in

De evolutie van controllers


Vorige week namen we een kijkje naar de evolutie van voetbalgames. Ditmaal gaan we de geschiedenis van de controller eens goed bekijken. Onder andere triggers, analoge sticks en een goede ergonomische vorm komen dus aan bod. Want hoe zijn we beland bij de zo gelauwerde controllers van vandaag? We hebben hier een enorme lijst controllers voor je waar we deze vraag mee beantwoorden. Daarnaast nemen we een kijkje naar een aantal controllers die net even wat anders zijn dan normaal.

1975 – Magnavox Odyssey 100
De Magnavox is de allereerste commerciële gameconsole. Zijn controller heeft twee draaiknoppen: één voor verticale en één voor horizontale bewegingen. In de doos worden ook dobbelstenen, pokerchips en scorekaarten meegeleverd voor wat traditioneler vermaak.

1977 – Coleco Telstar Arcade
De controller voor deze console biedt meer mogelijkheden dan ooit. Door de controller te draaien kun je kiezen uit twee draaiknoppen, een racestuurtje of een light gun! Helaas is er geen enkel spel uitgekomen dat alle drie de besturingsmogelijkheden benut.

1977 – Atari 2600
Bij deze Atari-console krijg je twee controllers met enorme draaiknoppen erop, alsook de eerste joystick die ooit bij een console is meegeleverd. Later werd deze joystick de standaard voor consoles van die generatie.

1982 – Commodore 64
Op het eerste gezicht lijkt de joystick van de Commodore 64 erg veel op die van bijvoorbeeld de Atari 2600. Toch is deze joystick uniek. De Commodore 64 heeft namelijk de eerste controller met een trigger op de joystick. Ook zijn er onder de controller zuignappen gemonteerd, voor meer stevigheid voor de heftig potjes Klax of Flimbo’s Quest.

1983 – Nintendo Entertainment System
Nintendo gebruikt de Game & Watch als basis voor het ontwerpen van de NES-controller. Het simpele design bevat een d-pad, twee actieknoppen, start en select. De toegankelijke controller is medeverantwoordelijk voor het succes van de console in een tijdperk waar de industrie een financieel dieptepunt heeft bereikt.

1986 – Sega Master System
De controller voor de Master System heeft veel weg van de controller van Nintendo. Het grootste verschil is een extra pookje op de d-pad. Bij de eerste versie van de controller komt de draad uit de rechterkant, wat bij veel mensen ergernis oproept. Een tweede versie lost dat op door de draad naar de bovenkant te verhuizen.

1988 – Sega Mega Drive
De Mega Drive (Genesis in Noord-Amerika) heeft een controller met maar liefst drie actieknoppen! Voor de release van Street Fighter 2 wordt dat aantal zelfs verdubbeld naar zes stuks. De ergonomische vorm zorgt voor minder kramp en pijn dan de blokkerige Master System-controller.

1990 – Super Nintendo Entertainment System
Voor de Super Nintendo heeft Nintendo de robuuste NES-controller nog beter gemaakt. De fijne rondingen en extra knoppen zijn een welkome toevoeging. Voor het eerst zitten er ook schouderknoppen op een controller.

1993 – Atari Jaguar
Waarom zou je maar drie knoppen op je controller zetten als je er ook zeventien op kan zetten? Met deze controller heb je naast de standaardknoppen ook de toetsen van een telefoon tot je beschikking. Atari brengt later een Pro Controller uit, met drie extra actieknoppen en twee schouderknoppen.

1994 – Neo Geo CD
SNK komt in 1994 met een console waar flink voor in de buidel getast wordt: de Neo Geo CD. In plaats van een joystick komt deze nieuwe console van SNK met een controller. De joysticks van de eerder Neo Geo werkt nog wel op de Neo Geo CD. Deze nieuwe controller heeft veel weg van een Super Nintendo-controller, behalve dat deze controller de eerste analoge stick bevat.

1994 – PlayStation + DualShock
De controller van de originele PlayStation zet je wijs- en middelvingers ook aan het werk door vier schouderknoppen te hebben. Twee jaar later brengt Sony de DualShock uit. De toevoeging van een tweede analoge stick zette de standaard voor de moderne controller.

1995 – Apple Bandai Pippin
Apple probeert samen met Bandai met de Pippin door te breken in de wereld van gameconsoles. In het midden van de controller is een scroll-bal geplaatst. De boemerangvorm wordt helaas geen succes – Sony probeert deze vorm ook voor de PlayStation 3, voordat wordt besloten terug te vallen op de DualShock.

1996 – Nintendo 64
Met zijn drie handvatten is deze controller zeker uniek te noemen. Op de achterkant is plek voor een memory pack, rumble pack en zelfs een transfer pack, waarmee Pokémon van je Game Boy-cartridge kunnen worden overgeheveld.

