Game of Thrones Season 1 Review – De winter komt eraan

De winter komt eraan en dat betekent in onze wereld dat je je handschoenen, muts en sjaal weer ergens achterin je kast moet opzoeken. In de boekenreeks A Song of Ice and Fire en de tv-serie Game of Thrones heeft de uitdrukking “Winter is coming” een hele andere lading, die ook keihard voelbaar is in Telltale’s episodische game Game of Thrones, waarvan recentelijk de zesde en laatste episode verscheen.

Mocht je de serie nog gaan kijken, of de boeken nog gaan lezen, dan is het aan te raden deze review nog even opzij te schuiven. De game speelt zich namelijk af rond het vierde seizoen van de serie, dus kan dit artikel zou spoilers bevatten.

Telltale vertelt het verhaal
Toen bekend werd dat er een episodische Game of Thrones-avonturengame zou komen, konden we alleen maar hopen dat het ontwikkelaar Telltale zou zijn die de game ging maken. Immers heeft de studio zijn strepen al verdiend door geweldige verhaalvertellingen te maken van The Walking Dead en The Wolf Among Us. Nu is Game of Thrones enorm populair en bekend om zijn sterke verhaal, dus is het geen makkelijke opgave voor Telltale om een game te maken die de franchise weet te complimenteren in plaats van een exacte navertelling te zijn van de boeken of serie. Gelukkig is Game of Thrones-bedenker George R.R. Martin met zijn assistent aan boord, waardoor het verhaal authentiek is en de franchise juist meer uitdiept.

Wat wel lastig is in deze game is dat ‘ie moeilijk te volgen is voor gamers die de tv-serie of de boeken niet hebben gelezen. Nu is de wereld van Game of Thrones an sich al ingewikkeld door de grote verscheidenheid aan talen, locaties, families en personages, maar in deze game wordt dat versterkt door het feit dat je er instapt op een chaotisch moment, namelijk dat van een uiterst bloederige bruiloft. Er is geen uitgebreide introductie of een vertelstem die je helpt te begrijpen hoe de vork in de steel zit; je wordt vrijwel meteen in de strijd gegooid. Dat er sommige personages nieuw zijn bedacht door Telltale, maakt het ook nog wat ingewikkelder, want zelfs als je de tv-serie kijkt, dan zal je af en toe een personage verwarren met een ander.

Onder die nieuwe personages zijn de Forresters, een familie die gelieerd is aan het bekende huis Stark. De familie wordt één keer in de boeken genoemd en alle personages zijn voor de game ingevuld. Je bestuurt diverse personages van deze familie, waaronder dienstmeisje Mira dat in King’s Landing op afstand haar familie probeert bij te staan nadat ze hoort dat haar broer is vermoord. Een ander lid van de familie wordt naar The Wall gestuurd om zich bij de Night’s Watch te voegen en weer een ander probeert thuis te zorgen dat de familie Whitehill onder leiding van de Boltons de boel niet overneemt. Veel problemen dus voor die Forresters en dat worden er naarmate de episodes vorderen meer en meer.

Leugentje om bestwil
De gameplay verloopt vooral aan de hand van dialoog, die verandert op basis van de keuzes die je maakt. In elk gesprek krijg je enkele keuzes die je binnen een bepaalde tijd moet maken. Soms zijn het kleine dingen zoals iemand een leugentje om bestwil vertellen, maar het kan ook betekenen dat je iemands lot bepaalt, wat in Game of Thrones behoorlijk bloederig kan zijn. Je moet dus goed opletten, want je krijgt maar kort de tijd om een antwoord te kiezen. Dat is aan de ene kant goed, omdat dat de vaart in de game houdt, maar aan de andere kant wil je soms wat meer tijd om te bedenken wat de consequenties van je antwoord zouden kunnen zijn.

Andere gameplay in dit eerste seizoen is het gebruik van de pijltjestoetsen om op tijd weg te duiken als je wordt aangevallen. Daarnaast kun je door op een specifieke toets te drukken slechteriken van je afduwen. Tot slot kun je zelf aanvallen door zo snel mogelijk je muis op een aangegeven punt op iemands lichaam te houden en te klikken. Het is geen heel ingewikkelde gameplay en het zal je ook niet heel veel moeite kosten om een reeks acties achter elkaar te plakken om verder te komen, maar het komt zeker wel eens voor dat je net niet snel genoeg bent en een pijnlijke dood sterft. Hoewel de gameplay op zichzelf niet heel spectaculair of spannend is, toont Game of Thrones juist dat verhaalvertelling enorm belangrijk is. Door het verhaal worden zelfs gevechten waarvan je weet dat je ze aankunt, toch heel spannend. Het is onvoorspelbaar: soms denk je dat je sterft en dan nog een kans krijgt, maar dan blijft je personage toch echt liggen en gaat het verhaal meedogenloos verder.

Oh oh, daar is Ramsey Snow
Het werkt precies zoals in de boeken en de serie en dat heeft Telltale goed voor elkaar gebokst. Expliciete seksscènes hoef je niet te verwachten, maar de bizarre moordmanieren die voorbij komen zijn minstens net zo schokkend. De game ademt Game of Thrones en biedt een interessant (bij)verhaal dat op vele gebieden raakvlakken en verwijzingen heeft naar de bekende verhaallijn. Vooral als je de jongeheer Ramsey Snow binnen ziet wandelen, dan weet je dat er koppen gaan rollen. Het leuke is dat de game zich op meerdere locaties afspeelt, waardoor de momentjes in King’s Landing met het dienstmeisje Mira heel anders voelen dan de zwaardere situaties in de kou op The Wall.

De lengte van dit eerste seizoen is ook precies goed, want je bent zo’n elf tot twaalf uur bezig om deze zes episodes te voltooien. Elke episode heeft zo’n vijf essentiële keuzemomenten, maar uiteindelijk zijn de grote gebeurtenissen in de game voor alle gamers hetzelfde. Wel wordt er regelmatig op grappige wijze gerefereerd naar eerder gemaakte keuzes. Zo wordt je er meerdere malen op aangesproken hoe verschrikkelijk het was dat je voor een zeker iemand knielde en zijn ring kuste – tenzij je ervoor koos hem een klap op zijn gezicht te verkopen, want dan wordt daar weer over gesproken. Het is heel erg knap hoe keuzes, verhaal en personages allemaal zo prachtig verweven zijn.

Slow-motion Cersei
Het is wel wat storend dat de game soms wat haperig is. Meestal is dat niet op keuzemomenten, maar het ziet er simpelweg wat stom uit om Cersei in een soort slow-motion hakkelig weg te zien lopen. Dat moest juist een simpel tussenshot zijn. Gelukkig maar dat het dan gebeurt, want zo zijn die hikjes slechts rare momenten tussendoor in plaats van gameplaybrekende, frustrerende problemen.

Daarnaast zal het uiterlijk van de game niet bekoren, helemaal omdat niet alle personages per se een evenbeeld zijn van hun tv-serie-versies, maar het went. Bovendien helpt het dat de stemmen wel zijn ingesproken door de cast van de serie, wat de game een authentiek gevoel geeft. Die authenticiteit, samen met een verhaal dat zich goed en logisch staande houdt naast de boeken- en filmserie, zorgt ervoor dat we ook dit epos in Westeros met veel plezier beleven. Ondanks dat het meer een interactief verhaal is dan een actieve game, blijft het een genot om Telltale’s Game of Thrones te spelen.

Game of Thrones Seizoen 1 is nu beschikbaar op Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3, PlayStation 4, Windows, Mac OS, iOS en Android. Voor deze review is de PC-versie van de game getest.