in

De Sims 4: Aan het Werk review – Niet voor luxepaarden


Na de introductie van het gamepakket In de Natuur is EA/Maxis weer overgestapt op de ouderwetse uitbreidingspakketten. De eerste voor De Sims 4 is Aan Het Werk, waarin er iets meer duidelijk wordt verschaft over het werkleven van Sims.
Magnolia Promenade is het toneel waarop De Sims 4: Aan het Werk zich afspeelt. Je hebt er een kavel voor een woonhuis en verder staan er drie winkels klaar om door jouw Sims te worden gekocht. Niet dat je dat meteen zal lukken, want je hebt er wel een Simoleontje of 120.000 voor nodig.

Mee naar het werk
Deze eerste expansie van De Sims 4 draait helemaal om de loopbaan van je Sims. Waar je je digitale half-mens/half-popjes in eerste instantie op een bepaald tijdstip de deur uitlopen en in het niets verdwijnen, krijg je nu de kans om met je Sim mee te gaan naar het werk. Dat gegeven is in principe niet nieuw, daar dat in De Sims 3: Ambities al werd geïntroduceerd. Origineel is het dus niet, en waarschijnlijk heeft EA daarom het winkeltjesprincipe in deze expansie meegenomen.

Koop je Aan het Werk, dan krijg je kortgezegd vier dingen: drie nieuwe carrières en de mogelijkheid een winkel te beginnen. De drie carrièrepaden zijn rechercheur, dokter en wetenschapper. Dat betekent dat je Sim zich kan aansluiten bij het korps van Willow Creek (waar forensisch onderzoek en het oplossen van zaken aan de orde van de dag is), in het ziekenhuis van leerlingverpleger naar dokter groeit, of in een wetenschappelijke instelling aan het werk gaat om nieuwe uitvindingen te doen. De winkeltjes kun je zelf beginnen op een leeg kavel of je koopt een bestaande winkel op om te runnen.

De drie carrières zijn heel duidelijk. Je kunt je Sim zo’n loopbaan laten kiezen en vervolgens kun je meegaan naar de werkvloer. Het is tof dat dat nu eindelijk kan in De Sims 4, want eerder moesten we het doen met de kleine verslagjes aan het einde van de werkdag en had je voor je gevoel weinig invloed op je Sims loopbaan. Nu heb je gedurende de hele dag de controle over wat je Sim allemaal uitspookt op de werkvloer. Je krijgt daarbij opdrachten op dezelfde wijze als wanneer je een feestje geeft in De Sims 4: er verschijnt een speciaal venster met taken zoals ‘een beker koffie pakken’ en ‘twee collega’s begroeten’. Voor elk vak zijn er weer verschillende activiteiten en het is het waard diverse Sims in je huis diverse carrières te laten doen.

Een stage is meer dan alleen koffie
Je kunt echter per dag maar met één Sim tegelijk meegaan en dat is maar goed ook. Zo’n baan is namelijk een hele kluif. Zo stuurden wij onze Sim naar het ziekenhuis, niet wetende dat een stage meer inhield dan met de koffiekan rondgaan. Er zaten meteen vier patiënten klaar die middels een icoontje boven hun hoofd aantoonden medische zorg nodig te hebben, terwijl de opdrachten ook doorgingen. Het voelde een beetje als illegaal doktertje spelen, maar we hebben de patiënten toch maar geholpen met medisch advies. Schijnbaar heeft onze Sim haar patiënten niet stiekem in Simlish verklapt dat ze gisteren nog een ongeschoolde bankhanger was…

Help je je Sim goed met die opdrachten, dan zal hij of zij steeds meer groeien in zijn baan. Het is ook van belang dat je Sim goedgemutst naar het werk gaat. Dus als een werkdag eenmaal over is, is het verstandig je Sim eenmaal thuis onder de douche te zetten, te laten eten en dan naar bed te sturen. Je merkt hierdoor wel al snel dat je nog maar weinig ‘thuistijd’ met je Sim hebt, wat zijn sociale leven negatief kan beïnvloeden. Gelukkig is het sinds De Sims 4 mogelijk dat Sims een gesprek hebben tijdens het bankhangen, eten of sporten, waardoor je sociale ‘balkje’ toch nog iets in het groen loopt tijdens het vervullen van andere levensbehoeften.

Hoewel het leuk is lekker met je Sim bezig te zijn op kantoor, blijft het een beetje gemeen aanvoelen. Deze optie had namelijk al bij release onderdeel moeten zijn van De Sims 4. Immers hoort werken al meteen bij het leven van een Sim; hij of zij is geen huisdier dat continu thuis zit. Werken moet, en het voelde het afgelopen half jaar als een handicap dat je je Sim alleen gedag en welkom terug kon zwaaien als hij/zij een carrière had. Helemaal omdat deze optie wel in De Sims 3 zat, voelt het wat flauw dat EA deze er nog even uit liet om er vervolgens een extra bedrag van 30 à 40 euro voor te vragen.

