in

De evolutie van The Legend of Zelda-games


Door de jaren heen zijn er talloze games en gameseries verschenen die een indruk achter hebben gelaten op games en gamers van nu. Eén van deze gameseries is ongetwijfeld The Legend of Zelda, dat het gamelicht zag in november 1987. De Hylian in het vandaag iconische groene pak is één van de bekendste hoofdpersonen uit een gameserie en zijn avonturen hebben de harten veroverd van gamers van over de hele wereld. Vandaag nemen we dan ook de evolutie van The Legend of Zelda-games onder de loep. File start.

27 november 1987 – De release van The Legend of Zelda

Platform: Nintendo Entertainment System (NES)

In The Legend of Zelda voor de NES wordt de basis voor elke Zelda-game in de geschiedenis gelegd. Ganon, the Prince of Darkness, heeft de Triforce of Power in bezit na een bloederige aanval op het koninkrijk van Hyrule. Prinses Zelda besluit als voorzorgsmaatregel de Triforce of Wisdom op te breken in acht stukken en verspreidt deze over de wereld, zodat Ganon nooit de volledige Triforce in handen heeft. De woedende Ganon besluit de prinses op te sluiten en wanneer een jongeman genaamd Link in contact komt met Impa, Zelda’s beschermer, besluit Link de prinses te redden en Ganon te stoppen.

De game introduceert het idee van verschillende ondergrondse kerkers die elk hun eigen ontwerp en eindbazen hebben. Link vindt in elk van deze kerkers wapens die zijn reis makkelijker maken en die hem uiteindelijk de kracht geven Ganon te verslaan. De game bestaat uit een wereld die vrij te ontdekken is en geeft spelers de keuze om te gaan en staan waar zij willen. Dat onderscheidt de game van andere titels uit dezelfde tijd.

26 november 1988 – Zelda II: The Adventure of Link
Platform: Nintendo Entertainment System (NES)

Een jaar na de release van The Legend of Zelda op de Nintendo Entertainment System verschijnt een direct vervolg op het spel: Zelda II: The Adventure of Link. Het spel introduceert nieuwe en vooral rpg-gameplayelementen die veranderingen teweegbrengen voor het bewegen en vechten in het spel. In Zelda II: The Adventure of Link bewegen spelers voor het eerst in de serie deels middels side-scrolling en laat de maker het voormalige top-down ontwerp uit het eerste deel alleen terugkomen in de overworld.

Link vecht in Zelda II alleen met zwaard en schild en gaat, zoals de formule van het eerste deel voorschrijft, kerkers af waar hij eindbazen verslaat en handige wapens aan zijn arsenaal toevoegt. Deze wapens hebben vaak een automatische werking, of zijn met een druk op de knop te activeren. Daarnaast krijgt hij de mogelijkheid een Sword Beam uit te voeren: een aanval die alleen werkt als zijn leven volledig is aangevuld.

24 november 1992 – The Legend of Zelda: A Link to the Past
Platform: Super Nintendo Entertainment System (SNES) | GBA (2002), Wii (2007) & Wii U (2013)

In 1991 wordt de eerste – en enige – The Legend of Zelda-titel voor de SNES uitgegeven. The Legend of Zelda: A Link to the Past keert terug naar de oorspronkelijke gameplaystijl uit de eerste titel. In A Link to the Past wordt The Sacred Realm voor het eerst geïntroduceerd – een heilige locatie waar de Triforce wordt bewaard. In de game worden ook de – nu bekende – Seven Sages om hulp gevraagd om Ganondorf te stoppen en krijgt Link te horen dat hij het magische Master Sword nodig heeft om het kwaad te verslaan.

Dat zijn alle drie voorbeelden van Zelda-ingrediënten die in onze huidige gamewereld niet meer weg te denken zijn. The Legend of Zelda: A Link to the Past vormt door de jaren heen de basis voor vele Zelda-games die Nintendo uitgeeft en dat is wellicht ook de reden waarom het spel meerdere malen opnieuw is uitgegeven. A Link to the Past verscheen in december van 2002 voor de Game Boy Advance, kwam in 2007 uit voor de Wii en werd een derde maal uitgebracht op de Wii U Virtual Console in 2013.

