoegingen, maar ze zorgen er stuk voor stuk voor dat Sackboy’s speelstijl veel gevarieerder is dan voorheen.

Uitdaging
Elk level van Sackboy’s nieuwe avontuur is gebaseerd op een ander land en zijn stereotypen. Zo reist Sackboy van een door crackers en thee geobsedeerd Engeland naar een foute B-film versie van jaren ‘70 Amerika vol met popcorn, milkshakes en gelkapsels. Elk level is ontworpen door een andere bouwmeester uit de community die inmiddels bij de studio Sumo Digital werkt en dat is te merken aan de moeilijkheidsgraad van de levels. Er zit namelijk heel wat uitdaging in de storymode, helemaal in de Challenge Rooms die als sidequests dienen. Denk daarbij aan het halen van een heel level zonder ook maar één scorebubbel aan te raken.

Niet alleen zijn de vaardigheden van Sackboy veelzijdiger, ook de hele structuur van de storymode is op de schop gegaan. Zo kom je tussen de levels door niet steeds terug in het levelkeuzemenu van de Pod. In plaats daarvan zijn er nu namelijk hub-levels in Bunkum, waar Sackboy na elk level terugkeert. Hij kan hier praten met andere figuren, geheime gebieden ontdekken en (side)quests vrijspelen. Omdat deze hub-levels vrij groot en non-lineair zijn is er de Organizertron om je met één druk op de knop in de richting te wijzen van je hoofd- of sidequest. Door de hub-levels heen zijn ook collectibles verstopt die dienen als valuta bij de diverse in-game shops om nieuwe outfits mee te kopen.

Minder zweverig
Alle veranderingen in de storymode zorgen ervoor dat het lijkt alsof je met LittleBigPlanet 3 een heel ander spel in handen hebt dan voorheen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de nieuwe figuren. Aan het einde van elke omgeving zorgt Sackboy er namelijk voor dat een nieuw karakter ontwaakt en mag je vervolgens één leveltje met het nieuwe personage spelen. Heel veel screentime krijgen de nieuwe figuren dus niet en dat is jammer, want ze voelen stuk voor stuk uniek aan.

Oddsock is snel en kan walljumpen à la Super Meat Boy, terwijl Toggle continu switcht tussen zijn grote en kleine vorm om puzzels op te lossen. Grote Toggle moet het van zijn pure kracht hebben, terwijl kleine Toggle zo licht is dat hij over water kan lopen. Tot slot hebben we nog Swoop, die kan vliegen en duikvluchten kan maken. Alle karakters zorgen voor een unieke speelstijl en bij geen enkele voelt de besturing zo “zweverig” aan als in de vorige LittleBigPlanet-games. Zelfs Sackboy is qua besturing iets aangepast, want in de levels van de storymode glijdt hij na een sprong net iets minder ver door dan voorheen.

Bugs
Helaas zijn we een aantal bugs en glitches tegengekomen die niet door de beugel kunnen. Zo kwamen we soms vast te zitten tussen layers, wilde Sackboy niet respawnen, switchte de game ineens naar top-down gameplay tijdens het beklimmen van een ladder, crashte de game en werd zelfs een heel gameprofiel corrupt na het aanmaken van een eigen kostuum voor Toggle. Niet de minste fouten, maar ze wegen gelukkig niet op tegen het plezier dat we uit de game hebben gehaald. Er staan patches in de planning die dergelijke fouten moeten verhelpen, maar het valt nog te bezien of alles op tijd hersteld kan worden.

Dat er drie nieuwe personages vrij te spelen zijn betekent helaas ook dat de storymode maar uit drie gebieden bestaat. Hoewel de hub-levels groot zijn en veel replay-value bieden (je kan immers terug gaan naar al eerder gehaalde gebieden met nieuwe power-ups of personages om alles vrij te spelen), is de storymode uiteindelijk toch iets korter dan die van de vorige delen. Maar eerlijk is eerlijk: deze levels zijn er natuurlijk voornamelijk om ons enthousiast te maken voor de create mode en de community levels. En dat doen ze zeker.

Je eigen storymode
De create mode kent meer dan 60 nieuwe tools, waarmee je in principe alles na kan maken wat ook in de storymode zit. Op je maan bouw je je eigen levels en heb je nu ook adventure craters om zelf hub-levels te maken. Compleet met sidequests, winkels en sub-levels. Bij het maken van je eigen cutscenes heb je beschikking tot het volle arsenaal aan animaties van alle speelbare figuren en er is een hoop ingewikkelde logica bijgekomen om je eigen power-ups en eindbazen mee te maken.

De ontwikkelaars hebben geprobeerd alle tools zo toegankelijk mogelijk te maken door Pop-it Puzzels en Contraption Challenges toe te voegen aan de game. Dit zijn aparte levels waarin je spelenderwijs leert hoe de create tools werken. Ze bieden een goede basis, maar erg diep gaan deze veredelde tutorials niet op de stof in. Als je toe bent aan achtergrondinformatie over de complexere tools zal je alsnog door de 140 meegeleverde videotutorials moeten bladeren.

Een andere manier die het leven van de beginnende levelbouwer makkelijker moet maken is het uit kunnen zetten van Advanced Create Mode. Dit filtert in theorie alle complexe tools eruit, zoals de dynamische thermometer, die bij verkeerd gebruik kan resulteren in een niet goed werkend of langzaam ladend level. In de praktijk blijven er echter genoeg tools in je Pop-it over om als beginner alsnog te verdwalen in de talloze mogelijkheden. Hoewel dit misschien de meest toegankelijke LittleBigPlanet tot nu toe is, blijft het simpelweg een tijdrovende klus om je te verdiepen in alles wat de create mode te bieden heeft.

Gelukkig zijn er talloze anderen die het goede voorbeeld laten zien, want vanaf de release zijn alle negen miljoen user created levels uit de vorige LittleBigPlanet-games te spelen. De nieuwe interface maakt het makkelijker om snel te navigeren naar een interessant level en via de bijbehorende website LBP.me kan je ook via je laptop, mobiel of tablet een afspeellijst aan levels klaarzetten of ze delen via social media. Deze site gaat ook als tweede scherm fungeren om create mode-tutorials op te bekijken en vanuit je mobiel direct levels te starten naar je console. Hierdoor kan je straks het kaf van het koren nog makkelijker scheiden en zit je in een handomdraai in een tof community level.