in

Games die de industrie hebben veranderd


In al het geweld van shooters met de mooiste graphics ooit en sandboxgames met de grootste open spelwerelden ooit, zou je bijna vergeten dat het allemaal begon met wat puntjes op een computer, of welke eerste-game-theorie je ook mag aanhangen. Het medium is in elk geval van iets kleins tot iets gigantisch gegroeid, en dit zijn de games die daarin een groot aandeel hebben gehad.

1972 – Pong
Het is in Nederland niet zo’n alledaagse bezigheid, maar over de hele wereld waren arcadehallen de plek om als jongere rond te hangen in de jaren 70 en 80, totdat de thuisconsole werd geïntroduceerd. Pong was één van de eerste arcadegames, maar dat is misschien niet eens wat hem echt bijzonder maakt, want dat is namelijk het feit dat het de eerste videogame in de geschiedenis is die commercieel succesvol was. Het bestaat slechts uit wat streepjes en een balletje, maar het had grote impact op de game-industrie.

1984 – Tetris
Het is tijdloos en tijdrovend, want Tetris is al ruim dertig jaar één van de meest verslavende games op aarde. Of je nu een veteraanspeler bent of het voor de eerste keer speelt: het is uitdagend om de blokjes elke keer weer zo te plaatsen dat er een volle rij wordt weggespeeld. Het mooie aan Tetris is dat het jaren na de aanvankelijke release pas echt succesvol werd, toen het bij elke Game Boy die Nintendo verkocht zat. Een hele goede keuze van Nintendo, want Tetris heeft een flinke steen bijgedragen aan handheldgaming.

1985 – Super Mario Bros.
We hoeven je niet te vertellen waarom we een Mario-game in deze rij hebben, want Mario is het meest iconische gamepersonage aller tijden. Super Mario Bros. is niet de start geweest van de bijzondere carrière van de loodgieter, maar het is wel de game die hem echt op de kaart zette en daarmee ook het Nintendo Entertainment System. Het is twintig jaar lang de bestverkopende game ooit geweest, totdat Wii Sports dat stokje overnam. Deze game wordt vaak gezien als het grote voorbeeld als het gaat om side-scrolling platformgames.

1991 – Street Fighter II
In de jaren ’90 beleefden vechtgames hun grote succes, met onder andere Mortal Kombat en Tekken. De Street Fighter-franchise wordt gezien als de blauwdruk voor alle vechtgames, maar Street Fighter II in het bijzonder door het toevoegen van speciale moves en combo’s. Je kan vele diverse vechters kiezen en in je eentje spelen of tegen een van je vrienden. Tot op de dag van vandaag is dat nog steeds hoe vechtgames in elkaar zitten.

1993 – Doom
Er waren al eerder shooters, maar Doom zette dit gewelddadige genre pas echt op de kaart. Bij het ontwikkelen van hedendaagse first person shooters wordt nog steeds regelmatig gekeken naar Doom met zijn bijzondere omgevingen en ijzersterke gameplay. Het is aanzienlijk minder tijdloos dan Tetris, maar het feit dat het de ruimte heeft gecreëerd voor groten der aarde als Call of Duty en Halo, maakt het een game om voor altijd een warm hart toe te dragen.

1996 – Resident Evil
In de jaren ’90 kregen games steeds meer diepte en een persoonlijk tintje. Waar arcadegames je vooral lieten zweten door hun moeilijke, verslavende gameplay waarbij je zuinig wilde zijn op je muntjes, was consolegaming een platform waarop games iets verhalender werden en daardoor ook persoonlijker. Resident Evil laat je net als arcadegames zweten, maar dan om een hele andere reden. Het is een horrorgame die op magistrale wijze voortzette wat Alone in the Dark in 1992 creëerde en een serie op de kaart zette die door de jaren heen miljoenen gamers de stuipen op het lijf zou jagen.

1997 – Final Fantasy VII
Er zijn twee redenen waarom we deze game in dit rijtje vinden thuishoren. Ten eerste is dit de eerste Final Fantasy die het Westen bereikte, maar ook is dit de game die Japanse RPG’s aantrekkelijk wist te maken voor een groot publiek. Daarnaast is het de eerste Final Fantasy met 3D-graphics. Sowieso wordt 1997 gezien als het jaar dat 3D-graphics floreerden, ook door de release van Super Mario 64. Final Fantasy VII heeft een meeslepend verhaal, waarvan we vele delen later nog steeds de vruchten kunnen plukken.

1997 – GoldenEye 007
We zijn nog niet klaar met 1997, want in dat jaar verscheen ook een van de games die multiplayer death-matches tot iets groots wist te maken. GoldenEye 007, een James Bond-videogame, zorgde ervoor dat mensen de kroeg niet meer ingingen, omdat ze tijdens het indrinken ‘even een multiplayerpotje’ gingen spelen dat uiteindelijk de hele nacht doorging. Het is een fantastische splitscreenervaring met veel mogelijkheden op het gebied van wapens.