1 december 1993 – The Legend of Zelda: Link’s Awakening
Platform: Game Boy | Game Boy Colour (1991)

The Legend of Zelda: Link’s Awakening is de enige Zelda-titel die is uitgebracht op de Game Boy. In deze titel speelt het verhaal zich voor het eerst af in een locatie die zich niet binnen Hyrule bevindt. Link komt terecht in een gevaarlijke storm op zee en belandt op Koholint Eiland, waar een uil hem instrueert The Wind Fish op de bergtoppen wakker te maken. Dat is de enige manier waarop Link het eiland kan verlaten en terug kan keren naar zijn geliefde Hyrule.

Link’s Awakening bevat een aantal elementen die in latere Zelda-titels zijn hergebruikt, of de basis vormen voor soortgelijke elementen. Zo heeft Link de mogelijkheid op instrumenten liedjes te spelen die elk een andere functie hebben, krijgt hij de optie om te vissen en maakt hij kennis met een wisselwerking in de vorm van een Trading Sequence. Uiteraard is ook de wijze uil die hem verder helpt in zijn avontuur een inmiddels (misschien niet zo’n fijne) bekende uit de serie. The Legend of Zelda: A Link’s Awakening wordt vandaag de dag nog steeds geprezen en belandde in 2009 in het Guinness World Records als één van de invloedrijkste games aller tijden.

11 december 1998 – The Legend of Zelda: Ocarina of Time
Platform: Nintendo 64 | GameCube Port (2003), Wii Virtual Console (2007), Wii U Virtual Console (2015)

Het jaar 1998 is legendarisch – no pun intended – voor The Legend of Zelda-serie. In dat jaar verschijnt de eerste Zelda-titel voor een 3D-console: The Legend of Zelda: Ocarina of Time voor de Nintendo 64. Spelers kijken niet langer naar grote held Link in een top-down view, maar besturen de protagonist door een ware 3D-wereld.

Ocarina of Time introduceert niet alleen het nieuwe 3D-element. Ook verschillende middelen van vervoer, tijdreizen en gloednieuwe wapens worden voor het eerst aan de speler voorgeschoteld. Daarnaast markeert Ocarina of Time het begin van de ‘Action Buttons’, die op basis van de omgeving een andere functie krijgen. Link krijgt toegang tot zijn eigen nobele paard Epona en kan verschillende tunieken dragen die hem bescherming bieden in verschillende locaties. De game brengt het idee van ‘Song Warping’ naar voren, waardoor Link met verschillende liedjes razendsnel tussen plekken in het spel reist. Als laatste heeft Link toegang tot 24 ‘select items’: twaalf wapens, drie wapen upgrades, drie magische spreuken, vier glazen flessen en twee slots voor brieven en maskers. Het idee van de trading sequence, die voor het eerst de kop opstak in Link’s Awakening, maakt een terugkeer in Ocarina of Time in de vorm van de Gold Skulltula Quest, de Biggoron Quest en de Happy Mask Shop Quest.

Het spel zorgt er uiteindelijk voor dat de Zelda-tijdlijn wordt opgesplitst in verschillende tijdlijnen. Dat heeft directe invloed op de volledige Zelda-serie, zo blijkt later. The Legend of Zelda: Ocarina of Time werd in de Guinness World Records – Gamer’s Edition 2008 uitgeroepen tot hoogst gewaardeerde game aller tijden en wordt vandaag de dag nog steeds aangekaart als de beste Zelda-game aller tijden.

17 november 2000 – The Legend of Zelda: Majora’s Mask
Platform: Nintendo 64 | Nintendo 3DS (2015)

The Legend of Zelda: Majora’s Mask verschijnt in het jaar 2000 en is het directe vervolg van Ocarina of Time. Het is een van de weinige Zelda-games waarin Ganon geen enkele rol speelt en waarin Zelda alleen kort te zien is in een terugblik.

Nieuw in Majora’s Mask is voornamelijk het probleem van tijd. De speler krijgt drie hele dagen in-game de tijd om de wereld van Termina van de ondergang te redden. Lukt dat niet, dan vergaat de wereld en faalt Link in zijn taak: een game over. Door middel van de Song of Time uit Ocarina of Time is Link in staat terug in de tijd te reizen en de wereld te redden. In Majora’s Mask verzamelt Link verschillende maskers, waarvan de basis ook te vinden is in Ocarina of Time. In deze nieuwe titel heeft elk masker een eigen doel en werking op de mensen in Termina en zijn er maskers die Link zelf veranderen in een nieuwe vorm. Zo reist Link naar vier locaties in de vier windrichtingen en krijgt hij maskers om zichzelf te veranderen in Deku Link, Goron Link en Zora Link.

