LEGO Dimensions review – Een gloednieuw, vertrouwd concept

Het toys-to-life-genre wordt nu pas echt toys-to-life, want LEGO bemoeit zich ermee. In LEGO Dimensions zijn de figuren heel anders dan in concurrenten Skylanders en Disney Infinity, want het zijn geen figurines maar LEGO-poppetjes. Dankzij hun Dimensions-sokkeltje komen ze tot leven in een wereld waarin Orcs, Two-Face en Doc Brown vrolijk naast elkaar bestaan.

In LEGO Dimensions pakt ontwikkelaar TT Games flink uit. Personages uit maar liefst veertien verschillende franchises zijn in de game te vinden, zonder dat ze je worden opgedrongen. Je personages komen wel in de werelden van die los verkrijgbare sets, maar het is niet zo dat de game je op allerlei manieren doet verlangen naar die levelsets (behalve dan door ze er fantastisch uit te laten zien). Dat is een van de grootste verschillen tussen LEGO Dimensions en zijn concurrenten: TT heeft beloofd dat de game op de volle 100 procent uit te spelen is met alleen de starterset.

Wyldstyle, Batman en Gandalf
Die starterset bestaat uit de gamedisc, de portal, een handleiding en drie zakjes met LEGO-stukjes. Van die stukjes maak je eerst drie figuren (Batman, Gandalf en Wyldstyle) en een voertuig (de Batmobiel). Dan zijn er nog veel stukken over, maar daar mag je pas in de game mee bouwen. Na een geestig introductiefilmpje waarin bekende personages van LEGO in mysterieuze portals van de nieuwe slechterik Vortech verdwijnen, krijg je een virtuele handleiding voor je om de portal verder mee op te bouwen.

In eerste instantie is dat slechts een rechthoek met drie vakken, maar zodra je de game opstart begint hij op te lichten. Elk vlak kan in een andere kleur oplichten en dat is een van de belangrijkste elementen in de game. Het is fascinerend hoeveel TT Games heeft verzonnen met de lichten. Soms bepaalt de lichtkleur waarop je LEGO-figuur staat welke elementaire superkracht hij heeft (bijvoorbeeld een bal van water om vuur te doven), of valt er een vijand aan en moet je juist je personage zo snel mogelijk van een flikkerend lichtgevend vlak verwijderen om hem te redden. Het kan zelfs zo zijn dat je in de game verf op je personage moet doen om hem in de fysieke wereld op een vlak te zetten om het die kleur te geven.

Prachtige portal
Enorm tof gebruik dus van de portal, die ook nog eens een heel mooi design heeft (als je hem tenminste goed in elkaar hebt gezet). Door de gekleurde lichten valt hij echt op en dan zijn er ook nog die fantastische poppetjes en de Batmobiel die van hun sokkeltje kunnen worden verwijderd voor speelplezier voor de kids. LEGO is redelijk onverwoestbaar, maar de kleinere blokken kunnen natuurlijk wel kwijtraken. Pas daarmee op, want de batmobiel heeft bijvoorbeeld verschillende gedaantes waarvan je de bouwhandleiding in de game kunt vrijspelen.

Genoeg over de fysieke kant van deze game, het gaat uiteindelijk natuurlijk ook om die gameplay. Deze is op het gebruik van de portal na niet heel anders dan we gewend zijn van TT Games; ook dit is een actie-avonturenspel waarin je menig object kunt stukslaan om ‘studs’ (de munteenheid) te verzamelen (en daarnaast nog bijna 500 gouden blokken!). LEGO-games staan al bijna een decennium bekend als een van de meest geliefde coöpgames voor niet alleen jeugdige gamers, maar ook volwassenen door het handige dynamische splitscreen. Dat zien we hier dan ook in volle glorie terug.