2000 – The Sims
The Sims wordt vaak gezien als de game die ook vrouwen in groten getale aan het gamen bracht, oftewel de game die ervoor zorgde dat games weer voor een aanzienlijk breder publiek interessant werden. De game-industrie floreerde in de jaren ’90 met consolegames, maar de reputatie van de gamer was niet al te best. The Sims, waarin je god speelde over een paar pop-achtige virtuele mensjes die allerlei behoeften bevredigd wilden zien, is een van de eerste games die ook mensen die zich niet als gamer zouden omschrijven, aansprak. Er zijn geen levels, geen verhaal, geen afrekening omdat je het niet goed doet; het is een game waarin je lekker je eigen gang kan gaan. Het is met 6.3 miljoen stuks lang de bestverkopende PC-game geweest.

2004 – World of Warcraft
We hadden het net al even over bestverkopende PC-games, en World of Warcraft is er met 14 miljoen stuks absoluut een. 14 miljoen is een bizar aantal, helemaal omdat er ook nog een maandelijks abonnement nodig is om World of Warcraft te spelen. World of Warcraft is de allereerste MMORPG (Massively Multiplayer online Role-Playing Game) en we kennen mensen die zowel getrouwd als gescheiden zijn door de game. De game kan enorm veel tijd in beslag nemen en zelfs als een tweede leven gelden, omdat de veelheid aan personage(optie)s, spelers en activiteiten je compleet in hun greep kunnen houden.

2005 – Guitar Hero
Muziekgames zijn een genre op zich en kennen ook weer vele genres binnenin: er zijn dansgames zoals Just Dance en zinggames zoals Singstar. De game die deze genres echt heeft mogelijk gemaakt, is Guitar Hero. Het is een game waarin je net doet alsof je in een band zit, waarbij je op de maat van de muziek de juiste knoppen moet indrukken op een controller die er uitziet als een echte gitaar. Juist omdat er veel bekende bands hun werk geleend hebben aan de game en er veel bekende muziek in te spelen is, wist Guitar Hero niet alleen als muziekgame, maar ook als partystarter zijn plek in de markt te veroveren.

2006 – Wii Sports
Gamers wisten niet helemaal wat ze ermee aan moesten, maar toen de Wii eenmaal thuis stond en de eerste bowlingballen gegooid werden door middel van de Remote, werd het al snel duidelijk: Wii Sports heeft een enorme aantrekkingskracht. Het hele gezin kan genieten van de game en het wordt zelfs ingezet in bejaardentehuizen om de oudjes een beetje vitaal te houden. Dat omdat de Wii (en met name de releasegame Wii Sports) gamen van bankzitten transformeerde tot extreem simpele basisversies van sporten als tennis en boksen. Wii Sports is na Tetris de best verkochte game allertijden en zorgde er bovendien voor dat de Wii een vliegende start maakte en inmiddels 100 miljoen keer is verkocht.

2009 – Angry Birds
Geef een kind een iPad en hij weet zijn weg beter te vinden dan jij. In veel gevallen komt dat door Angry Birds, een game die mobile gaming groots maakte. Mobiele telefoon- en tabletgames worden niet alleen door gamers gespeeld, maar ook door mensen die zichzelf niet dat label zouden opplakken. Angry Birds heeft inmiddels ook de merchandisingwereld veroverd, want er zijn t-shirts, knuffels, tandenborstels en zelfs toetjes met de bekende boze vogels erop.

2010 – Mass Effect 2
Mass Effect 2 is een game die verhaalvertelling en de invloed die een speler er op kan hebben naar een hoger niveau tilde; beslissingen van de speler hebben hun uitwerking hadden op hoe de verdere game zou verlopen, waardoor elke playthrough voor elke speler anders is. Bovendien loopt dat beïnvloedbare verhaal over drie games, elk van uitstekende kwaliteit. Deel 2 steekt er echter met kop en schouders bovenuit.

2011 – Minecraft
Deze game, die ooit begon als indiegame, heeft zowel op oudere gamers als op het jongere publiek dat veelal mobile games speelt een enorme aantrekkingskracht. Het is LEGO, maar dan virtueel. Op zo’n beetje elk denkbaar platform kun je naar hartenlust bouwen en ontdekken. Het laat ook zien wat voor potentie indiegames hebben, want maker Notch heeft Minecraft aan Microsoft verkocht voor het mooie bedrag van een kleine 2 miljard euro.

Natuurlijk zijn er nog veel meer games te noemen die hun steentje hebben bijgedragen aan de videogame-industrie. Zijn er games die jij graag aan dit rijtje wilt toevoegen? Laat ze dan achter in de reacties!

Door Laura Kempenaar

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Need for Speed – Een snelle geschiedenis

Lego gaat Angry Birds-bouwsets maken