Vanwege de tijdsdruk in het spel en de duistere ondertoon wordt Majora’s Mask beschouwd als één van de duisterste Zelda-games in de serie. Een remake van het spel werd in 2015 uitgebracht voor Nintendo 3DS.

5 oktober 2001 – Oracle of Seasons en Oracle of Ages
Platform: Game Boy Color | Nintendo 3DS Virtual Console (2013)

In The Legend of Zelda: Oracle of Seasons en Oracle of Ages komen veel elementen uit Link’s Awakening terug. De twee titels uit de Oracle-serie zijn de laatste titels voor de Game Boy Color. Oracle of Ages richt zich voornamelijk op puzzels, terwijl Oracle of Seasons meer actiegericht is. Daarnaast hebben de twee spellen grote replaywaarde, omdat bepaalde keuzes in het spel invloed hebben op de resultaten in het spel. The Oracle-serie bevat opnieuw een trading sequence , bekend uit eerdere Zelda-titels.

De gameplay uit Oracle of Ages en Oracle of Seasons vormen samen een lineaire verhaallijn en kunnen aan elkaar worden gekoppeld middels Game Linking. Zodra één van de twee spellen is uitgespeeld, kan deze gelinkt worden aan de ander middels wachtwoorden, of een Game Link-kabel. ‘Linked Games’ ontgrendelen extra content, waaronder een ‘true ending’ waarin Twinrova en Ganon verschijnen. Dat was de eerste keer dat Game Linking tussen twee Zelda-games mogelijk was. De Oracle-serie werd in 2013 opnieuw uitgegeven voor de Nintendo 3DS Virtual Console.

28 maart 2003 – A Link to the Past & Four Swords
Platform: Game Boy Advance

Four Swords wordt in 2003 samen uitgegeven met A Link to the Past en bevat veel nieuwe features die nog niet eerder zijn getoond in Zelda-titels. Het is het enige spel dat niet alleen kan worden gespeeld en bestaat uit willekeurig gegenereerde kerkers in plaats van vaste kerkers in een overworld. Het spel is relatief kort in vergelijking met andere Zelda-titels en introduceert daarnaast een volledig nieuwe vijand, namelijk Vaati, die later in The Legend of Zelda: The Minish Cap een terugkeer maakt.

3 mei 2003 – The Legend of Zelda: The Wind Waker
Platform: Nintendo GameCube | Wii U (2013)

The Legend of Zelda: The Wind Waker is de eerste Zelda-titel met een gigantisch grote overworld, die voornamelijk wordt ontdekt met een boot. De visuele stijl van het spel valt op door het gebruik van cel-shading, waardoor de gehele game een cartoonachtige stijl heeft. The Wind Waker gebruikt merendeels dezelfde besturing als bekend uit de Nintendo 64-titels, maar krijgt wel een C-stick controller om de camera mee te besturen.

Voor de eerste keer in een Zelda-game krijgt Link de mogelijkheid verschillende eilanden te ontdekken (maar liefst 49!) en heeft hij de optie schatten uit de zee te plukken met een Grappling Hook. Nintendo introduceert in Wind Waker ook de mogelijkheid om een connectie te maken tussen de Game Boy Advance en de GameCube. Het spel staat daarnaast bekend als de Zelda-game waarin de personages erg expressief zijn als het aankomt op gezichtsuitdrukkingen. Het duidelijk tonen van emoties op de gezichten van personages komt later terug in onder andere Twilight Princess en Skyward Sword.

12 november 2004 – The Legend of Zelda: The Minish Cap
Platform: Game Boy Advance | 3DS Virtual Console (2011) | Wii U Virtual Console (2014)

The Minish Cap komt in 2004 uit voor Game Boy Advance en maakt deel uit van de Four Swords-serie, waarin Vaati centraal staat. Het volgt de vorm die spelers eerder zagen in A Link to the Past en de Oracle-serie en wordt aangevuld met nieuwe mogelijkheden. Hierin staat het krimpen van Link centraal: door Link te verkleinen naar het formaat van een zogeheten Picori kan hij afgelegen gebieden bereiken.

