in

InsideGamer presenteert: het Indie-ABC- A t/m N


Waar indiegames een paar jaar geleden nog werden gezien als genre op zich, zijn de ietwat kleinere projecten nu zo ontwikkeld dat ze absoluut binnen de bestaande gamegenres beginnen te vallen. Schuwde jij deze titels eerder, maar wil je nu instappen? Wij hebben een ABC’tje gemaakt met daarin indieklassiekers om nu te spelen en games om naar uit te kijken.

A Fistful of Gun
A Fistful of Gun is een pixelachtige schietgame waarin je één van elf cowboy-achtige personages kiest voor een chaotische strijd tegen bandieten. Het mooie is dat lokaal kan, maar ook online co-op. En dat alles met in de achtergrond de meest foute chiptunes. Het is een PC-game om dit jaar naar uit te kijken. De ontwikkelaar van deze game, FarmerGnome, is een Australische kerel genaamd Paul Hart. Eerder kwam hij met het bijzondere Under The Ocean, maar wat hij op PAX 2014 heeft getoond van A Fistful of Gun heeft pas echt grote indruk gemaakt.

Platformen: PC

Braid
Braid , of toch Bastion? Vanwege Sander, die in zijn recensie schreef: “Alles wat Braid doet, doet het goed,” valt de keuze op Number None’s Braid. Op het eerste gezicht een klassieke platformer, maar als je dieper gaat, dan ontpopt deze game zich tot één van de meest actieve puzzelgames ooit. Diverse dimensies geven deze game met zijn bijzonder schilderachtige visuals meer lagen. Smaakt naar meer? Maker Jonathan Blow werkt momenteel aan The Witness, dat dit jaar moet verschijnen.

Platformen: Xbox 360, PlayStation 3, PC, Mac en Linux.

Cross of the Dutchman
In november 2009 werd deze game aangekondigd door het Nederlandse Triangle Studios, maar we wachten nog steeds. Toch schijnt er wel alweer druk
gewerkt te worden aan deze frisse actie-avonturengame, waardoor we een sprankje hoop hebben dat hij toch in 2015 zal verschijnen. De game vertelt het verhaal van Pier Gerlofs Donia, een Friese volksheld die op wraak uit is nadat zijn land is geplunderd. Zoals je in de trailer kunt zien, ben je niet altijd alleen, want je kunt personages aan je binden. Verder ziet het ernaar uit dat het zwaardvechten, ondanks Piers grote zwaard, toch erg soepel is.

Platformen: Mac, PC en Linux.

Dust: An Elysian Tail
Humble Hearts/Dean Dodrill nam drie jaar de tijd om deze hogeogengooier te ontwikkelen. Niet zo vreemd, want Dodrill is in de eerste plaats animatie-artiest en geen gamemaker. Het heeft lang geduurd, maar het eindresultaat mag er zijn; de animatiestijl is betoverend. In Dust bevind je je in Falana, een plek waar menselijk aandoende dieren wonen. Dust is de naam van het hoofdpersonage en met hem ga je op een avontuur om niet alleen in zijn geheugen te graven naar informatie, maar ook badguys te verslaan in een RPG-achtige setting.

Platformen: Xbox 360, PC, Mac, Linux en PlayStation 4.

Dear Esther
Het is een beetje valsspelen met de naam, maar een game als Dear Esther mag simpelweg niet ontbreken in een lijstje als deze. The Chinese Room nam grote risico’s met deze verhalende game, want een standaard stramien wordt in Dear Esther niet gevolgd. De game wordt een ‘artgame’ genoemd en wordt soms zelfs helemaal geen game genoemd (door mensen die beweren dat een spel waarin zo weinig interactie wordt gevraagd, eigenlijk geen game is). Een groot voordeel: je kunt winnen noch verliezen in Dear Esther, dus is je tocht op Hebridean Island zo vrij als maar kan.
Platformen : PC, Mac en Linux.