De retailbusiness is niet makkelijk
We vermoeden ook dat EA daarom die winkeltjesmogelijkheid heeft toegevoegd. Dat is heel slim, want die winkeltjes geven de game een frisse boost. Het kost bovendien even wat tijd om onder de knie te krijgen wat die retailbusiness precies behelst, wat een fijne uitdaging is. Als je eenmaal hebt uitgevogeld dat je je winkel min of meer bestuurt met je kassa en je je deuren opent voor publiek, dan staat je Sim voor je het weet met acht Sims om zich heen die allemaal aandacht behoeven. Bovendien hebben ze de neiging vaak met zijn tweeën tegelijk te willen afrekenen, wat zo lang duurt dat één van de twee meestal boos wegstormt.

Het zijn zo van die zaken die je moet leren. En als winkelmanager kom je er dan ook snel achter dat je personeel nodig hebt, dat een winkel weer nieuwe voorraad behoeft en dat het wel prettig is als er een bedrijfsuniform is om zo werknemer en klant uit elkaar te kunnen houden. Dat laatste is wel grappig, want je kunt je eigen outfit maken in de Create-A-Sim-modus. Je kunt kiezen voor een mannen- of een vrouwenuniform, dat je zelf verschillende in kleuren en stijlen kunt maken. De game switcht je met gemak terug naar de Create-A-Sim-modus om dat voor elkaar te krijgen en uiteindelijk zien je werknemers er aanzienlijk beter uit.

Het is wel aan te raden te beginnen met een eigen winkel op een leeg kavel. Als je de game zonder cheats speelt, dan zul je dat waarschijnlijk moeten doen, want het overnemen van een bestaande winkel is erg duur. Het is aan te raden een WC, douche en bed in een ander kamertje aan je winkel te bouwen, want ondanks dat je Sim de hele dag bezig is, heeft hij dezelfde behoeftes als wanneer hij thuis is. Wij zijn ons Aan het Werk-avontuur begonnen met een bakkerijtje, waarbij onze Sim steeds beter werd in het bakken, want daar kan hij uiteraard weer kookskillpoints voor krijgen.

Een eigen winkeltje maken
Het winkelproces werkt heel anders dan de gewone carrière. De winkel is iets van het hele gezin, dus het is niet zo dat slechts één Sim aan de slag kan. Bovendien heb je in je winkel meer verantwoordelijkheid dan in loondienst. Als je niks verkoopt in je winkel, dan is dat hoogstwaarschijnlijk direct jouw schuld. Het is tof om uit te zoeken hoe je het beste je shop kunt runnen. Hoewel het in het begin erg frustrerend is om het slome betalingsproces af te wachten terwijl je een andere klant al steeds bozer ziet worden, om uiteindelijk de winkel zonder product te verlaten – helemaal als je een kledingwinkel hebt en je die vrouw net nog kirrend een pirouette hebt zien draaien om de kleding van de paspop aan te proberen.

Het is even afkicken dat je je Sims-klanten niet onder controle hebt, ook op het gebied van hun positie in de winkel. Je kunt de mooiste tafeltjes neerzetten, je klanten wandelen liever achter de toonbank en staan graag op de meest onhandige plekken. Dat is soms wat gehannes, maar dat is de hele winkelmodus in het algemeen. Al doende leert men. Mocht je denken dat je dit al hebt geleerd in De Sims 2: Gaan het Maken, vergeet het dan maar. Het winkeltjesleven heeft weer een heel andere vorm in De Sims 4, en dat is maar goed ook, want Gaan Het Maken dateert alweer uit het jaar 2006.

Verder houdt De Sims 4: Aan het Werk niets anders in. Er zijn geen nieuwe aspiraties voor je Sim, er zijn alleen wat meer loopbaanmogelijkheden bijgekomen. Op zich geen ramp, want dat past immers bij de naam van de uitbreiding. Toch blijft het wat wrang voelen dat deze mee-naar-het-werk-optie ook al middels een uitbreiding aan De Sims 3 was toegevoegd. We waren graag vanaf het begin, en bij alle mogelijke beroepen, meegegaan naar het werk van onze Sims. Toch is dat ook een compliment aan EA, het Sims-leven voelt nu namelijk waardevoller sinds we direct invloed kunnen uitoefenen op het carrièrepad van onze Sims. Voor controlfreaks is deze expansie een zeer welkome, zolang ze tenminste ver weg blijven van hun klanten in de winkelmodus.

Leuke post? Drop een hartje

Score: 5/5 volgens 1 gamers

Nog geen hartjes. First!

Geef een reactie

The Witcher 3: Wild Hunt krijgt twee grote uitbreidingen

Mario Kart 8 gameplay-video toont verschil tussen 150cc en 200cc