2016 belooft een prachtig gamejaar te worden met vele indrukwekkende releases. Elke IG-redacteur houdt er zo zijn eigen favoriet op na, een game waar door die persoon enorm naar uitgekeken wordt. In deze reeks behandelen we deze aankomende favorieten. Vandaag is Laura aan de beurt met Unravel.
In 2015 heb ik niet alleen met een aantal games flink geworsteld (zie de Bloodborne-stream bijvoorbeeld), maar ook met mezelf. Dit jaar vierde ik mijn 5-jarig jubileum als gamejournalist en ik vroeg me af of ik alles wel goed aanpakte. Mijn smaak in games neigt vaak naar kleurrijk en schattig, waardoor het nogal afwijkt van de rest. Lang heb ik gedacht dat ik als schrijver moest zorgen dat ik ook zo snel mogelijk level 30 haalde in Destiny, en dat ik een hele sterke mening moest hebben over de nieuwe Starcraft, maar ik heb dit jaar geaccepteerd dat dit niet hoeft. Je kunt niet alle games spelen. Bovendien zijn er zijn genoeg mensen die net als ik de kleurrijkere games niet schromen. Gelukkig maar, want die kunnen heel origineel zijn.

Dat zie je terug in mijn top 5 van dit jaar, maar ook in de game die ik wil nomineren voor dit Zin in 2016-artikel. Dat is namelijk Unravel. Natuurlijk kijk ik ook uit naar Quantum Break, Mirror’s Edge Catalyst en Deus Ex: Mankind Divided, maar ik mag er van Martin maar eentje kiezen. Daarnaast wil ik mijn eindredacteur niet de mogelijkheid door de neus boren zo mooi uit te wijden over zijn game van 2016 (zie de Zin in 2016 van Jules). Maar Unravel is meer dan een goed alternatief. Het representeert namelijk een heleboel dingen die bij mij passen. Ik ben altijd enorm nieuwsgierig naar nieuwe games — zelfs de genres die ik normaal niet zo snel zou aanslingeren. Of je nu een hele bekende titel speelt die je al veel eerder had moeten oppakken (Minecraft) of een game die gloednieuw en nog onbewezen is (Life is Strange) — als je een open blik hebt, dan is elke game net een klein cadeautje dat je mag uitpakken. Nu klinkt dat heel zoetsappig, maar dat word je nou eenmaal als je net de nieuwste trailer van Unravel hebt gezien.
Dat de game van ontwikkelaar Coldwood Interactive komt, is daarbij een verrassing. Deze studio bestaat uit een aantal Zweden die eerder een paar relatief onbekende fitness en ski-games hebben gemaakt, maar nu dus voor het schattige, charmante Unravel gaan. Spannend! Je bestuurt het wollige mannetje Yarny die naar buiten gaat om zijn baasje (een oud vrouwtje) te helpen. Tijdens je reis in de prachtige natuur kom je herinneringen van de desbetreffende dame tegen. Het zijn herinneringen aan haar familieleven, de mensen waarmee ze nu alleen nog verbonden is door de bolletjes wol waarvan ze truien voor de kleinkinderen maakt. Dat gegeven is redelijk melodramatisch, maar de vrolijke Yarny gaat dapper de wereld in om de oude dame te helpen en krijgt daarbij zowel hulp als tegenslag van moeder natuur.
Yarny is niet voor niets een bolletje wol, dat is deel van de gameplay. Hij rolt steeds meer draad af, en je moet zorgen dat je als het moment zich aandient een nieuw plukje wol uit een boom pakt om weer verder te gaan. Dat betekent bijvoorbeeld dat je je draad moet gebruiken om aan takken vast te maken, om vervolgens heen en weer zwaaiend te zorgen dat je op een hogere tak belandt. Soms moet je snel en behendig voortbewegen achter palen, voordat er een golf zeewater je kant op komt. Daarbij moet je regelmatig blikjes en andere niet- natuurlijke elementen gebruiken om verder te komen. Unravel heeft met zijn platform-puzzelgameplay iets weg van LittleBigPlanet, maar is qua uiterlijk realistischer en iets minder cartoonesk.

Ik heb de game op E3 en Gamescom mogen spelen en ik koester nog steeds mijn foto met de echte Yarny. De game ziet er niet alleen heel natuurlijk uit, maar hij speelt ook nog eens heerlijk weg. Soepel spring je met het grappige genderloze poppetje de boom in om vervolgens weer verrast te worden met nieuwe objecten. Zo moest ik appeltjes die uit een boom waren gevallen gebruiken om over water te gaan. Iets wat ik op pijnlijke wijze ontdekte, door Yarny een keer te laten verdrinken. Dit is een game zo aandoenlijk dat je waarschijnlijk elke vijf minuten ‘ah gossie’ zal zeggen, dus ik weet niet of het verstandig is als ik het streamen weer oppak voor die tijd.
Maar streamen of niet, ik wil sowieso alles weten over Yarny en die oude vrouw als de game beschikbaar is. Het enige waar ik bang voor ben, is dat Unravel te kort is. Het is een veelvoorkomend probleem bij games die visueel opvallend zijn, zoals: Tearaway, Asura’s Wrath, en Ryse. Ik hoop dat indiestudio Coldwood voldoende tijd heeft gekregen om met veel mooie levels op de proppen te komen en dat de puzzels uitdagend genoeg zijn voor lang plezier. Gelukkig hoeven we niet veel langer te wachten op het antwoord, want 9 februari verschijnt Unravel op Xbox One, PlayStation 4 en PC. Ah, gossie!
Meer zin in 2016
Zin in 2016: Saimon met King’s Quest
Zin in 2016: Sander met Deus Ex: Mankind Divided
Zin in 2016: Esmee met Pokémon GO
Zin in 2016: Kevin met Dark Souls 3
Zin in 2016: Sam met Horizon: Zero Dawn
Zin in 2016: Eelco met Mafia 3
Zin in 2016: Kevin met No Man’s Sky
Zin in 2016: Jules met Quantum Break
Zin in 2016: Daniël met Firewatch
Zin in 2016: Thijs met The Legend of Zelda Wii U
Zin in 2016: Wessel met Shaq-Fu: A Legend Reborn
Zin in 2016: Joe met RIGS
Zin in 2016: Arthur met Uncharted 4: A Thief’s End