in

Need for Speed – Een snelle geschiedenis


Er gingen meer dan 175 miljoen stuks over de toonbank en het wemelt van de geruchten rondom de franchise. Need for Speed is al jaren één van Electronic Arts’ meest populaire reeksen en het is zelfs de meest succesvolle racefranchise ooit. Vooruitblikken naar het nieuwe deel gaat moeilijk, aangezien ontwikkelaar Ghost Games nog nagenoeg niets heeft losgelaten over de nieuwe game, vandaar dat we kiezen voor een terugblik, een snelle geschiedenisles.

1994 – Road & Track Presents: The Need for Speed
De game die het allemaal startte, was The Need for Speed met zijn negen auto’s. Net als de Fast & Furious-filmfranchise had ook NFS eerder een iets andere naam. Road & Track is een automagazine en Electronic Arts werkte destijds samen met dit blad om de game te maken. Erg succesvol kon de game haast niet worden, aangezien hij werd uitgebracht op de 3DO, een veel te dure spelcomputer die compleet werd weggeblazen door Sony’s PlayStation. Gelukkig koos EA ervoor de game later naar die PlayStation te porten, evenals naar de PC en Sega Saturn.

1997 – Need for Speed II
Het tweede deel verscheen in 1997, maar dat was eigenlijk best laat, kijkende naar de jaarlijkse releases in de serie (met enkelijke uitzonderingen, zoals in 2014) waar we lange tijd op werden getrakteerd. Het meest memorabele aan deze NFS is dat er gekkere auto’s in mogelijk zijn, zoals een groene dinosaurus en een soort westernvoertuig.

1998 – Need for Speed III: Hot Pursuit
Eén van de dingen die Need for Speed elke keer weer fascinerend maken, is dat het niet gewoon rechttoe rechtaan racen is. De ene keer moet je aan de politie ontkomen, terwijl je in de andere keer juist de sirene op je auto hebt en achter snelheidsduivels aan moet. Hot Pursuit is de eerste game die dat kat-en-muis-spel goed weet neer te zetten.

1999 – Need for Speed: High Stakes
Er is weer een Fast & Furious-vergelijking te maken, want High Stakes draait helemaal om het racen tegen een ander, waarbij de verliezer zijn auto moet afstaan aan de winnaar. Ook een ander primeurtje voor de serie, want in deze game kon je voor het eerst je auto in de kreukels rijden en dat ook echt zien. Pak je net even een stukje vangrail, dan zie je de deuken in je lak zitten en voelde je het ook. Hoe meer deuken je auto oploopt, hoe moeilijker hij te besturen is. En dat voor een game uit 1999.

2000 – Need for Speed: Porsche 2000
Hoeveel interessante modi Need for Speed ook heeft, het draait uiteraard om de auto’s. In deze game gaat het zelfs specifiek om één auto: de Porsche. De game is verrassend goed voor een game die in feite een reclamebord voor Porsche is. We spendeerden veel tijd aan het lezen over Porsche-auto’s, want zo’n beetje alle modellen van 1950 tot en met 2000 zitten in de game, inclusief veel achtergrondinformatie.

2002 – Need for Speed: Hot Pursuit 2
Dit is de eerste Need for Speed-game van ontwikkelaar Black Box en ze speelden het op safe. Hot Pursuit 2 lijkt heel erg op de eerste Hot Pursuit. Waar in die game de politie spijkermatten en andere wegversperringen kan inzetten, kan in deze game eveneens helikopters ingezet worden. Daarnaast is dit de eerste game waarin EA Trax werd gebruikt. Trax is een soort radiostation vol muziek van bekende artiesten in een grote variëteit aan genres. Je kunt het ook tegenkomen in menig EA Sports-spel.

2003 – Need for Speed: Underground
Streetraces waren dankzij Fast & Furious (waarvan de eerste film in 2001 verscheen) enorm populair en daar wilde EA handig op inspringen met Need for Speed: Underground. Je kan driften en aan allerlei illegale straatraces meedoen, zonder dat daar politie aan te pas komt. Spoilers, andere lak, turbo, remmen, vering, uitlaten; noem het maar op: je kan je auto helemaal aanpassen naar smaak (afhankelijk van je in-game geld natuurlijk). Al het underground-geweld speelt zich bovendien binnen een verhaal, wat een primeur was voor de serie.

2004 – Need for Speed: Underground 2
Met Underground 2 betreedt Need for Speed voor het eerst het openwereldgenre, want Underground 2 is een stuk opener en vrijer dan eerdere delen in de franchise. Er zijn niet alleen veel meer opties om je auto op te pimpen, er is ook veel meer vrijheid om daar lekker mee rond te flaneren. In de explore-modus kun je rijden waar je zelf maar wilt, in de enorme stad Bayview.

2005 – Need for Speed: Most Wanted
NFS was tien jaar oud en daarom werd er extra aandacht besteed aan Most Wanted. Deze game wordt door vele fans gezien als de beste game in de franchise, door het terugkomen van de pursuit-modus, de HD-graphics en de goedwerkende AI. Zelfs het verhaal werd door vele gamers enorm gewaardeerd, en dat is toch niet iets waar racegames om bekend staan.

2006 – Need for Speed: Carbon
We hebben alleen geracet, we deden het met zijn tweeën, maar nog niet vaak kon je een hele crew maken om mee te racen. In Carbon helpen die crewleden (dus de AI je bijvoorbeeld specifieke sluiproutes te vinden, wat de game natuurlijk wel wat makkelijker maakt. Niet iedereen was daar een fan van en over het algemeen scoorde de game aanzienlijk lager dan andere NFS-spellen.