7 april 2005 – The Legend of Zelda: Four Swords Adventures
Platform: Nintendo GameCube

Het elfde deel in The Legend of Zelda-reeks combineert Four Swords en A Link to the Past uit voorgaande jaren en heeft een bijzondere main campaign. Het spel mengt namelijk multiplayerelementen met de singleplayercampagne, wat ervoor zorgt dat een speler meerdere Links tegelijkertijd bestuurt. De speler moet hierbij kiezen welke Link hij of zij wanneer wil besturen en of de andere Links moeten volgen, of in positie moeten blijven. In Four Swords Adventures is het daarnaast mogelijk tempels meer dan één keer uit te spelen. Het idee van meer dan één Link komt verrassend genoeg terug in The Legend of Zelda: Tri Force Heroes uit 2015.

15 december 2006 – The Legend of Zelda: Twilight Princess
Platform: Nintendo GameCube | Wii (2006) | HD-Remaster Wii U (2015)

De Nintendo GameCube vormt de basis voor een volledig nieuwe Zelda-titel in 2006. The Legend of Zelda: Twilight Princess is een langverwachte Zelda-titel, vanwege de realistischere en volwassen uitstraling van de game. Het is de eerste Zelda-titel die uitkomt voor de Nintendo Wii. In het spel krijgen spelers de mogelijkheid Link in een wolf te veranderen en zo door bepaalde locaties van het spel te spelen. Daarnaast kunnen spelers als Wolf Link dankzij compagnon Midna gebruikmaken van verschillende ‘Warp Portals’ en dingen uit de grond graven.

In Twilight Princess is het voor het eerst mogelijk vanaf Epona te vechten en de Master Sword tijdens het rijden te gebruiken. Ook wordt de ‘Finish’-mogelijkheid geïntroduceerd, waarbij Link vijanden kan uitschakelen met een ‘Final Blow’ wanneer deze op de grond liggen. Dat laatste wordt in een latere titel, The Legend of Zelda: Skyward Sword, hergebruikt.

19 oktober 2007 – The Legend of Zelda: Phantom Hourglass
Platform: Nintendo DS

Phantom Hourglass volgt The Wind Waker op en dat is direct te zien in de manier waarop Link voortbeweegt: in de game is het opnieuw mogelijk tussen eilanden te zeilen. Door met de DS Stylus een pad te tekenen op het onderste scherm van de Nintendo DS, wordt Links boot gestuurd. Ook Link zelf wordt op het land bestuurd met de Stylus op het onderste scherm. Opnieuw is tijd een belangrijk onderdeel van de game: in Phantom Hourglass moet Link binnen een bepaalde tijd kerkers voltooien.

Daarnaast wordt er in dit spel voortdurend gebruikgemaakt van alle onderdelen van de Nintendo DS. Voor het eerst heeft de ingebouwde microfoon van de DS invloed op het spel: spelers moeten in de microfoon blazen om bijvoorbeeld vuur uit te krijgen. Ook moeten spelers op sommige punten de Nintendo DS volledig sluiten om een afdruk te maken van een map. Het is de eerste keer dat een console en een accessoire als de microfoon zo’n groot onderdeel vormen van het eigenlijke spel.

11 december 2009 – The Legend of Zelda: Spirit Tracks
Platform: Nintendo DS | Wii U Virtual Console (2015)

The Legend of Zelda: Spirit Tracks heeft dezelfde stijl als Phantom Hourglass, maar is verbeterd met aangepaste gameplay mogelijkheden. Het tijdslimiet dat in het vorige deel wordt gebruikt en voor velen een struikelpunt is, wordt verwijderd. Daarnaast kunnen spelers Prinses Zelda besturen, die op haar beurt weer de controle over Phantoms neemt om progressie te boeken in de kerkers. Het is de eerste keer dat spelers de prinses als speelbaar personage tot hun beschikking krijgen

18 november 2011 – The Legend of Zelda: Skyward Sword
Platform: Nintendo Wii

Skyward Sword is een nieuw begin voor Zelda-games. Het is de eerste Zelda-titel die uit wordt gegeven voor de Nintendo Wii. Spelers zijn in staat Link te besturen met de nunchuck, terwijl zijn zwaard- en wapenbewegingen direct in contact staan met de Wii MotionPlus-controller. Nog nooit eerder reageerde de held in het groen zo direct op bewegingen van de speler zelf.