Fez
In ons artikel over de moeilijkste gamepuzzels kwam hij al even ter sprake: Fez. Het is een puzzel-platformer die in menig Top-5 beste puzzel-platformers voorbij komt, dankzij de herkenbare stijl en de spelmechaniek om van 2D naar 3D te wisselen en zo pixelige blokjes te verzamelen. De beruchte Phil Fish ontwikkelde deze titel onder de vlag Polytron Corporation, maar het ging hem niet van een leien dakje; de ontwikkelperiode van maar liefst vijf jaar verliep moeizaam en na release waren er een boel klachten over glitches. Meer weten over het totstandkomen van Fez? Kijk dan de documentaire Indie Game: The Movie, sowieso een aanrader als je een kijkje in de keuken wilt bij het ontwikkelen van een indiegame.

Platformen: Xbox 360, PC, Linux, Max, PlayStation 3, PlayStation 4 en PS Vita.

Guacamelee!
Goat Simulator, Gone Home; er zijn genoeg titels die bij de G passen. Maar we kiezen voor een zeer herkenbare titel waarin al direct bepaalde elementen uit de game te proeven zijn: de lekkere Mexicaanse dipsaus guacamole en melee-aanvallen in Guacamelee!. Dat is ook ongeveer wat ontwikkelaar Drinkbox Studios je voorschotelt. Je speelt in deze grappige actieplatformer de Mexicaanse Juan, die eruit ziet als een echte Lucha Libre-vechter. Hij neemt het op tegen de meest bizarre eindbazen, allemaal om de dochter van El Presidente te redden. Zelfs als het stijltje je niet zo trekt, dan is het de moeite waard deze game toch even te proberen. Het laat je ook niet snel los en het is bovendien een indiegame waar je bijna niet onderuit kunt: Guacamelee! is namelijk op bijna alle denkbare platformen beschikbaar.

Platformen: PC, PlayStation 3, PS Vita, Mac, Linux, PlayStation 4, Wii U, Xbox 360 en Xbox One.

Hotline Miami
Gewelddadig en rauw, zo is deze top-down actiegame die zich afspeelt in 1980’s Miami. De film Drive was de inspiratie voor deze retro-game en dat is duidelijk merkbaar aan de plassen bloed op de grond. Gamers roemen de game om zijn snelheid, zijn sfeertje en de spanning. Opdrachten krijg je via berichten op je telefoon. Naarmate de tijd vordert, wordt Hotline Miami gestoorder en gestoorder, maar ook moeilijker en moeilijker. Goed nieuws als je deze game vet vindt, want de Zweedse studio Dennaton Games is al met deel 2 bezig, dat op 10 maart verschijnt.

Platformen: PC, Mac, Linux, PlayStation 4, PlayStation 3 en PS Vita.

Inside
We hebben de L van Limbo nog niet gehad, maar toch praten we al over het werk van ontwikkelaar Playdead Studios. Reden is Inside, een nieuwe game voor Xbox One waarin wederom puzzel-elementen a la Limbo zullen voorkomen. Onze eigen Indiewatch heeft hem zelfs uitgeroepen tot een van de zeven indietoppers van 2015. Het enige wat we weten is dat er een jongetje is en een duistere, spannende sfeer. Hier zie je deze elementen in beweging.

Platformen: Xbox One

Journey
Een game zonder dialoog, waarin de sfeer alles zegt. Journey werd gemaakt door thatgamecompany, de makers van Flower en Flow. Dit is een van de games waar mensen vaak aan denken bij het woord indiegame: zeer kunstzinnig, heel apart en out-of-the-box. Toch is Journey absoluut niet niche. De game kreeg een retailversie en de soundtrack is op nummer 116 gekomen op de Billboard Sales Charts, waarmee het de tweede hoogste positie voor een gamemuziekalbum ooit haalde. Maar, zoals Ferdi al schreef in zijn recensie, laat Journey zich niet uitleggen als game; dit is een unieke ervaring die je zelf moet meemaken.

Platformen: PlayStation 3 en PlayStation 4.