2007 – Need for Speed: Pro Street
Deze game is wat meer dichtgetimmerd dan de vorige titels, want de makers lieten het openwereldgevoel weer wat meer los. Je speelt erin een straatracer die het hogerop zoekt en dat doet door aan racetoernooien mee te doen. Hierdoor is de hele game een grote wedstrijd, waardoor de openwereldachtige vrijheid ontbreekt. Bovendien waren sommige gamers teleurgesteld dat het politie-element niet in de game zit en dat de besturing van de auto’s wat on-echt aanvoelt.

2008 – Need for Speed: Undercover
Net zoals Carbon en Pro Street werd Undercover niet heel goed ontvangen. Dat was wat jammer, want er werd juist veel geëxperimenteerd met de serie en er werd veel gedaan om het racen anders en fris te maken. Zo is Undercover weer een hele grote openwereldgame, maar technische problemen en slecht acteerwerk gooien roet in het eten. Eigenlijk wordt deze Need for Speed een beetje gezien als een filmgame van 2 Fast 2 Furious, wat niet geheel verrassend ook de slechtse film is in de Fast & Furious-franchise.

2009 – Need for Speed: Shift
Hoop gloort aan de horizon, zo ook bij NFS. Het is duidelijk dat de franchise wat verfrissing nodig had in de vorm van een nieuwe ontwikkeling, want Black Box werd min of meer ingeruild voor Slightly Mad Studios. Shift is een simulatieracegame waarin de nadruk dus veel meer ligt op de realistische race-ervaring met details van de wegligging tot de dashboards enzovoort.

2009 – Need for Speed: Nitro
Zomaar twee NFS’s in één jaar, maar Nitro was beduidend minder populair dan Shift. Dat kwam er gedeeltelijk door dat Nitro een Nintendo Wii- en DS-exclusieve game is met heel cartooneske graphics. De titel is het gewoon net niet.

2010 – Need for Speed: World
Ondanks dat het experimenteren van de afgelopen jaren niet altijd even goed ging, is EA er toch mee doorgegaan. World is de eerste MMO van Need for Speed en is alleen speelbaar op de PC. Het is geen fantastische game, maar het is mooi om te zien dat men risico durfde te nemen.

2010 – Need for Speed: Hot Pursuit by Criterion
Criterion Games uit Engeland moest zich ook met de franchise gaan bemoeien, want EA gaf hen opdracht om Hot Pursuit te maken, dat ook in 2010 verscheen. Het is de hoogst genoteerde game als het gaat om cijfers van critici en ook consumenten liepen weg met deze fantastische game. Met recht sleepte hij diverse gameprijzen in de wacht. De nadruk ligt weer meer op het politie-kat-en-muisspel en minder op het customizen van auto’s.

2011 – Shift 2: Unleashed
Slightly Mad Studios kwam terug met een game die het ook helemaal niet slecht deed. Shift 2: Unleashed is tof door dingen als racen in de nacht en een uitgebreide carrièremodus. Het is grappig om bij Unleashed terug te denken aan de eerste game met zijn negen auto’s, want Shift 2 heeft er maar liefst 140, die ook nog eens allemaal kunnen worden gepimpt.

2011 – Need for Speed: The Run
Black Box werd in 2008 niet compleet aan de kant geschoven als het om Need for Speed ging, want in 2011 kwam de ontwikkelaar terug met Need for Speed: The Run. Voor het eerst in de snelle geschiedenis van Need for Speed kon je in quick time events uit je auto stappen en te voet verder gaan.

2012 – Need For Speed: Most Wanted by Criterion
Criterion was nog niet klaar met succesvolle Need for Speed-games maken, want met Most Wanted konden mensen nog meer racen door een open wereld, zonder dat er een verhaal aan te pas komt. Most Wanted heeft vele prijzen gewonnen door de soepele gameplay en online mogelijkheden, hoewel de online multiplayer wel de hoofdmoot van de game vormt; de singleplayer heeft weinig om het lijf.

2013 – Need For Speed: Rivals
Ghost Games (EA Gothenburg) maakte deze game samen met Criterion games en dat bleek een goede combinatie. In Rivals worden multiplayer- en singleplayer-races dichterbij elkaar gebracht door Alldrive. Hiermee ben je niet langer alleen in de open wereld (of alleen met AI), maar zijn er ook andere gamers in je gamewereld te vinden.

2015 – Need for Speed: No Limits
Een Need for Speed-game die alleen maar op mobiele apparaten uitkomt, dat hebben we in de geschiedenis van de franchise nog niet echt gezien. No Limits is een iOS en Android-game door Firemonkeys Studios, die enkele maanden geleden verscheen en gratis te downloaden is op tablets. De game is een goede combinatie van de bekende pimpbare auto’s en racen, maar niet iedereen is even blij met de aanwezigheid van nitro in de game.

Er zijn meer dan twintig games uitgegeven in de Need for Speed-serie. Need for Speed V-Rally (1997), Need for Speed V-Rally 2 (1999) en Motor City Online (2001) worden soms gezien als NFS-games, maar passen niet officieel in de franchise. Er komt er binnenkort wel weer eentje bij, want Ghost Games werkt momenteel aan Need for Speed, dat dit jaar nog moet verschijnen.

Door: Laura Kempenaar

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Prijsvraag: Win een Kerrigan-hero skin voor Heroes of the Storm

Games die de industrie hebben veranderd