Divinity: Original Sin Enhanced Edition review – Zondigen doe je samen

Het is altijd een uitdaging om een pc-game succesvol naar een console om te zetten. Soms zijn er ports, zoals Diablo 3: Ultimate Evil Edition, die mogelijk zelfs de pc-versie voorbijstreven, maar de rest wordt zelden eer aangedaan. Het is moeilijk om de old school-complexiteit van Original Sin voor te stellen op console, maar Larian Studios heeft met slechts een kleine opoffering een waar succes gemaakt van de Enhanced Edition.

Voor wie niet bekend is met het origineel: Divinity: Original Sin gaat terug naar de roots van de klassieke rpg, waarbij je als speler invloed hebt op de ontwikkeling van het verhaal. Je bent, samen met je tweede personage (of je medespeler, als je co-op speelt) een zogenaamde Source Hunter die de mysteries van zijn/haar eigen verleden wil ontrafelen en ondertussen de wereld verlost van orcs, magiërs en andere fantasiewezens.

Veel hangt af van geluk, gezien het verloop van gevechten en verkenningen wordt beslist met de worp van een dobbelsteen, waarmee het spel inspiratie put uit het ouderwetse bordspel Dungeons & Dragons. Wie fan is van games als Baldur’s Gate, Fallout één en de Obsidian-vertellingen, vindt genoeg uren aan avontuur en speelplezier in Divinity: Original Sin Enhanced Edition.

Vormgeving op console

Grafisch is de consoleversie gelijk aan de pc-versie op ultra settings, wat mede te danken is aan de ietwat sobere special effects waar de game zijn charme aan ontleent. De vormgeving is even wennen, zeker gezien ik de game kapot heb gespeeld op de pc sinds de release, maar de lay-out is overzichtelijk, ook in split screen co-op. Zodra je weet welke knoppen waarvoor zijn, wissel je gemakkelijk tussen personages, combineer je paddenstoelen tot een helend drankje en blijf je het oog des meesters over het slachtveld, dat ook in top-down-perspectief te zien is.

Sommige opties zijn ingewikkelder of vervelender dan op pc. Zo kun je op pc een ton gelijk kapot meppen, maar op de console moet je de ton eerst selecteren, vervolgens op een knop drukken en pas dan kun je het commando geven om de ton te slopen. En gezien er véél breekbare spullen zijn waar je van alles uit kunt bemachtigen, is dat behoorlijk irritant. Wanneer je je team opbreekt, en dus je personages apart van elkaar laat bewegen, heb je op console ook twee extra stappen nodig om je team weer bij elkaar te krijgen. Dit is echter weerlegbaar, gezien je niet vaak je team splitst.

Nieuwe content
De grootste verandering is dat de stem van bijna elke npc ingesproken is door een stemacteur, waar ze voorheen vaak zwegen. Ook zijn er nieuwe gebieden en skills, zoals dual wielding. Leuke toevoegingen, maar de game is al zo ontzettend groot dat het niet echt replaywaarde heeft voor avonturiers die al honderden uren in het origineel hebben gestoken.
Wat wél een reden is om de game nogmaals te spelen is de lokale co-op met splitscreen. Je kunt nu samen met een vriend(in) op de bank spelen, in plaats van dat je beiden op een aparte pc speelt via internet. Door op te splitsen om grondig alle uithoeken te verkennen en door meningsverschillen op te lossen met een virtueel spelletje steen, papier, schaar maak je je avontuur een stuk gezelliger. Overigens is splitscreen-co-op nu ook op pc beschikbaar, net als controller-ondersteuning. Daarnaast heeft de game een compleet nieuw einde gekregen, voor wie nog twijfelt om de game opnieuw te spelen.

Wees wel gewaarschuwd: net als in het origineel zal je vaak je spel op moeten slaan, om zo te voorkomen dat je per ongeluk een verkeerde stap zet en daarmee vier uur progressie kwijtraakt. En geloof me, dat gebeurt vaak. Een lagere moeilijkheidsgraad kan daarbij helpen, maar juist de hardcore-worstelingen maken de game zo uitdagend en houdbaar.
In veel opzichten is de game hetzelfde gebleven, op de lay-out en functieknoppen na. Het enige waar de game op inlevert is dat er extra stappen nodig zijn om dingen te slopen, wat opmerkelijk is vanwege de enorme hoeveelheid van breekbare dingen. Gelukkig maken het nieuwe einde, de lokale co-op en de voice-acting dat meer dan goed.