Het kostte ontwikkelaar Double Fine Productions uiteindelijk meer dan een jaar om een einde te breien aan de ontwikkeling van zijn succesvolle Kickstart-project. Met Broken Age haalde het bedrijf via het crowdfunding-platform meer dan drie miljoen dollar binnen en dat leverde in januari 2014 het eerste deel op van deze point-and-click-adventure. Destijds waren we zeker te spreken over dat vier uur durende verhaal, met als enige minpunt de tegenvallende moeilijkheidsgraad van de puzzels. Double Fine beloofde echter dat helemaal goed te maken in het tweede gedeelte van de game, dat eigenlijk gepland stond voor een release in april 2014.
Mocht Broken Age je ontschoten zijn of als je even een opfrisbeurt nodig hebt: de point-and-click-adventure afkomstig van Tim Schafer, bedenker van onder andere Monkey Island, Day of the Tentacle en Grim Fandango, draait om het verhaal van twee tieners, een jongedame genaamd Vella en een jongeman genaamd Shay. Beide proberen los te breken uit de dagelijkse sleur en het leven dat ze wordt opgelegd. De een woont in een rustig dorpje dat op het punt staat haar mee te laten toen aan een offerritueel voor een gigantisch monster en de ander bevindt zich zijn hele leven al op een ruimteschip, waar een besturingssysteem als moeder hem bezighoudt met kinderlijke ‘missies’ op het schip. Tijdens het spelen kan er continue gewisseld worden tussen de twee avonturen. Voor meer informatie over het eerste deel, Act 1, van de game kun je de review lezen.
Belofte maakt schuld
Act 1 van Broken Age eindigt met een cliffhanger, maar zodra je de eerste stappen in Act 2 zet, kom je erachter dat het opsplitten van de twee eigenlijk meer uit tijdsdruk is gedaan dan uit een andere overweging. Broken Age speelt namelijk als één doorlopend avontuur, en de wereld in Act 2 voelt niet veel anders aan dan die van Act 1. Dat komt doordat alle locaties en personage veelvuldig, en vrij schaamteloos, opnieuw worden gebruikt. Weliswaar vaak in een iets andere context, maar nieuwe locaties en personages kunnen bijna op één hand geteld worden. Het verhaal ontbreekt enigszins aan nieuwigheid en de mysterie en spanning van het eerste bedrijf is verdwenen. Wat overblijft zijn nieuwe, nog steeds sterke en vaak hilarische, dialogen met bekende personages, zoals de kotsende boom en de wolkengoeroe. Doordat de game minder nieuws presenteert, lijkt er wel meer ruimte voor de puzzels in het tweede gedeelte.

Maar lost Double Fine hun belofte op het puzzelgebied in? Puzzels zijn er genoeg, zijn moeilijker en een aantal van deze zijn uitstekend gedaan. Hierbij volgen ze vaak een eigenzinnige logica, waar point-and-clickveteraren van zullen smullen. Bij sommige van deze hersenkrakers is het zelfs noodzakelijk met pen-en-papier aantekeningen te maken of screenshots te nemen. Toch maakt Double Fine de belofte niet helemaal waar.
Een groot aantal puzzels bestaat namelijk uit het onnodige heen en weer lopen tussen oude, bekende locaties. Ook enkele situaties waarin de verhalen van Vella en Shay oplossingen uit elkaars situatie nodig hebben, voelen geforceerd. Hier wissel je als speler informatie uit tussen de twee verhalen en personages en is er geen logische verklaring voor de personages over hoe ze aan die informatie komen. Zo moet Vella een oplossing weten op een vraag die je alleen als Shay te weten kan komen.

Dat is teleurstellend na een wachttijd van meer dan een jaar, vooral omdat de basis ijzersterk is. De prachtige fantasierijke omgevingen die zo uit een kinderboek lijken te komen; fantastische voice-casting (met acteurs Elijah Wood, Wil Wheaton en Jack Black); hilarische dialogen en een universeel verhaal over opgroeien maken Broken Age toch nog de moeite. Het blijft echter nog ver van oude LucasArts-kwaliteit en klassiekers van weleer.
Broken Age: The Complete Adventure is gespeeld op de PlayStation 4. De game is verkrijgbaar voor pc, Mac, iOS, Android, Ouya, PlayStation 4 en PlayStation Vita.