1998 – Dreamcast
Sega probeert met de Dreamcast iets geheel nieuws. Naast een apart ontwerp biedt de controller voor het eerst triggers in plaats van schouderknoppen en is er plek voor twee accessoires. Een Visual Memory Unit (VMU) zorgt voor een klein scherm op de controller. Door de knoppen op de VMU zelf is het mogelijk om minigames los van de console te spelen.

2000 – PlayStation 2
De nieuwe DualShock voor de PlayStation 2 is grotendeels dezelfde als die van de PlayStation, maar heeft toch een aantal mooie verbeteringen. Zo zijn de actieknoppen nu gevoelig voor analoge indrukkingen. Gebruik daarvan zie je bijvoorbeeld in Metal Gear Solid 2: je kan je wapen richten door zachtjes de knop in te drukken en wanneer je de knop helemaal indrukt, schiet je.

2001 – Gamecube + WaveBird
Met de Gamecube-controller heeft Nintendo een controller die wat meer weg heeft van een DualShock. De linker analoge stick heeft een plek direct waar de duim rust en de L- en R-knoppen kunnen hard of zacht worden ingedrukt, wat in games op verschillende verschillende manieren is gebruikt. Na de lancering van de Gamecube brengt Nintendo de WaveBird op de markt. roller laat de rumble-functie voor wat ‘ie is en in ruil daarrvoor gaat de batterij erg lang mee. Door de betrouwbare RF-verbinding is het ook één van de beste draadloze controllers van zijn tijd.

2001 – Xbox
Microsoft komt in 2001 met hun eerste spelcomputer. De controller van de Xbox wordt door velen als te groot ervaren en krijgt hierdoor de bijnaam “The Duke”. In Japan wordt een kleinere controller meegeleverd, de Controller S, die een jaar later ook naar Europa komt.

2005 – Xbox 360
De Controller S van de originele Xbox is de basis van de Xbox 360-controller. Het resultaat is een controller die door velen als perfect wordt ervaren. De controller kan worden gebruikt met een kabel, batterijen, of met een apart verkrijgbare accu. Doordat deze controller ook voor pc verscheen, werd hij razend populair.

2006 – Wii
De Wii heeft een erg bijzonder type controller: een afstandsbediening die je bewegingen op kan pikken. Door de technologie is het mogelijk met je oma te tennissen in de woonkamer. Veel games maken ook gebruik van de nunchuck, een kleine toevoeging met een analoge stick en twee extra triggers.

2006 – PlayStation 3
De Sixaxis is de controller van deze nieuwe PlayStation. Qua ontwerp wijkt hij nauwelijks af van de DualShock 2, maar toch zijn er twee belangrijke toevoegingen: een PlayStation-knop en een bewegingsdetector. Vreemd genoeg ontbreekt een rumble-functie. Twee jaar later brengt Sony de DualShock 3 uit, met toegevoegde rumble.

2010 – Microsoft Kinect
Het succes van de Wii dringt ook door bij Microsoft. Met de Kinect voor Xbox 360 gaat het bedrijf een andere richting op dan Nintendo. Waar je bij de Wii nog een afstandsbediening in je hand hebt, gebruik je met de Kinect niets anders dan je lichaam. De games zijn grotendeels helaas van lage kwaliteit; het lukt de ontwikkelaars niet helemaal om de bewegingen om te zetten naar interessante gameplay. Bij de Xbox One verschijnt in 2013 een krachtigere versie van de Kinect, maar ondanks de verbeterde technologie is de populariteit niet hoog te noemen. Al snel wordt de Kinect niet meer gebundeld met de Xbox One.

2010 – PlayStation Move
Sony kan natuurlijk niet achterblijven en brengt de PlayStation Move, een afstandsbediening met een bol erop, uit voor PlayStation 3. Door middel van een camera worden de kleurrijke bollen bovenop de controller gevolgd. De navigation controller is Sony’s antwoord op de nunchuck van Sony. PlayStation Move werkt ook met de PlayStation 4 en heeft al bewezen nuttig te zijn in een virtual reality-omgeving.

2012 – Wii U
Nintendo’s nieuwste console wordt ook gekenmerkt wordt door een aparte controller. De gamepad brengt de succesvolle touchscreen van de Nintendo 3DS naar de console. In de gamepad zitten een touchscreen, NFC-technologie en analoge sticks die je in kan drukken (voor het eerst in Nintendo-geschiedenis!). Hiernaast is de bewegingstechnologie van de Wii geïmplementeerd in de gamepad, wat interessante gameplaymogelijkheden mogelijk maakt in bijvoorbeeld Splatoon.

2013 – PlayStation 4
De DualShock 4 is lichter en steviger dan zijn voorganger, maar de grootste verandering is toch wel de touch pad. De Start- en Select-knoppen maakten plaats voor Share en Options. Op de bovenkant van de DualShock 4 zit een light bar, die ervoor zorgt dat de controller kan worden herkend door de PlayStation Camera voor motion control-functies. En het verzorgt natuurlijk prachtige kleurtjes tijdens het gamen.

