LEGO Jurassic World Review – Prehistorische gameplay

Er zijn maar weinig gamefranchises waarvan jaarlijks zoveel nieuwe games verschijnen als LEGO. In de laatste LEGO Batman-game wisten we al wat de franchise stond te gebeuren, daar liep namelijk een dinosaurus op een wolkenkrabber. Ontwikkelaar TT Games zet de gele poppetjes ditmaal neer in Jurassic World, waarin dino’s net als in de film uitbreken, vechten en ander dinokwaad uithalen.

In LEGO Jurassic World wordt niet alleen de nieuwste film in enkele levels nagespeeld, maar kun je ook rekenen op de drie eerste Jurassic Park-films, die elk zijn vertaald naar een stuk of vier levels per stuk. Qua verhaal en personages zijn deze films ook in de game anders, maar de gameplay is voor alle vier hetzelfde. Erg vertrouwd, want TT Games heeft in LEGO Jurassic World nagenoeg niets vernieuwd aan de bekende LEGO-gameplay; het is wederom platform-, puzzel- en vechtactie in een avonturensetting – gemakkelijke gameplay die zich goed leent voor een potje co-op met een kind. Sinds jaar en dag is het ook voor volwassenen samen tof om LEGO te spelen, maar dat wordt de laatste paar LEGO-games steeds minder het geval.

Reden hiervoor is dat de tweede speler niet zoveel te doen heeft, terwijl Player 1 de juiste activiteiten volbrengt om de groep verder te laten komen. Hetgeen wat LEGO-games zo leuk maakt, is dat elk personage zijn eigen specialiteit heeft. Dinosaurussen kunnen bijvoorbeeld met oranje aangegeven steenhopen omver lopen, terwijl Dr Ellie Sattler zich juist onderscheidt omdat ze het geen probleem vindt om in een dikke hoop dinosauruspoep te springen op zoek naar belangrijke voorwerpen. Die verschillen per personage zijn een zege en een vloek, want het betekent ook dat je als je niet het personage bent dat iets specifieks moet doen, je even moet wachten. Eerdere LEGO-games zijn rijker qua items per ruimte, zodat de een er lekker op los kan slaan terwijl de ander de nodige puzzeltjes volbrengt.

Speel je de game alleen, dan heb je dat probleem niet, maar er zijn genoeg andere zaken die puur gameplezier versperren. Denk bijvoorbeeld aan vijanden in de vorm van mini-vleesetende dinosaurussen, waar er een heleboel van blijven komen terwijl ze helemaal niet interessant zijn om tegen te vechten. Maar, misschien nog wel erger, is dat de puzzels te makkelijk worden. Waar de puzzeltjes in andere titels nog wel eens uitdagend zijn met benodigdheden die op lastige plekken verstopt zijn, wandel je in Jurassic World moeiteloos van het ene naar het andere voorwerp. Het is niet vaak de vraag waar je heen moet, omdat er vaak maar één weg mogelijk is; alles is simpelweg net even te afgebakend. Er is daardoor niet genoeg uitdaging om te gaan ontdekken en de game kan daardoor niet verrassen.

Wat na een paar levels wel weer verrassend is, is hoe de game toch nog spannend a la Jurassic Park wordt gemaakt. In eerste instantie verwacht je niet dat de LEGO-dinosaurussen die spanning echt kunnen overbrengen, maar zodra er een raptor-achtig beest op je springt vanuit de bosjes en je snel actie moet ondernemen, ga je toch op het puntje van je stoel zitten. Dat al helemaal in het level waarin de beroemde keukenscène uit Jurassic Park wordt nagespeeld.

Sowieso moet deze game het echt hebben van de dinosaurus-actie, want dat is eigenlijk het enige nieuwe dat aan de bekende LEGO-gameplay wordt toegevoegd. Je kunt in de huid kruipen van bijvoorbeeld een enorme stegosaurus en allesverwoestend in de rondte gaan stampen. Dat is natuurlijk fantastisch, want dat is iets dat LEGO-games zo fijn maakt: je kunt van alles en nog wat slopen. Het is erg lollig, helemaal omdat elk LEGO-voorwerp dat je breekt direct een boel cash betekent (en daarmee loopt je True Survivor-meter vol, waardoor je weer één van de gouden blokjes verdient die je moet sparen om de game op 100 procent uit te spelen). Wat ook gaaf is, is dat de dinosaurussen soms met elkaar moeten vechten, waarbij jij dan bijvoorbeeld een enorme Tyrannosaurus bestuurt die het opneemt tegen een kleiner exemplaar.

Die gevechten zijn fantastisch geanimeerd, waarbij de gekste dingen gebeuren om de dino’s onder zeil te brengen. Zo moet je een enorme lamp over een raptor zetten en sla je in die keukenscène een raptor met een pan voor zijn gezicht. Het is en blijft een kindergame, dus gruwelijke doodsoorzaken zoals in de echte films zie je niet voorbij komen. Helaas pakt het alternatief vaak niet leuk genoeg uit. TT Games doet er uiteraard wat anders mee om te laten zien dat een personage niet echt dood is, maar veel grappiger dan uitgebraakt worden door een T-Rex wordt dat helaas niet. Jammer, want daar had wel een wat meer creativiteit in kunnen zitten.

Verder biedt de game namelijk wel die originele LEGO-slapstick. Menig bekend acteur uit de films (en bekende stemacteurs die al jaren hun talent lenen aan TT Games) zijn zelfs speciaal naar de studio gekomen om extra zinnen in te spreken. Er wordt ditmaal namelijk niet alleen gebruikgemaakt van de stemmen uit de film, maar ook van extra LEGO-specifieke zinnen, die dus door niemand minder dan Chris Pratt en Bryce Dallas Howard zijn ingesproken. Vervelend genoeg hoor je heel duidelijk het verschil tussen stukjes uit de film en gamespecifieke opnames, omdat er een zachte ruis onder de audio van de film zit.

Dat is een wat vreemde en teleurstellende gewaarwording, en dat is deze LEGO-game op wel meer gebieden. TT Games heeft veel te weinig vernieuwing toegepast om deze game speciaal te maken, terwijl er meestal wel één of twee nieuwe gameplay-elementjes worden geïntroduceerd. Bovendien missen we ook toffe Jurassic Park-specifieke details, iets waar TT normaliter koning in is. Het enige wat er in dat opzicht wel positief bovenuit springt, is Mr. DNA uit de eerste film, die uitleg geeft over dinosaurussen. Hij vertelt je in de laadschermen grappige weetjes over hoeveel LEGO-blokjes zwaar een T-Rex zou zijn geweest en dergelijke. Het is een mooie knipoog naar de oude Super Nintendo-game Jurassic Park.

Een ander nostalgisch ding dat deze game wel goed doet, is de soundtrack. Een nieuwe variant van de originele soundtrack is te horen door het hele spel en die is in één woord episch. Het is zo zonde dat TT Games ook qua gameplay zo nostalgisch doet en teruggaat naar de gamestijl van de eerdere LEGO-games, want er zijn voldoende toffe nieuwe ideeën in recente LEGO-games geïntroduceerd die niet hadden misstaan in het wat basaal aanvoelende LEGO Jurassic World, waaronder het verzamelen van bronnen om grotere items te bouwen en het gebruik van bouwtekeningen. De game had zoveel beter kunnen zijn.