Dark Souls 2: Scholar of the First Sin review – Uitdagend en verrassend

Hoewel Dark Souls 2 wellicht niet alle beloftes nakwam – de teruggeschroefde graphics ten opzichte van de trailers waren pure misleiding – is niet te ontkennen dat het een uiterst puike game is. De kritieken over de matige technische prestaties, de inconsistenties en de moeilijkheidsgraad hebben er echter toe geleid dat From Software met een hernieuwde uitgave van de game op de proppen komt. Dark Souls 2: Scholar of the First Sin is een herziening die zelfs de meest doorgewinterde spelers op de proef stelt.

Dat Dark Souls 2 als ‘te makkelijk’ wordt beschouwd is wellicht niet goed voor te stellen. De gamereeks gaat door het leven als één met de hoogste moeilijkheidsgraad. Ook het koninkrijk Drangleic kent vele gevaren, maar in de versies op de vorige generatie consoles lagen de écht uitdagende situaties net iets te ver uit elkaar.

Technische oppoetsbeurt
In Scholar of the First Sin is dit behoorlijk aangepakt. Nee, we hebben het hier niet over een ‘remake’ met enkel een technische oppoetsbeurt. De gehele game is van top tot teen, hoewel pas een jaar oud, gerestaureerd. Zo zijn een hoop vijanden die je normaal pas in het middensegment van de game tegenkomt, al in veelvoud aanwezig in de eerste gebieden. Verwacht draken, giganten en andere intimiderende schepsels waar je voorheen niet meer dan gereanimeerd voetvolk tegenkwam.

Dit mes snijdt echter aan twee kanten. Enerzijds vormen de eerste uren van de game nu een veel grotere uitdaging, waardoor ook een zelfbenoemd Dark Souls 2-veteraan als ondergetekende een aantal maal tegen de vlakte gaat. Anderzijds voelt de manier waarop de moeilijkheidsgraad is verhoogd op bepaalde stukken wat goedkoop aan. Sterkere vijanden, waarbij je wendbaarheid en concentratie flink wordt getest, zijn een aangename manier waarop de uitdaging groter is gemaakt.
Jammer genoeg zijn er ook situaties gecreëerd waarbij er simpelweg een veelvoud van kleinere vijanden op je af komen.

Dark Souls 2 is geen God of War; je komt in dit soort situaties in de problemen omdat de tegenstanders je in een aanvalssalvo vastzetten, en je personage nagenoeg machteloos is. De beste manier om dit soort scenario’s aan te pakken is door terug te rennen, in de hoop dat sommige vijanden gescheiden raken van de grotere groep. Een ander alternatief is om gewoon op de groep in te hakken, in de hoop dat jij ze raakt, voordat ze jou treffen. Het hele idee van Dark Souls – het uitpluizen van aanvalspatronen en met precisie tewerk gaan – wordt op dit soort momenten de nek om gedraaid.

Stabieler
Desalniettemin wordt zowel de nieuwkomer als fan in Scholar of the First Sin constant verrast. Zo zijn ook wapens en andere handige voorwerpen op andere locaties in de wereld geplaatst. Zo kreeg je in de originele versie nog verrassend vroeg een item waarmee je de genezende Estus Flasks sterker maakt. Nu is dit, om de moeilijkheidsgraad verder op te voeren, pas veel verder in de game te vinden. Dark Souls 2-fanatici moeten de automatisch piloot dus uitschakelen, omdat die ene favoriete lans toch niet meer op zijn oude vertrouwde plekje te vinden is.

De verbazing neemt verder toe doordat technisch mankementen uit de PS3- en Xbox 360-versie als sneeuw voor de zon lijken te zijn verdwenen. Eerlijk is eerlijk, de personages en omgevingen in Bloodborne zijn niet te evenaren, maar Scholar of the First Sin imponeert wel door de enorm hoge en verrassend stabiele framerate. Daarnaast zijn vergezichten niet meer zo vertroebeld, maar kun je haarscherp in de verte turen.

Deze herziene uitgave voelt in zijn geheel aan als een uitstekende vorm van fanservice, waarbij er werkelijk aan elk soort speler is gedacht. Ook de co-op en Player versus Player-speler, die zijn vreugde voornamelijk put uit online gevechten met andere spelers, krijgen nieuwe elementen voorgeschoteld die de speelsessies een stuk aangenamer maken. Zo is de tijdslimiet iets minder strikt, waardoor je samenwerkingsverband niet zo rap kunstmatig wordt beëindigd en is er een ring te vinden die voorkomt dat je zielen vergaart van gedode tegenstander.

Dat laatste klinkt eerder als een vloek dan een zegen, maar aangezien het zielentotaal dat je met je personage hebt behaald bepaald in welk spelersbereik je terecht komt wanneer je online spelers zoekt, is het een welkome toevoeging. Zodoende heb je veel meer invloed op het bereik van je personage, waardoor je niets plots in een hoger segment wordt geplaatst.

Dat al deze vernieuwingen zich voornamelijk richten op spelers met ervaring in Drangleic, hoeft de nieuwkomer zich allesbehalve verdrongen te voelen. Scholar of the First Sin is een fantastische game om je aan te wagen, en het meest complete Dark Souls 2-pakket dat er op de markt te vinden is. Alle drie de DLC-delen zitten erbij, en leveren je nog eens tientallen uren speelplezier op. Zodoende kom je gemakkelijk aan de honderd speeluren, en met gemak nog een veelvoud daarvan.