Het is als je over games schrijft natuurlijk essentieel om veel te weten over veel verschillende games en genres, maar met dagelijks nieuwe gamereleases en een gelimiteerd aantal euro’s op de bank is het onmogelijk om alles op te pakken. Zo ben ik nog nooit aan Minecraft toegekomen. Belachelijk natuurlijk, deze game heeft niet alleen vele gewone gamers tot YouTube-sterren gemaakt, maar diverse records gebroken, waaronder dat van de best verkopende PC-game allertijden (20 miljoen!).

Vraag een jonge gamer wat hij graag speelt, dan kans is groot dat in dat rijtje Minecraft voorbij komt. Een game die me fascineert, hoewel ik hem nog nooit heb gespeeld. Het is een game met een prachtig verhaal: een gast begint in zijn eentje een sandbox-bouwgame voor de PC te maken en dit wordt zo populair dat er een team aan verbonden moet worden. De game verschijnt op zo’n beetje alle platformen denkbaar en dat bedrijfje, Mojang, is uiteindelijk voor een slordige 2.5 miljard dollar opgekocht door Microsoft. Het lijkt een soort Disney-verhaal, maar het is het leven van de Zweedse Notch (Markus Persson), die later nog een optrekje van 70 miljoen dollar kocht waar Jay Z en Bey hun oog op hadden.
70 miljoen keer
Echter zijn dat allemaal zaken die natuurlijk niet direct met de game te maken hebben. Het feit dat Minecraft al zo’n beetje 70 miljoen keer is verkocht, maakt mij nieuwsgierig. Iets dat bijna universeel tof wordt gevonden, waarin al meer dan een miljard uur is gespendeerd, alleen al in de Xbox 360-versie, dat moet ik toch ook kunnen waarderen? Reden dat ik wat terughoudend ben, is dat ik niet echt een bouwer ben. In LittleBigPlanet raak ik de level-maak-modus bijna niet aan, in Disney Infinity wil ik niet steeds alle menuutjes doorspitten opzoek naar dat ene bouwsteentje in de ToyBox en in De Sims zet ik het saaiste huis ooit neer, om meteen door te gaan naar die gameplay waarin de Sims woohoo’en, een mooie carrière beginnen en van paarden worden afgeworpen.

Aan de andere kant houd ik in het echte leven enorm van LEGO. Ik wilde LEGO Ewok Village eigenlijk hebben voor de schattige Ewok-poppetjes, maar uiteindelijk bleek het bouwen van dit mooie boomdorpje enorm plezierig en ontspannend. Aangezien Minecraft regelmatig ‘virtueel LEGO’ wordt genoemd, is er dus een kans dat deze niet-levelbouwer er plezier aan beleeft. Tijd om de game in de Xbox One te schuiven en te kijken waar het allemaal om te doen is.
Rauwe karbonaadjes
“Eating cooked porkchops is healthier than eating raw porkchops”, staat er in het laadscherm. Dat lijkt een logische opmerking, maar je zal in Minecraft ongetwijfeld een vuurtje moeten maken om porkchops gaar te stoken. Aan de andere kant moet je blijkbaar eten in deze game, dus overleven. Dat wordt al gauw bevestigd als ik de tutorial skip en direct een level wil gaan spelen. Kies je voor ‘survival’ of ‘creative’? In survival blijk ik niet zo goed, nadat ik in een soort snoepland-achtige omgeving wordt gestopt, val ik in een gat waar ik mezelf maar niet uit weet te mijnen.
Hoewel ik in het level wel al adviezen kreeg, besluit ik opnieuw te beginnen en toch die tutorial te spelen. Fijn om in een kleine omgeving vast wat Minecraft-skills te leren, want schijnbaar wordt de wereld aanzienlijk akeliger als het eenmaal donker wordt, en daar moet een blokmannetje wel op voorbereid zijn. Echter zal ik dat punt nooit bereiken, want op het moment dat ik een knutseltafel in elkaar moet zetten om wapens te maken, gaat het mis. Als je in een game iets maakt of koopt, dan ben ik gewend dat ik het item dan meteen in mijn hand heb en ergens kan neerzetten. Aangezien alles hier een blokje is, zie ik niet dat ik allang een creatafel heb, op het moment dat ik er nog een maak. Vol afgrijzen kom ik tot de ontdekking dat ik vijf creatafels in mijn inventory heb.

Op dat moment leek me dat irritant, want dan moest ik die tafels weer vermijnen tot grondstoffen. Echter bleek dat helemaal niet te kunnen. Wat ik ook probeerde, ik kreeg het niet voor elkaar om weer mijn vertrouwde planken hout-grondstof te delven. Dat hout was verder niet meer te vinden, dus zat ik weer vast. Balen. Ik verwachtte dat mijn speelsessie Minecraft stuk zou lopen op het feit dat ik geen toffe levels kan bedenken of niet het ruimtelijk inzicht heb om iets moois te bouwen; niet dat ik in een tutorial bleef hangen omdat ik niet zag dat ik allang een tafel in mijn inventory had gestopt. Pijnlijk.
Zeer sfeervol
Uiteindelijk ben ik er wel doorheen gekomen en heb ik wel plezier gehad aan Minecraft. Het is geen game die me direct heel erg wist te grijpen of op alle fronten logisch lijkt, maar ik ben verrast hoe die blokkerige wereld toch enorm sfeervol is. Ik probeerde een Halloween-level, compleet met pompoenen, griezelige muziek en een eng oog dat me aankeek als ik een deurtje opentrok, en ik vond het jammer dat mijn gametijd er weer opzat. Iets aan Minecraft zorgt ervoor dat je steeds wilt blijven ontdekken wat er mogelijk is, en hoe je jezelf in leven gaat houden. Vooral dat laatste is onverwacht, want ik dacht dat Minecraft puur bouwen was, zonder verder veel gameplaymogelijkheden. Dit overlevingsdoel maakt voor iemand als ik een groot verschil.

Wat ook gaaf is, is dat er pakketten beschikbaar zijn waardoor je Avengers-personages kunt neerzetten, of je levels helemaal in kerstsferen kunt maken. Het is dus niet alleen leuk dat je in Minecraft kunt bouwen, maar dat de mensen bij Mojang ook blijven doorgaan met het doorbouwen op die game. Op PC schijnt door modders ook nog veel extra te worden gemaakt, maar uiteraard kan ik dat op mijn Xbox One niet uitproberen. Wel staat de multiplayer nog op mijn lijstje om te doen, maar daarvoor moet ik eerst aanzienlijk meer vaardigheid krijgen in de game.
Geschreven door: Laura Kempenaar