Het spel moest volgens Eiji Aonuma en Shigeru Miyamoto leuker zijn dan andere games en daarnaast ook iets makkelijker te volgen dan de voorgaande titels in de serie. In Skyward Sword liggen tempels en locaties verspreid over verschillende regio’s, zowel in Skyloft in de lucht als de wereld op de grond. Link heeft opnieuw de mogelijkheid wapens en voorwerpen te upgraden en hij is uitgerust met een stamina-balk. Deze loopt leeg zodra Link langere tijd overactief bezig is (bijvoorbeeld door aan één stuk te rennen of door het Master Sword te snel in successie te gebruiken). Zonder stamina is Link uitgeput. The Legend of Zelda: Skyward Sword bestaat daarnaast uit veel achtergrondinformatie over de serie en linkt personages uit andere titels aan elkaar.

22 november 2013 – The Legend of Zelda: A Link Between Worlds
Platform: Nintendo 3DS

Het indirecte vervolg van A Link to the Past verschijnt in 2013. Opnieuw brengt Nintendo de stijl van de game terug naar de allereerste Zelda-titels door middel van 2D-gameplay. Toch speelt het 3D-aspect van de game wel degelijk een rol. Door het 3D-element van de Nintendo 3DS in te schakelen, kunnen spelers bijvoorbeeld verder kijken dan in 2D mogelijk is.

A Link Between Worlds introduceert daarnaast een nieuwe mogelijkheid voor spelers, namelijk de mogelijkheid om Link in de muur te voegen. Door Link in een tekening te veranderen, is hij in staat zich vast te houden aan muren en door kleine ruimtes te glippen. Dat in combinatie met het 3D-element maakt A Link Between Worlds een nieuwe en interessante Zelda-titel die gebruikmaakt van alle beschikbare functies van het platform.

23 oktober 2015 – The Legend of Zelda: Tri Force Heroes
Platform: Nintendo 3DS

De nieuwste titel voor de Nintendo 3DS, The Legend of Zelda: Tri Force Heroes, verschijnt in 2015 en bevat vergelijkbare elementen uit de Four Swords-spellen. De speler bestuurt meer dan één Link om de levels te voltooien en kan, middels online multiplayer, samenspelen met anderen. Het spel bevat 32 levels die zijn verdeeld in verschillende stages. Daarnaast is het in Tri Force Heroes mogelijk Link te kleden in verschillende outfits die hem specifieke krachten schenken.

Vandaag de dag
2016 is het jaar waarin Twilight Princess opnieuw wordt uitgegeven – de nieuwe HD-editie verschijnt 6 maart voor Wii U en hij is te gebruiken met Zelda-amiibo. Deze kleine The Legend of Zelda-figuren hebben directe invloed op het spel en ontgrendelen onder andere een extra kerker en extra hartjes na een gevecht. In 2016 staat ons – volgens Nintendo of America president Reggie Fils-Aimé – daarnaast The Legend of Zelda: Wii U te wachten. Veel informatie over de game is nog niet bekend. Uit de korte beelden is op te maken dat een aantal elementen uit verschillende Zelda-titels hun terugkeer maken. Zo is de Sailcloth uit Skyward Sword te zien, kunnen er bakens worden geplaatst om belangrijke locaties te onthouden en wordt er opnieuw te paard gevochten.

The Legend of Zelda heeft een permanente stempel gedrukt op de gamewereld van vandaag en blijft dat doen met de releases van titels. Een spin-off als Hyrule Warriors – waarin Zelda-personages gecombineerd worden met de vechtelementen uit Dynasty Warriors – is misschien geen officiële Zelda-titel, maar het laat op uiterst slimme wijze zien dat de serie met van alles kan worden gecombineerd, als daar de mogelijkheid voor is. Nintendo heeft door de jaren heen risico’s genomen als het aankwam op Zelda-titels en veel van die beslissingen pakten goed uit voor de uitgever. De serie is altijd blijven veranderen, als een ware Hero of Time in verschillende kleuren tunieken, gedaantes en maskers. The Legend of Zelda is een kameleon in de wereld van games en evolueert ongetwijfeld in de komende jaren nog veel meer.

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Beste van het Slechtste – American Truck Simulator

Firewatch review – Anticlimax