Wie over de racetracks van Action Henk scheurt, herkent vast veel dierbaars uit een lang vervlogen jeugd. In de game van Utrechtse ontwikkelaar RageSquid zet je als gepensioneerde held de beste tijd neer op verschillende parcours die volledig zijn opgebouwd uit speelgoed en al het andere waar vroeger je fantasie van op hol sloeg. Opgestapelde blokken die een eindeloze baan vormen, waar dinosaurussen op de achtergrond het decor vormen en waar de rommelige kledingkasten nog door moeder- of vaderlief opgeruimd moeten worden. En vergeet vooral niet dat de vloer van lava is.

De game kwam oorspronkelijk in 2015 op de pc uit, maar heeft sinds kort ook een Xbox One- en PlayStation 4-versie. We vroegen aan Lex Decrauw — medeoprichter van RageSquid — wat tijdens de ontwikkeling de grootste invloeden waren op het gebied van games, films en speelgoed. Hij kwam met de volgende inspiratiebronnen:
De favoriete speedrunsessie
“Voor mij is dat de wereldrecord speedrun van Half-Life 2 en dat is deels omdat dat mijn favoriete game ooit is. Maar ook omdat de speedrunner in kwestie laat zien dat hij alle trucjes uit de kast haalt om een zo snel mogelijke tijd weg te zetten, en dan vooral trucjes die de ontwikkelaar nooit zo bedoeld heeft. Dat zien we bij Action Henk ook terug, mensen vinden kunstjes en mechanics uit die wij zelf niet eens bedacht hebben. Een voorbeeld is dat springen aan het einde van curves je een kleine snelheidsboost geeft. Als je al die minimale verbeteringen optelt, zet je uiteindelijk een betere tijd neer.”
De inspiratie voor Action Henk als personage
“Henk zelf heeft wat uiterlijke kenmerken van Johnny uit de televisieserie Flodder, zoals misschien te zien is in zijn concept art. Verder zijn alle personages qua karakter en uiterlijk niet gebaseerd op echte personen of cartoons. Ze zijn verzonnen met het idee dat ze karikaturen moeten zijn; ze hebben allemaal een karaktereigenschap die flink overdreven wordt. Zo is Betsy een hyperactieve fitnessmeid en Kentony een extreem gladde bankier.”
De film die RageSquid het meest beïnvloedde
“De film die het meest als inspiratie heeft gediend is Small Soldiers. Dat is een oude film over losgeslagen commando-actiefiguren. We hebben hier vooral van geleerd hoe je de focus legt op speelgoed in een kinderkamer. De Toy Story-films hebben hier ook goed bij geholpen.”
De games die het bronmateriaal vormen voor Action Henk
“De hele Trials-reeks is een grote inspiratie geweest voor de gameplay van Henk – die hebben we avonden lang gespeeld. Daarnaast hebben we heel veel Super Meat Boy en TrackMania gespeeld en daar hebben we veel van kunnen leren. De grootste inspiratiebronnen voor art zijn de Joe Danger-games en natuurlijk echt speelgoed uit onze eigen jeugd dat we bij onze ouders van de zolders hebben geplukt en in het kantoor hebben uitgestald.”
Het favoriete speelgoed uit de jeugd van RageSquid
“Als kind speelde ik vooral met autootjes en met de vroegere consoles toen die verschenen (de brick-Gameboy en de SNES). De typisch oranje Hot Wheels-achtige track waar Henk over glijdt is daar een duidelijke verwijzing naar. Het is heerlijk om te zien dat Henk een spoor van vuur en rook achterlaat als hij door de loopings glijdt, omdat dat precies is wat je je inbeeldt als je als kind een auto door een looping schuift. Verder hebben we consoles in 3D nagemaakt en die in de kinderkamer gelegd. Die mochten absoluut niet ontbreken in een kamer die onze jeugd moet weerspiegelen.”
Action Henk is nu uit op de pc en PlayStation 4. Lees hier nog even onze review van de game.