Hopelijk heeft onze vorige guide je geholpen genoeg geld voor alle wapens bijeen te sprokkelen. Als het goed is heb je inmiddels zoveel geld op je bank staan dat er sprake lijkt van overdaad. Desalniettemin worstelen ook veel rijke spelers nog altijd met vragen over het wapengerei. In Battlefield-games kunnen de vele keuzes nogal overdonderd zijn.
In deze guide zetten we per klasse uiteen wat zowel volgens ons als volgens de statistieken de beste wapens zijn.

Operator
Wapens: Zowel de criminelen als agenten hebben twee uitstekende assault rifles om uit te kiezen: de M416 (Criminals) en de M16A3 (Cops). Beide wapens doen de hoogste maximale schade in hun klasse. Omdat de M16A3 iets meer range heeft, is dat wapen onze favoriet, al is de M416 dankzij een hogere firerate een prima tegenhanger (die bij de meeste Hardline-spelers de voorkeur geniet, afgaande op de in-game-leaderboards).
Als je als Criminal speelt, kun je ook voor de AKM kiezen. De M416 vinden wij iets fijner vanwege de hogere firerate. Bovendien wordt de schade (damage) van de AKM in een komende update (datum van verschijning is nog onbekend) teruggebracht omdat die te hoog zou zijn. Nogmaals: wij vinden de M416 ook op dit moment een betere keuze.
Wat je ook doet, probeer zo snel mogelijk een wapen te vinden waarmee je de RO933 kunt vervangen, het wapen waarmee de Operator aan beide kanten start. De RO933 doet veel te weinig schade en legt het als gevolg veel te vaak af in duels met tegenstanders met andere (ergo betere) rifles.
Overigens spelen we als Operator ook graag met de AKS-74U (een carbine rifle, geen assault rifle), al is ook dat een gevalletje persoonlijke voorkeur: we houden van de klank, de feel en de accuracy van de AKS.
Attachments: In het geval van carbine- en assault rifles kiezen wij vrijwel altijd voor de combinatie van de Angled Grip en Heavy Barrel. Met die twee attachments zijn guns iets accurater en heb je iets minder last van terugslag . Bovendien reduceert de Angled Grip de recoil (terugslag) van je eerste kogel, iets wat bij het in salvo schieten met een assault rifle op lange afstand leidt tot een enorm ergerlijke vorm van terugslag.
Let wel: de attachments die je gebruikt zijn afhankelijk van je speelstijl. Je gebruikt ze juist om een gun naar jouw smaak af te stellen. Probeer dus te experimenteren en vooral zelf tot de conclusie te komen welke attachments je het fijnste vindt.
Overig: Er is op de officiële Battlefield-fora veel discussie gaande rondom de Operator. De klasse zou te sterk zijn. Op dit moment zijn de assault rifles, waarvan alleen de Operator naast de carbines gebruik kan maken, simpelweg de beste veelzijdige geweren uit het spel.
Assault rifles zijn ook dodelijk op lange afstand, de maximum damage is tot vijftig meter erg hoog en hun horizontale en verticale spray is relatief laag, waardoor de kogels bij goed getimede salvo’s niet alle kanten opvliegen. Je zult het misschien al gemerkt hebben online: je komt de assault rifle in alle spelmodi vaak tegen.

Mechanic
Wapens: Onze voorkeur gaat uit naar de K10 (Cops). Het moge simpel zijn waarom: met 1200 rounds-per-minute en een voor submachine gun-begrippen waanzinnige minimale en maximale damage maai je alles neer in een straal van vijf tot tien meter. In kleine maps is de K10 onovertroffen, hoewel je de kleine magazijnen van deze gun niet kunt counteren met de ‘Extended Magazine’-attachment.
Overigens is het nog maar de vraag hoelang de K10 favoriet blijft: Visceral heeft toegezegd de schade van deze submachine gun te zullen reduceren. Slecht nieuws voor de liefhebbers dus. Waarschijnlijk zullen zij hun heil na de update bij de MPX moeten zoeken, het Cops-wapen dat qua statistieken het dichtste bij de K10 in de buurt komt.
Speel je als Criminal, dan raden wij de P90 of de MPX aan. De P90 doet niet zoveel schade als de K10, maar dankzij de nog altijd hoge firerate (900 rounds-per-minute), is de P90 behoorlijk effectief op kleine afstanden. Volgens de statistieken is de MPX ietsjes sterker. De P90 heeft een hogere firerate, maar doet minder damage op korte afstand.
Met het oog op de toekomst is het waarschijnlijk verstandig voor Mechanics zo snel mogelijk een zogeheten license voor de MPX vrij te spelen. Zo’n license kun je na 1250 kills met ‘n wapen aanschaffen en stelt je in staat om het wapen én als Cop én als Criminal te gebruiken. Maar goed, het halen van 1250 kills, dat kan maanden duren…
Attachments: Omdat we graag rondrennen als Mechanic en enkel op korte afstanden duels met tegenstanders aangaan, spelen wij met een willekeurige red dot-scope, Extended Magazine (gezien veel SMG-magazijnen nogal klein zijn) en een Suppressor, zodat vijanden onze schoten niet op de radar kunnen zien als we ze flanken.

