Batman: Arkham Knight review – Angstwekkend goed

Ge-ni-aal. Het is het enige woord dat bij ons opkomt als we zowat op de bank staan te juichen bij het einde van Batman: Arkham Knight. Niet zozeer om hoe de game afloopt, maar omdat ontwikkelaar Rocksteady zichzelf overtreft met deze laatste game in hun Batman-trilogie en datgene toevoegt dat eigenlijk als enige nog aan de vorige games ontbrak: een ijzersterk verhaal.

Wat je niet doodt, maakt je banger
Vergeet die vergezochte parades aan superschurken uit de vorige games: Batman: Arkham Knight heeft een veel centraler verhaal. Scarecrow dreigt met een aanslag waarbij hij een angstopwekkend gifgas zal verspreiden en heel Gotham wordt uit voorzorg ontruimd. Hij wordt bij zijn terreurdaden bijgestaan door de mysterieuze Arkham Knight, wiens leger van huurlingen en drones al snel de straten van Gotham overneemt. Wie achterblijft, heeft weinig goeds in de zin en binnen no-time is de stad onderworpen aan anarchie. Criminelen als Penguin, Two-Face en Riddler profiteren uiteraard van de ontstane chaos, maar hun activiteiten vallen in het niets bij die van de aanstichter van deze crisis. Scarecrow is geen gewone crimineel die smokkelt of banken overvalt: Scarecrow zaait angst. Scarecrow is angst. En dat gaat veel dieper dan materiele criminaliteit.

Die thematiek komt buitengewoon goed van de grond doordat Batman: Arkham Knight waanzinnig goed geschreven is. Met stemacteurs als Kevin Conroy, Troy Baker en Nolan North had de Arkham-serie altijd al een cast om U tegen te zeggen, en die cast wordt nu nog beter ingezet met duistere, sinistere dialogen die de toon en sfeer van de game zetten – en regelmatig net over het randje gaan om een sadistische grijns op ons gezicht te toveren.

Genieten in de regen
Het verhaal en de duistere sfeer worden versterkt door de gelikte graphics van Batman: Arkham Knight. Zo wordt Gotham geteisterd door één van de mooiste regenbuien die we in een game zagen en zijn personages als Alfred en Lucius Fox niet alleen stemmen in je spitse oren, maar gedetailleerde, haast fotorealistische hologrammen geprojecteerd door Bats handschoen. Zelfs de scheuren, plekken en deuken in Batmans pak, of simpelweg wat regendruppels die over zijn matzwarte helm rollen, zijn prachtig om te zien. Batman voert zichtbaar zijn grimmigste en zwaarste strijd in de Arkham-serie, die met dynamische camera’s filmischer dan ooit in beeld wordt gebracht. En, ook niet onbelangrijk om te vermelden, de PS4-versie die wij speelden loopt ook nog eens als een zonnetje. Heeft de game toch een lichtpuntje in de duisternis!

Batman: Arkham Knights meer verhalende opzet heeft ook best wat gevolgen voor de hele opzet van de game. Zijmissies vinden we nog steeds ten overvloede, want superschurken als Penguin, Two-Face en Riddler zitten niet stil in het anarchistische Gotham. Maar de missies waarin je de strijd met hen aangaat zijn echte zijmissies, die voornamelijk losstaan van het verhaal en daardoor ook wat vrijblijvender aanvoelen. Daarmee willen we overigens niet beweren dat de zijmissies ‘slechts’ een extraatje zijn. Ook de zijmissies zijn gevarieerd, leuk en intrigerend en daardoor voelt de introductie van andere slechteriken logischer aan en dat maakt de personages allemaal ook weer sterker. De vele zijmissies maken het bovendien leuk om Gotham te verkennen, wat je nu bij voorkeur doet in dé nieuwe gadget van Bats: de Batmobiel.

Bij twijfel, start de Batmobiel
Het nachtzwarte gevaarte is Batman’s sterkste wapen in de strijd tegen Scarecrow en wordt dan ook veelvuldig ingezet. Dat om snel van A naar B(atman) te gaan, maar ook om de zware dronetanks van de Arkham Knight uit te schakelen of zelfs puzzels op te lossen. De Batmobiel voelt erg goed aan. Enerzijds merk je dat het ding loodzwaar is, als pilaren, vangrails of auto’s van plunderende criminelen het moeten ontgelden als ze ook maar in aanraking komen met deze tank. Maar dankzij de strakke besturing en de afterburner is de Batmobiel tegelijkertijd als een raceauto door de straten van Gotham te manoeuvreren. Die balans is erg goed en de Batmobiel voelt precies aan zoals het zou moeten. Helaas overdrijft Rocksteady een beetje met de inzet van de Batmobiel.

Vechten en in het bijzonder het platformachtige puzzelen met het voertuig weet ons veel minder te bekoren. Het aan puinpoeier schieten van drones verveelt namelijk vrij snel. Bijvoorbeeld de confrontaties worden op een vrij goedkope manier steeds opgeschaald: de vijand komt met meer en sterkere drones aanzetten, jij beschikt navenant over zwaardere wapens als meer doelzoekende raketten. Afwisseling is ver te zoeken en de uitdaging zit ‘m vooral in het ontwijken van de schoten van de vijand. Enig denkwerk is verder niet vereist, dus de gevechten vervallen snel in routineklusjes.

De puzzels zijn soms al helemaal vergezochte ‘moetjes’. Waarom zou Batman in vredesnaam die loodzware tankwagen over daken van gebouwen (!) rijden om stroom te leveren aan een generator, terwijl hij later in de game doodleuk zijn Remote Electrical Charge Gun krijgt? Wel leuk zijn de puzzels of gevechten waarin Batman en de Batmobiel samenwerken. Staat Batman tegenover een overmacht aan huurlingen, kijk dan bijvoorbeeld eens of je stealthy een garagedeur kunt openen en daarna met de op afstand bestuurbare Batmobiel voor kunt rijden om Scarecrows minileger te laten zien wat échte doodsangsten zijn. De manier waarop de Batmobiel wordt gebruikt is dus niet altijd perfect, maar de wagen voelt zwaar, krachtig en wendbaar tegelijk aan en dat is wel erg stoer.

We zij het nog niet zat, man
Datzelfde kan gezegd worden over Batman zelf, die een aantal nieuwe moves in zijn arsenaal heeft die harder raken en leniger zijn dan wat hij in de voorgaande games liet zien. Neem bijvoorbeeld de Fear Strike, waarmee je een reeks vijanden in hoog tempo achtereenvolgend K.O. slaat. Of de manier waarop Batman lenig als een kat met zijn Grapnel Gun zichzelf een ventilatieschacht inschiet en omlaag glijdt om in een oogwenk vanuit een luik of rooster toe te slaan. Die arme huurlingen hebben geen idee wat hen raakt en als ze je toch spotten, geeft een rookbom je genoeg tijd om snel te ontsnappen. Eindeloze vechtpartijen en gesloten ruimtes waarin je alle vijanden één voor één moet uitschakelen zijn in Arkham Knight dunner gezaaid dan in zijn voorgangers en de vechtscènes die er zijn, zijn op deze manier actievoller. En dan zijn er ook nog gevechten waarin je hulp krijgt van een sidekick, waarmee je samen toffe takedowns uitvoert. Vechten als, of zij aan zij met, Batman voelt daardoor vertrouwd, fris en stoer aan en is daarmee illustrerend voor de rest van de game.

Batman: Arkham Knight is gespeeld op de PlayStation 4.