in

De gevolgen van prijsklassen in FIFA Ultimate Team


De in-game transfermarkt van FIFA Ultimate Team wordt voornamelijk gekenmerkt door maffiapraktijken. Het verkopen van coins tegen echt geld, het hacken van accounts en het manipuleren van de markt zijn dagelijkse kost. EA introduceert als antwoord daarop een nieuw initiatief, de zogenaamde ‘prijsklassen’. Door spelers een minimale en een maximale prijs mee te geven hoopt het bedrijf achter de succesvolle voetbalgame in één klap alle problemen op te lossen.

Rigoureuze maatregelen
Vóór de maatregelen die EA afgelopen week heeft genomen, was het de normaalste zaak een speler ver boven zijn waarde op de transfermarkt te plaatsen. Er gold ten slotte een vrije markt. Het voornaamste nadeel daarvan was dat spelers gekocht konden worden door coinsellers. Een willekeurige bronzen linksback van FC Bal kon bijvoorbeeld voor ongeveer twee miljoen coins op de transfermarkt gezet worden en een coinseller kon dan tegen betaling die speler voor die hoeveelheid coins kopen. Met waardeloze spelers werd dus goud geld verdiend, want coins zijn nodig als je ook maar enigszins op zoek bent naar een goede speler. Sinds de nieuwe maatregel moet de speler echter daadwerkelijk twee miljoen coins waard zijn. Het overzetten van grote hoeveelheden coins en de glorietijd van de coinsellers lijkt daarmee verleden tijd.

EA wil hiermee de prijzen van spelers min of meer in bedwang houden. Wanneer je clubs als Real Madrid of Barcelona liefhebt is de kans groot dat je een speler als Cristiano Ronaldo of Lionel Messi in je team wil hebben. Zonder het aanschaffen van coins bij een externe partij was dat onbegonnen werk. De prijzen van de genoemde spelers lagen simpelweg te hoog. Het resultaat daarvan was dat bepaalde spelers of veel te duur waren, of überhaupt niet op de markt meer verschenen, zoals bepaalde versies van Cristiano Ronaldo. Handelaren vinden dat deze spelers zo goed zijn dat ze niet te koop hoeven te zijn. Daarnaast wisten jonge gamers vaak niet goed de waarde in te schatten van een dure speler. Zo kwam het voor dat je wel eens een speler oppikte voor duizend coins terwijl hij tienduizend coins waard was. Voor de koper een leuke meevaller, voor de jonge verkoper verpest het echter het spel waarvan hij nog nauwelijks weet hoe het werkt.

Niet de beste oplossing
Duidelijk is dat de maatregelen doorgevoerd moesten worden om naar een gezondere markt toe te kunnen werken, maar toch is niet iedereen even blij. Met deze maatregelen maakt EA het namelijk voor de eerlijke speler een stuk lastiger. De voornaamste manier om coins te verdienen was het investeren in spelers die mogelijk informs krijgen. Wekelijks worden de beste spelers geselecteerd, deze krijgen dan een plaatsje in het team van de week. Ze krijgen dan een kaartje met verhoogde statistieken die slechts in die week te verkrijgen is uit pakjes met spelers. De waarde van spelers die vermoedelijk een verbeterde versie krijgen ging dan ook omhoog waardoor er winst gemaakt kon worden, waarmee betere spelers te kopen waren. Door de ingevoerde maximumprijs kunnen de waardes van spelers niet meer fluctueren en wordt de ruilhandel beperkt. Om nu coins te verdienen dienen er wedstrijden gespeeld te worden. Voordat je een redelijke hoeveelheid coins in bezit hebt, ben je zomaar tientallen wedstrijden verder.

Zo zegt EA dat ze baat hebben bij de spelers die veel wedstrijden afwerken, terwijl je per wedstrijd slechts vierhonderd coins krijgt met een eventuele bonus als je een toernooi of competitie wint. Van die coins moeten contracten, blessurekaartjes en fitnesskaartjes worden gekocht. Vóór de maatregelen was dit nog wel redelijk bij te houden door zo nu en dan een uurtje te investeren in eerlijke ruilhandel. Zelfs toen was het al hard werken voor de eerlijke speler, omdat bots de goedkope spelers weg wisten te kopen. Door de minimale marges (die al klein waren maar nu nog kleiner zijn) die daar nu nog mee gemaakt kunnen worden, lijkt dat nauwelijks meer een optie te zijn. Momenteel wordt er voornamelijk geëist dat de fanatieke speler echt geld investeert in het kopen van pakjes, pakjes die ook nog eens veel te duur zijn.

Een stap in de goede richting
De oplossing waar EA mee is gekomen is meer een stap in de goede richting dan een volwaardige oplossing voor het probleem. De prijzen van gewilde spelers lijken wat lager te zijn geworden maar daarentegen is de voornaamste manier om coins te verdienen hardhandig afgenomen door EA. Om grote hoeveelheden coins te verkrijgen lijkt het noodzaak pakjes met spelers te kopen of simpelweg veel wedstrijden te spelen en toernooien te winnen terwijl de beloning daarvoor eigenlijk te laag is.

Een echte oplossing was echter niet helemaal de verwachting. De markt van FIFA is al tijden in de ban van coinsellers en individuen die speculeren met prijzen van spelers. Het probleem was al zo groot dat er moeilijk een volledige uitkomst geboden kan worden. Het is daardoor een goed alternatief spelers een vast prijskaartje mee te geven en ondanks dat deze nog steeds vrij hoog is, lijkt het erop dat deze trend met FIFA 16 doorgezet gaat worden. EA geeft spelers alvast een kans om te wennen aan het nieuwe concept, terwijl het ondertussen nadenkt over een echte oplossing. Een oplossing die ervoor zorgt dat FIFA Ultimate Team de modus wordt die draait om plezier in het spelletje in plaats van een overheersing door externe partijen die enkel uit zijn op geld.

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Wallpaper Woensdag – Fortnite

Review: Resident Evil Revelations 2 – Driemaal was scheepsrecht