2013 – Xbox One
Voor de Xbox One moet Microsoft een perfecte controller nog beter maken. In de conceptfase hadden ontwerpers wilde plannen, waaronder het idee om geuren uit de controller te laten komen, maar het resultaat is vooral een gestroomlijnde versie van de Xbox 360-controller. Zo heeft deze controller rumble triggers en een verbeterde vorm. In 2015 komt Microsoft met de Xbox One Elite-controller. De controller heeft extra knoppen achter de handvaten en spelers hebben de vrijheid om de controller in zekere mate aan te passen. Dankzij een softwareüpdate is het zelfs mogelijk om knoppenfuncties te veranderen.

2015 – Steam Controller
Valve poogt met de Steam Controller het gat tussen gamen op pc en console te overbruggen. Twee trackpads bezorgen spelers extra precisie waardoor zelfs de lastigste strategiegames gespeeld kunnen worden met een controller.

Zoals beloofd bespreken we ook een paar unieke controllers. De meesten hiervan konden maar beperkt gebruikt worden of waren wel erg onhandig tijdens de dagelijkse gamesessies.

1984 – NES Zapper
De Zapper voor de NES doet precies wat hij moet doen: hij laat spelers objecten neerknallen op het televisiescherm. Het pistool is ontwikkeld voor Wild Gunman, maar komt pas echt goed tot zijn recht met Duck Hunt. De eerste versies van de Zapper zijn nog grijs, maar later wordt dat verandert in fel oranje. Helaas werken Zappers niet op huidige LCD-, plasma-, of LED-tv’s. Als je toch wat eenden wilt neerschieten, moet je toch die oude beeldbuis van zolder afhalen.

1985 – R.O.B.
De Robotic Operating Buddy (R.O.B.) wordt uitgebracht als accessoire voor de NES. Na de instorting van de industrie in 1983 probeert Nintendo met R.O.B. zich te profileren als speelgoedmaker. Het idee achter R.O.B. is dat er geen tweede speler nodig is voor multiplayer-games. Helaas komen er maar twee games uit die deze robot-controller ondersteunen.

1989 – Power Glove
De NES krijgt er in 1989 een zeer aparte controller bij: de Power Glove. Deze handschoen laat spelers voor het eerst bewegingen omzetten naar een tv- of computerscherm. Commercieel gezien is de Power Glove een succes. Helaas wordt hij sterk bekritiseerd om zijn onnauwkeurigheid.

1993 – Sega Activator
Lang voor de dagen van de Wii of Kinect is er de Sega Activator, een grote ring die je op de grond neerlegt. Door in het midden van de ring te gaan staan en erop los te schoppen en slaan worden je bewegingen met infrarood opgevangen. Helaas zorgen de hoge prijs en slechte nauwkeurigheid ervoor dat de Activator flopt.

1999 – Dance Dance Revolution
De dansmatten van Dance Dance Revolution komen op veel verschillende platforms uit, maar (na de arcadehallen) als eerst naar de PlayStation. Tegenwoordig is de dansmat nog steeds erg populair onder speedrunners. Wat dacht je bijvoorbeeld van Super Mario 64 spelen op een dansmat?

2002 – Steel Battalion
Capcom komt in 2002 met Steel Battalion, een game met mechs. Inbegrepen bij de game zit een controller met ongeveer veertig knoppen, twee joysticks en drie pedalen. Het derde deel in de serie maakt gebruik van de Kinect in plaats van de dure en ingewikkelde controller.

2012 – Sega Toylet
Met de Toylet probeert Sega een nieuwe markt te veroveren. Spelers kunnen urineren in deze speciale urinoirs highscores te behalen. Fanatiekelingen kunnen een USB-stick gebruiken om gemaakte progressie op te slaan en te bewaren voor een volgend toiletbezoek.

2005 – Resident Evil 4 kettingzaagcontroller
Deze controller in de vorm van een kettingzaag scoort zeker punten voor zijn stijl: als je aan het koord op de controller trekt komt er het geluid van een echte kettingzaag uit, de kabel kan worden verborgen in een vakje op de controller, en elke controller heeft unieke bloedspetters. Maar, vanwege de onhandige plaatsing van de knoppen speelt hij alles behalve fijn. Deze kettingzaag wordt tegelijkertijd uitgebracht met de release van Resident Evil 4 op de GameCube.

Ben je al bijgekomen van het lezen van deze lijst? Denk dan even na: welke controllers heb je nog gemist in dit lijstje? En welke controller vind jij de fijnste? Laat je horen in de comments!

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Moordsimulator Yandere Simulator mag niet meer op Twitch verschijnen

Skyrim anno 2016 is belachelijk mooi