Heroes of Might & Magic HD review – Wijst in de goede richting

De laatste paar jaar voelt de iPad als een stortplaats voor retrogames. We zien games die op andere plaatsen al lang verkrijgbaar zijn en titels die beter draaien op een ander platform. Heroes of Might & Magic 3 HD weet zich hier tussen te manoeuvreren. Ondanks dat de iPad-versie zijn schoonheidsfoutjes kent, zorgt het wel voor een frisse wind binnen deze langlopende serie en doet het iets anders dan zijn broertje op de PC.

Spin-off van Might & Magic
Heroes of Might & Magic 3 is het derde deel in de op strategie gerichte spin-off van de klassieke Might & Magic RPG-serie. Er zijn op dit moment zes delen en een zevende is in ontwikkeling. In Heroes 3 bestuur je één of meerdere helden in verschillende scenario’s. Elk scenario heeft specifieke doelstellingen: versla bijvoorbeeld alle vijanden of bezet drie steden tegelijkertijd. In de spelwereld zijn tal van optionele bezienswaardigheden die je helpen jouw doelstelling te bereiken. Denk aan speciale voorwerpen, ervaringspunten, geld en nieuwe vaardigheden. Per in-game dag kun je een bepaald aantal stappen zetten waarna jouw tegenstander(s) aan de beurt is (zijn).

Mocht je een vijand tegenkomen op de kaart dan schakelt het spel over naar een strijdveld met zeshoeken. Jouw eenheden staan dan aan de ene kant van het scherm en die van de tegenstander tegenover de jouwe. Je held kan speciale vaardigheden zoals magie gebruiken om de vijand aan te vallen. Vervolgens stuur je je troepen aan die met behulp van traditionele wapens de tegenstander een kopje kleiner kunnen maken. Win je de strijd dan ontvang je geld en ervaringspunten. Delf je echter het onderspit dan verlies je waarschijnlijk jouw held en zal je een nieuwe moeten huren in een stad.

In deze steden kun je nieuwe troepen kopen om de legers van jouw held sterker te maken. Er zijn verschillende soorten steden met elk hun eigen soort troepen. Een kerkerstad beschikt over ondergrondse wezens en een stad omringd door vuur bestaat vooral uit demonische troepen. Sommige eenheden zijn echter niet meteen te koop en moeten eerst vrijgespeeld worden door een specifiek gebouw binnen jouw stad te bouwen. Sommige constructies zorgen voor meer inkomen, andere voorzien jouw stad van een betere verdediging en weer andere zorgen voor nieuwe eenheden.

Je wil niet al je geld verspillen aan het bouwen van extra’s in je stad, want een mooie stad is niets waard zonder leger. Het is dan ook belangrijk alles goed te beheren. Wat koop je voor jouw stad en neem je mee op avontuur en wat laat je achter ter verdediging? Tegenstanders bouwen op hetzelfde moment als jij aan een leger en stad, zodat ze jou kunnen aanvallen. Er is dus nooit genoeg tijd om alles van de spelwereld te verkennen en alles binnen jouw stad op te bouwen. Je moet harde beslissingen nemen en de acties van je tegenstanders proberen te anticiperen. Dat is de kern van Heroes of Might & Magic 3 en deze formule staat zestien jaar na dato nog steeds als een huis.

Meer dan een doorsnee strategiegame
Het verhaal in Heroes 3 is een tikkeltje interessanter dan dat van de doorsnee strategiegame. Conflicten worden van meerdere kanten belicht en aan het einde van de zes campagnes speel je een zevende en laatste campagne vrij waarin het verhaal netjes samenkomt. Naast de singleplayer zijn er nog vijftig skirmish maps met elk een miniverhaal en is er een multiplayermodus die de game nog leuker maakt. In tegenstelling tot de singleplayer heb je daar namelijk genoeg tijd om alles te verkennen en je stad te laten floreren. Het is dan ook enorm bevredigend een gigantisch leger op te bouwen en tegenstanders genadeloos van de kaart te vegen. Des te spijtiger dat de iPad-versie van de game geen online multiplayer ondersteunt.

Een andere lichte teleurstelling is dat het besturingssysteem weinig anders is dan een directe overzetting van toetsenbord en de muis naar touch, zonder echte optimalisatie. Multitouch ondersteunt het spel bijvoorbeeld niet, waardoor scrollen over de spelwereld niet werkt zoals we vandaag de dag gewend zijn op een iPad. Het is tenenkrommend op een kaartje rechts bovenin het scherm te drukken om je over de map te kunnen verplaatsen. Ook is het lastig in gevechten van afstand aan te vallen omdat de game meerdere tikken op het scherm vaak foutief registreert. Wel zorgt de simpele touch-overzetting ervoor dat je snel door de menu’s tikt: met de vingers gaat het sneller dan met de muis.

Voor beginners kan de game echter alles behalve snel op te pakken zijn. De tutorial aan het begin van de game is namelijk ronduit slecht in het uitleggen van hoe het spel werkt. Zonder handleiding is het erg lastig exact te weten wat mogelijk is in Heroes 3. Een digitale handleiding was daarom ideaal geweest, maar helaas ontbreekt die. Ook missen de twee uitbreidingen Armageddon’ Blade en The Shadow of Death in de iPad-versie en de map-editor – aanwezig in het origineel en de PC-versie van deze HD remaster – is ook niet aanwezig.

De game heeft wel een welverdiende plastische ingreep gekregen waardoor de wereld van Antagarich nu is voorzien van een mooi HD-jasje. Alles oogt een stuk scherper en dat is best prettig aangezien je dikwijls dicht op het scherm van de iPad zit. Het belangrijkste is echter dat de gameplay nog steeds zo sterk is als in 1999. Het gemis van een goede tutorial, uitbreidingen en een map-editor doen daardoor niet af aan het spelplezier. Dit weerzien van deze oude klassieker is daardoor niets minder dan geslaagd.