Karoshi
Oke, Karoshi is gekozen omdat het een van de weinig indies is die met de K begint, maar Karoshi representeert wel iets interessant uit de indiescene: controverse. We noemden net al iemand als Phil Fish, die op Twitter regelmatig uitbarstingen heeft, zoals recentelijk eentje waarin hij de ontwikkeling van Fez 2 ragequitte, alsook zijn interview met de AnnoyedGamer waarin hij uitsprak: “Vergelijk jouw leven met het mijne en pleeg dan zelfmoord.” Een andere controverse is uiteraard Gamergate, waarbij indiegame-ontwikkelaar Brianna Wu haar huis uit moest vluchten vanwege dreigementen. Karoshi is een mobile game die weliswaar niet gemaakt is door Phil noch Brianna, maar hij heeft wel een aardige lading controverse: de titel betekent namelijk ‘dood door overwerk’ en deze puzzelplatformer draait om een Japanse loondienstmedewerker die, zoals je wellicht vermoedt, moet sterven. Een beetje luguber, helemaal als je je bedenkt dat suïcide de nummer een doodsoorzaak is onder Japanse mannen tussen de 20 en 44 jaar oud en van de 2207 werkgerelateerde zelfdodingen in 2007 was bij 672 stuks overwerk de reden – Karoshi dus. Het is een groot sociaal probleem in Japan, waarvan het Schotse YoYo Games met haar game een lolletje maakt.

Platformen: PC, iOS, Android.

Limbo
We hadden het er net bij Inside al over: Limbo is een indie-klassieker. Gameplay en visuele stijl vullen elkaar perfect aan, waardoor gamen tot een kunstvorm kan worden verheven, zoals te lezen in onze recensie. In Limbo ben je een jongetje dat zijn weg moet vinden in een gitzwart bos, waarbij je op diverse pijnlijke wijzes de dood zal vinden. Frustrerend en pijnlijk, maar het komt wel binnen. Het mooie van deze indie is dat diverse adviseurs aangaven dat ze de game op de mainstream manier moesten uitbrengen, maar de makers hebben hun harde werk bij zichzelf gehouden. Slim, want het heeft ze geweldige verkoopcijfers opgeleverd en diverse awards, die ze mogelijk niet hadden gekregen als Limbo een ‘gewone’ game zou zijn.

Platformen: Xbox 360, PlayStation 3, PC, Mac, Linux, Xbox One, PlayStation 4, PS Vita, iOS en Android.

Minecraft
De grootste indiegame ooit is Minecraft. Deze titel is zo groot, dat hij eigenlijk niet eens meer wordt geassocieerd met onafhankelijkheid. Ontwikkelaar Markus Notch Persson was recentelijk in het nieuws omdat hij Jay Z en Beyonce wist te overbieden op een miljoenenvilla, maar op gamegebied is het wat stil rondom de selfmade miljonair. Ondertussen speelt de wereld al jaren Minecraft, een bouwgame die maar liefst 60 miljoen keer over de toonbank is gegaan. Er is al jaren een Minecraft-beurs genaamd Minecon, maar hetgeen dat pas echt aantoont dat Minecraft een begrip is geworden, is dat er diverse Minecraft–sets zijn van… LEGO.

Platformen: PC, Mac, Linux, Android, iOS, Windows Phone, Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3, PlayStation 4 en PS Vita.

No Man’s Sky
De belofte van 2015 is No Mans Sky. De game is zelfs zo gehypet, dat het praktisch onmogelijk is geworden voor Joe Danger-ontwikkelstudio Hello Games om aan al die hoge verwachtingen te voldoen. In No Man’s Sky vlieg je rond in een ruimteschip, waarbij je in contact komt met alienplaneten die goed of slecht voor je zijn. De wereld wordt elke keer willekeurig gegenereerd en biedt je de kans zelf op ontdekkingstocht te gaan in de ruimte. Visueel fascinerend, een game die uiteraard niet voor iets zo populair is, maar heeft helaas nog geen duidelijke releasedatum.

Platformen: In eerste instantie PlayStation 4, later ook PC.

Geschreven door Laura Kempenaar

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Gezocht! Naam voor een nieuwe rubriek – Definitieve stemronde!

Makers eerste GTA hebben weinig vertrouwen in BBC’s docu-drama