in

Hyrule Warriors Legends review – Legendarische port balanceert tussen goed en kwaad


Als de 3DS en Wii U iets hebben bewezen is het wel dat ports van oude Zelda’s het uitstekend doen op nieuwere hardware. De heruitgaves van Ocarina of Time, The Wind Waker, Majora’s Mask en Twilight Princess hebben Nintendo ongetwijfeld doen realiseren dat fans die smachtend zitten te wachten op de echte nieuwe Zelda, best bereid zijn om dezelfde game nog een keer te kopen. Dat de in 2014 verschenen spin-off Hyrule Warriors zich een weg heeft weten te vinden naar de 3DS is desondanks best verrassend.

De grootschalige slagvelden vol met vijanden en de helden die ze en masse omver maaien, lenen zich op het eerste gezicht vooral goed voor een groot scherm in HD. Wie Hyrule Warriors op de Wii U gespeeld heeft, moet bij het zien van Legends misschien even slikken. Het ziet er allemaal een stuk minder uit, er zijn minder animaties voor de en de pop-in is soms schrikbarend.

Manager van het slagveld
Technisch gezien is Hyrule Warriors Legends een behoorlijke stap terug, maar wat gameplay betreft is er eigenlijk niets veranderd. Deze spin-off is in werkelijkheid een Dynasty Warriors-game met een Zelda-jurk aan. Zoals de game in 2014 ook al wist te bewijzen, pakt de combinatie van de twee series eigenlijk verrassend goed uit. Bekende locaties zoals Hyrule Field en Gerudo Desert zijn gigantische slagvelden waar hordes van de dezelfde vijanden afgeslacht moeten worden. Het gevechtssysteem waarmee je dat doet, blinkt niet bepaald uit in diepgang, maar de game weet op andere manieren de monotone acties die je uitvoert leuk te maken.

Het vijandelijke leger uitdunnen door alleen maar te hakken, is zelden een effectieve tactiek. Om meester van het slagveld te worden moeten er strategische punten veroverd worden en bepaalde vijanden uitgeschakeld worden. Op die manier ren je van hot naar haar om de strijd zo succesvol mogelijk te laten verlopen. In zekere zin is Hyrule Warriors (of eigenlijk Dynasty Warriors) een slagveldmanagementsim.

De missies, vijanden en speelbare personages zijn in deze 3DS-versie hetzelfde. Legends brengt ook enkele verbeteringen met zich mee door je bijvoorbeeld te laten wisselen tussen personages tijdens het spelen van een scenario. Op die manier is het mogelijk handmatig alle figuren naar een bepaald punt op de kaart te sturen. Helden die hun krachten bundelen tegenover één van de torenhoge eindbazen, doen namelijk extra veel schade. Het slagveld onder controle houden, wordt bovendien iets overzichtelijker gemaakt door je de mogelijkheid te geven te teleporteren tussen de uilenstandbeelden uit Majora’s Mask. Het scheelt veel heen en weer geren, waardoor je meer tijd hebt om bijvoorbeeld een cruciaal punt verdedigen.

Legendarische fanfictie
Ook nieuw zijn enkele personages en de daarbij horende missies. Hyrule Warriors is bij vlagen al een greatest hits of uitgebreide fanfictiie van The Legend of Zelda met personages, locaties en items uit verschillende games uit de serie, maar deze port doet er nog een schepje bovenop. Figuren uit The Wind Waker maken bijvoorbeeld nu ook hun opwachting in de verschillende speelstanden. Helemaal nieuw is Linkle, een meisje dat stellig gelooft in het feit dat ze een minstens zo legendarische held is als Link zelf.

Hoewel Hyrule Warriors Legends eigenlijk de hele tijd op hetzelfde neerkomt, weet de game niet snel te vervelen. De hoeveelheid opties en mogelijkheden zijn daar onder andere verantwoordelijk voor. Naast de missies uit Legend Mode – waarin er in deze 3DS-versie aardig wat aan toe zijn gevoegd met Linkle en The Wind Waker – is er de Adventure Mode en zijn er meerdere wapens, upgrades en outfits voor de verschillende speelbare personages vrij te spelen. Adventure Mode is met zijn kortere en originele missies bovendien uitermate geschikt voor een handheld. De opdrachten uit de hoofdverhaallijn zijn namelijk wel eens wat te lang. Het maakt van Hyrule Warriors Legends de compleetste versie van de game, ware het niet dat de Challenge Mode en de multiplayer de overstap naar de 3DS niet hebben overleefd.

Omdat er zoveel nieuws is toegevoegd aan Hyrule Warriors Legends is het ergens ook wel jammer dat wat kleine irritaties uit de Wii U-versie niet zijn aangepast. Snel meerdere personages laten levelen of upgraden voor een missie is er bijvoorbeeld niet bij en tijdens de missies zelf wordt belangrijke informatie op zo’n manier verstopt dat het weleens voorkomt dat een gevecht opeens verloren is voordat je het door hebt.

Oude bekende problemen zijn vervelend, maar kwalijker zijn de nieuwe problemen die Hyrule Warriors heeft. Dat de game op de 3DS grafisch en technisch iets minder is, is niet eens zo storend. Op een New 3DS draait de game wanneer je het 3D-effect uit hebt staan eigenlijk uitstekend. Zodra je de slider omhoog zet, wordt het echter een ander verhaal en zakt de framerate behoorlijk in. Op een oude 3DS (of 2DS) is het dramatisch. Op die handheld draait de game altijd zo belabberd en is het niet eens mogelijk om in 3D te spelen. De gratis demo die in de eShop is te vinden, geeft je een aardig idee van hoe matig de game daarop draait. Dat Nintendo niet heeft besloten de game zoals Xenoblade Chronicles alleen op New 3DS uit te brengen, is daarom een kwalijke zaak. De brakke technische prestatie verpest namelijk de verder degelijke overzetting van deze vermakelijke game.

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Geef een reactie

Microsoft onderzoekt inruilen van digitale games

Op verzoek: De beste Pokémon