Enforcer
Wapens: De Enforcer is voor veel spelers de minst aantrekkelijke klasse en dat komt grotendeels door de wapens. Diens battle rifles (die de light machineguns uit eerdere delen hebben vervangen) leggen het heel vaak af tegen de (lange afstands-)damage van de assault rifles. Ze voelen op dit moment een beetje overbodig aan.
De meeste Enforcer-spelers zweren desalniettemin bij de SA58-OSW (Criminals) en in mindere mate bij de SCAR-H (Cops). De andere battle rifles zijn opvallend ondergeschikt omdat hun recoil buitengewoon hoog is. De kogels van de HK21 en HCAR hebben de neiging alle (ongewenste) kanten op te vliegen.
Visceral heeft daarom beloofd de recoil van die twee geweren te verlagen met de komende update. Bovendien krijgen alle battle rifles een damage-buff in diezelfde update om ze iets aantrekkelijker te maken ten opzichte van de assault rifles.
De Enforcer heeft buiten de battle rifle nog een ander exclusief wapentype: de shotgun. Het kan vanwege de relatief kleine maps in Hardline erg belonend zijn met shotguns te spelen, zeker in kleinschalige modi als Rescue en Crosshair.
Wij prefereren de 37 Stakeout-shotgun (Criminals), maar ook de 870 Magnum doet z’n werk meer dan prima (en is van begin af aan voor beide kampen beschikbaar). De zogeheten Double Barreled Shotgun doet volgens de statistieken de meeste schade, maar wij kunnen daar niet over meepraten omdat deze shotgun nog door ons vrijgespeeld moet worden.
Attachments: De Heavy Barrel-attachment is in het geval van de battle rifles een logische keuze, vooral omdat je zo beter met assault rifles kunt concurreren op lange afstanden. De Vertical Grip (ook wel Ergo Grip genoemd) helpt vooral de recoil tegen te gaan die je ondervindt als je schiet terwijl je je voortbeweegt. Als je van plan bent veel meters af te leggen, is die grip een goede keuze.
Ook hier geldt: geef je eigen draai aan deze klasse door zelf te experimenteren met attachments. Wij kunnen je hier niet echt in helpen omdat de keuzes zo persoonlijk zijn. Er is daarnaast nog geen attachment die duidelijk het beste is, zoals dat in Battlefield 4 uiteindelijk wel het geval bleek.

Professional
Wapens: In Hardline beginnen zowel de Criminals als Cops met de Scout Elite. Deze sniper fungeert prima en is an sich al een goede keuze: met twee schoten leg je de meeste tegenstanders zelfs op grote afstanden gemakkelijk om. Een goede allrounder, dus.
Die sniper wordt enkel overklast door de schade van de R700 LTR (Cops) en die van de AWM (Criminals). Beide guns herladen aanvankelijk iets trager dan de Scout Elite, wat komt door de ingebouwde Straight Pull-attachment van laatstgenoemde. Die attachment dien je bij de R700 en de AWM vrij te spelen.
Afijn, dan is er nog één mysterieuze sniper die qua statistieken beter is dan al z’n concurrenten: de .300 Knockout. Om dit sluipschuttersgeweer vrij te spelen, moet je helaas heel veel moeilijke kill- en assiststreaks halen. Je komt de .300 vanwege die reden niet vaak tegen online.
Kom je ‘m wel tegen, wees dan voorbereid: de .300 Knockout legt iedere tegenstander binnen een afstand van 50 meter met één schot om. Wel hebben de kogels van de .300 de neiging om heel snel te dalen. Je dient dus met de .300 Knockout om te leren gaan alvorens je er veel kills mee kunt maken. Ook hier geldt: de keuze voor deze gun is persoonlijk.
Attachments: We vinden de simpele Rifle-scope heel erg fijn, maar vanwege dezoom van 8x ligt een kleinere, kortere scope met minder range in de vele kleine Hardline-maps voor de hand. De ACOG-scope is in Team Deathmatch-achtige modi daarom een aantrekkelijk alternatief.
Omdat de dodelijkste snipers in Hardline niet semi-automatisch maar bolt-action zijn, spelen we graag met de Straight Pull-attachment. Die attachment laat je kogels sneller achter elkaar afvuren door de volgende kogel eerder door te laden.
Dat is wel zo handig, gezien je voor het doden van een tegenstander met de R700, Scout Elite en AWM vrijwel altijd twee treffers nodig hebt. Die essentiële tweede kogel schiet je sneller dankzij de Straight Pull-attachment.
Deze lijst maakt gebruik van de statistieken van Symthic.