in

Vietnam in spellen


Hoe komen trends in de wereld? Marketingmensen vragen het zich al jaren af, en als ze een idee hebben, proberen ze er op in te spelen. Ook in de spelindustrie is er sprake van een trends. De jongste trend is ongetwijfeld de Vietnam oorlog. Hoe komt dit zo ineens tot stand?

Jarenlang hebben we ze niet gezien. Vroeger verschenen er wel op de Vietnam oorlog gebaseerde spellen voor de heel oude computers (pre pentium). Zo hadden we een spel genaamd ‘Wolf’ waarin je, in 2D en weergegeven in VGA, van links naar rechts door de werelden rende. De laatste jaren, eigenlijk sinds het opkomen van de eerste spelcomputers, hebben we er echter vrijwel niets van gezien.

Vietcong: Fist Alpha is de uitbreiding op Vietcong en sinds kort te koop.

Dat veranderde met het verschijnen van Vietcong. Hoewel het spel zich niet kon meten met de topspellen in zijn genre had het een soort van monopolie qua onderwerpkeuze; het was het enige Vietnam spel voor handen. Inmiddels is voor dat spel al een uitbreiding uit, Vietcong: Fist Alpha. De monopoliepositie is echter verdwenen nu Battlefield: Vietnam is verschenen. Hoewel de invalshoek van beide spellen anders is beconcurreren ze elkaar toch op basis van het onderwerp; ben je geïnteresseerd in de Vietnam oorlog, dan is het heel goed mogelijk dat je een spel rond die oorlog graag wilt spelen. Neem je dan Vietcong of Battlefield?

Beide spellen krijgen in het najaar ook nog concurrentie van Shellshock: Nam ’67. Zo lijken steeds meer ontwikkelaars van FPS spellen te kiezen voor Vietnam. De tweede wereldoorlog lijkt plaatsgemaakt te hebben voor deze eerste televisieoorlog. Plaatsgemaakt, want de tweede wereldoorlog vulde voorheen een dergelijke positie in: in tegenstelling tot nu gingen vroeger alle niet-futuristische schietspellen over de tweede wereldoorlog.

Eén verklaring zou kunnen zijn dat de consument de interesse in de tweede wereldoorlogspellen een beetje verliest. Doordat er jarenlang spellen over verschenen zijn, is het wellicht niet meer dan logisch dat consumenten een ander onderwerp als een verademing zien. Deze theorie wordt echter tegengesproken door Call of Duty, dat het verkoopcijfermatig goed deed. De ontwikkelaar van Vietcong, Pterodon, gelooft echter wel in deze theorie. Jarek Kolar, projectleider bij Pterodon, verklaart:

Todays war FPS games need strong setting, and people are tired of WW2 games. Other strong setting for a war games are war in Iraq and war in Vietnam.

In Battlefield Vietnam zijn allerlei voertuigen te gebruiken.

Ook de ontwikkelingsleider van Battlefield Vietnam, AJ Marini, gelooft hierin:

For several years now, WW2 has been the most popular war to base a game on since it is such a compelling conflict. However, as with anything, developers really want to explore new ideas. For war games that mean moving on to the next most interesting war which is the Vietnam conflict.

Kolar haalt nog een andere theorie aan:

Technically the creation of the jungle was not possible some years ago.

Nancy Gatehouse, PR Manager van Guerrilla, steunt deze gedachte namens het ontwikkelingsteam van Shellshock: Nam ’67:

Recent advances in technology mean that it is possible to recreate the kind of authentic Vietnam environments that would have been very difficult a few years ago.

Als we op dit vlak bijvoorbeeld de Tweede Wereldoorlogspellen vergelijken met spellen over de Vietnam oorlog kunnen we inderdaad een duidelijk verschil ontdekken: er is simpelweg meer begroeiing in Vietnam. In veel Tweede Oorlogspellen zien we een vrij kale omgeving. Een goed voorbeeld hiervan is Battlefield 1942, waarbij de bomen niet dik gezaaid zijn en we op bijna elke map meerdere grote, open gebieden vinden. Het contrast met de opvolger van dat spel is groot. Battlefield Vietnam beschikt wél over die begroeide omgeving. Desondanks laat Marini zich niet uit over deze theorie.

ShellShock: Nam ’67 komt eind dit jaar uit.

Dat er nog een mogelijke verklaring is, blijkt uit de rest van de reactie van Guerrilla.

Our decision was influenced on the growing popularity for realistic war based action games. This genre suited our design aspirations and current technology so we knew from day 1 we wanted to make an action game. With so many games based around WWII on the market, we wanted to focus on a different conflict and Vietnam was an obvious choice. It was such a well documented and misunderstood war that made it ideal subject matter.

Samengevat: de keuze voor Vietnam werd een logische omdat Guerrilla de concurrentie van de tientallen Tweede Wereldoorlogspellen wilde ontlopen.

Op de vraag hoe trends in de wereld komen, biedt dit uiteraard nog geen antwoord. De kwestie rond ons onderwerp is echter wel opgehelderd. Het blijkt dat er drie redenen zijn voor ontwikkelaars en uitgevers om te kiezen voor Vietnam in spellen. We hebben het dus niet over één oorzaak, maar over meerdere mogelijkheden van oorzaken. Het ligt, kijkend naar de redenen die door de ontwikkelaars genoemd worden, in de lijn van verwachting dat er meer Vietnam spellen zullen volgen. Voor de herfst van dit jaar staan nog Men of Valor: Vietnam en Conflict: Vietnam op de planning.

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

RollerCoaster Tycoon 3

Rainbow Six 3