De gameplay is vooral dankzij het gebruik van de portal erg verfrissend, hoewel er nog steeds wat foutjes inzitten die we uit eerdere LEGO-titels kennen. Bij het opstarten kwam er bijvoorbeeld maar geen handleiding om de portal af te bouwen, waardoor we een hele lange tijd alle hoekjes en gaatjes van de beginruimte hebben afgespeurd naar hoe we toch verder konden. Geen steen onomgedraaid laten (sorry voor de woordgrap) en zoeken is normaal in de franchise, maar als dat geen resultaat heeft dan is dat enorm lullig. Helemaal als je dan het beginfilmpje weer helemaal moet kijken, hoe leuk dat ook mag zijn.

Irritant instappen
Grote bugs als die zijn we gelukkig niet meer tegengekomen, maar er zijn wel degelijk momenten waarop de boel hapert, wat behoorlijk spijtig is. Ook is het soms een crime om in een voertuig te stappen als je andere poppetjes in de buurt staan, omdat je het wisselen tussen personages en het instappen met dezelfde knop doet. Met alle aandacht die besteed is aan de mooie portal en de originele gameplay, is het extra zonde dat die niet optimaal tot hun recht komen door kleine technische schoonheidsfoutjes. LEGO is een van de meest solide speelmaterialen, maar hun games stellen die eigenschap niet altijd tentoon.

Toch weegt die haperigheid lang niet zo hard op tegen alle plussen die deze game heeft. De gamewereld ziet er mooi uit met enorm veel details. Val je bijvoorbeeld van de wereld af in Wizard of Oz-land, dan kom je terecht in Sepia-Arkansas. Er is enorm goed nagedacht over al die kleine dingen waardoor zo van die franchises houden. Bovendien zijn de meeste stemmen door de originele acteurs vertolkt, waaronder Dan Ackroyd, Michael J. Fox en Elizabeth Banks.

Het is een genot om al die vette franchises samen te zien smelten in een vrolijk avontuur, waarin je de ene na de andere verrassing krijgt, onder andere door de fanservice. Zo maakt Batman wanneer de slechterik uit The Lego Movie met nucleaire troep aankomt een opmerking over zijn geschiedenis met de Joker. En maakt LEGO Batman ruzie met de LEGO Batman uit The Lego Movie, en uiteraard met Superman. De storymodus uit de starterset duurt een uur of tien en dat is een goede lengte om het tof te houden, hoewel de levels niet veel langer moeten worden dan nu (soms ruim een uur).

Hoeveel?!
Je kunt ook naar de winkel voor een uitgebreidere speelsessie van Dimensions, want er zijn los levelpacks verkrijgbaar met daarin nieuwe levels, nieuwe poppetjes en nieuwe voertuigen. Team Packs zijn hetzelfde maar bevatten geen nieuwe levels en Fun Packs zijn weer een uitgekledere versie daarvan met slechts een personage en een voertuig. Je kunt onder andere levels erbij kopen van Back to the Future, Portal 2, Doctor Who en The Simpsons, maar deze zijn prijzig: er komt per Level Pack 30/40 euro bovenop de starterkit die 90 tot 100 euro kost (met alle zes levelpacks zit je dan op ongeveer 350 euro). Daarmee komt LEGO voor de ultieme verzamelaars op een pijnlijk prijskaartje van meer dan duizend euro.

Gelukkig is het dus niet nodig om duizend euro aan de game uit te geven om je platinum trophy te halen, want dat kan dus al met alleen die starterset. Dat siert LEGO en TT, want dat hadden ze ook anders kunnen aanpakken. Er had bovendien veel meer nadruk op die andere level packs kunnen worden gevestigd, maar LEGO is zich er goed van bewust hoe populair de franchises zijn en dat die level packs waarschijnlijk wel zichzelf verkopen, net zoals LEGO-sets dat ook al jaren doen zonder al te veel marketing of prijsdalingen.

LEGO Dimensions is gespeeld op PlaySation 4 en is ook beschikbaar op PlayStation 3 , Wii U, Xbox 360 en Xbox One .