in

De moeilijkste games ooit gemaakt – Begin maar vast te zweten


Bevend wachten we de release van Dark Souls 3 af, want als we mogen afgaan op wat we weten van de serie, moeten we emmers inslaan om al dat (angst- en inspannings)zweet op te vangen. In afwachting van de extreem hoge moeilijkheidsgraad van die game, blikken we terug op een aantal van de moeilijkste games ooit gemaakt.

Castlevania (NES)
Wanneer je gamers die inmiddels papa’s en mama’s zijn, vraagt naar de moeilijkste game die zij ooit gespeeld hebben, dan zie je hun ogen ergens in de verte staren en beginnen ze langzaam te knikken: “Castlevania.” Deze NES-game wordt door velen gezien als het schoolvoorbeeld van de idioot moeilijke game. Soms krijg je tijdens het spelen het gevoel dat je de controle over je vingers kwijt bent, omdat je bijvoorbeeld niet kan bewegen tijdens een sprong. Overigens is niet iedereen het erover eens welke Castlevania het allermoeilijkst is: Simon’s Quest en Castlevania III komen ook regelmatig ter sprake als het om bijna onuitspeelbare games gaat.

Baldur’s Gate (PC)
Waar je tegenwoordig de meeste games prima overleeft door alleen maar voor het hoofddoel te gaan en het algemene verhaal te volgen, was het vroeger vaak nodig eerst wat zij-missies te doen om wat extra kracht op te bouwen. Dat is zeker het geval in Baldur’s Gate, waarin je regelmatig moet pauzeren om even orde op zaken te stellen. Bovendien duurt het even voor je doorhebt welke spells het beste bij het moment passen. Baldur’s Gate is dus vooral heel veel geduld hebben, en voorbereid zijn op alles: je komt regelmatig vijanden tegen die je met één aanval kunnen ruïneren.

Super Mario Bros.: The Lost Levels (SNES, via Super Mario All-Stars)
Vissen die van alle kanten komen, terwijl je je helemaal niet in een water-omgeving bevindt, het kan allemaal in The Lost Levels. Het is een reeks Super Mario Bros.-levels waarin de makers even helemaal ‘lost’ zijn gegaan. In Japan verscheen het als Super Mario Bros. 2, maar in Europa speelden we het pas op de SNES toen het spel als een soort extraatje werd toegevoegd aan Super Mario All-Stars. De moeilijkheid zat hem vooral in de lastige sprongen en de overdaad aan perfect getimede Hammer Bros. En, we zouden ze bijna weer vergeten: die vervelende, onzichtbare blokken.

Super Meat Boy (Xbox 360, PC)
Mocht je een platformfan zijn die helemaal geen moeite heeft met The Lost Levels, probeer dan Super Meat Boy. Deze indiegame van Team Meat (Edmund McMillen en tommy Refenes) is herkenbaar door de enorme plassen bloed die hoofdpersonage Meat Boy achterlaat na zijn ontelbare sterfgevallen. Je krijgt een renknop en een springknop, en daar moet je het mee doen. Dat klinkt beperkend, maar in principe werkten de meeste Mario-platformers zo ook. In Super Meat Boy zijn het de vijanden en omgevingen die een constante dreiging vormen. De combinatie van scherpe tandwielen, wandelende kettingzagen en lange gangen om doorheen te springen, haalt bij eenieder het bloed onder de nagels vandaan. Maar, zoals bij bijna alle games uit dit lijstje, haal je zoveel voldoening uit de game, dat je je voor je het weet weer in het volgende ellendige gedeelte stort.

Dark Souls 2
Uiteraard mag Dark Souls 2 van studio FromSoftware in deze lijst niet ontbreken. Alleen al omdat het een van de weinige moderne games is die nog echt moeilijk zijn. Het is een vaak gehoorde klacht van oudere gamers: vroeger was alles beter. Dat vergeet je echter als je oog in oog komt te staan met een geheel in HD uitgemergelde Vendrick, want Dark Souls 2 is de game die zorgt voor alleszeggende tweets als: “Finally made it to iron peak in #DarkSouls2 – the serpent boss was an absolute *BEEP* (@GamerPauly) en “A skeleton in a wheel… I got killed by a skeleton riding in a chuffing wheel!“ (@Hannibal_Vector). Er wordt soms geklaagd dat de laatste eindbaas in Dark Souls 2 te makkelijk is, dus we hopen dat Dark Souls 3 echt pittig blijft tot het einde. Maar met 15 nieuwe eindbazen en 45 nieuwe types vijanden zitten er waarschijnlijk wel een paar fikse pijnbanken bij.

Flappy Bird
Er zullen ongetwijfeld boze brieven op de redactie aankomen voor het toevoegen van deze game aan de lijst. Sterker nog, door sommige mensen wordt Flappy Bird niet als een volwaardige game gezien. Toch hoort hij thuis in deze lijst, want Flappy Bird is wel degelijk een game en hij is redelijk ondoenbaar. Helaas voor spelers resulteert ‘winst’ in het spel niet in een heerlijk gevoel van voldoening, en spijtig genoeg is er veel drama rond het telefoonspelletje geweest toen Dong Nguyen (de ontwikkelaar, die het spelletje in een paar dagen in elkaar timmerde) het offline haalde. Hij kon ‘het’ niet meer aan. Of dat nou om de kritiek ging op het feit dat de game oneerlijk moeilijk werd gevonden, of omdat hij ineens zo bekend was, zullen we nooit weten. Overigens ontving Ngyen doodsbedreigingen toen de game offline was gehaald.

Ghosts ‘n’ Goblins (NES)
Ghosts ‘n’ Goblins is om diverse redenen de gemeenste game aller tijden. Ten eerste is het spel onuitstaanbaar moeilijk, ten tweede ben je na twee keer geraakt worden al dood en ten derde vertelt de game je na je eerste keer uitspelen dat het allemaal nep was en dat je opnieuw moet beginnen op een nog zwaardere moeilijkheidsgraad. Niet te doen. Het is bijna griezelig hoe goed die vijanden je elke keer weer weten te vinden. Was computertechniek toentertijd al zo vergevorderd? Blijkbaar, want Ghosts ‘n’ Goblins heeft vele NES-controllers in tweeën doen breken. En misschien zelfs handen, want oorspronkelijk verscheen Ghosts ‘n’ Goblins als arcadegame.

Battletoads (NES)
Deze game is recentelijk terug van weggeweest, want Battletoads zit in de compilatietitel Rare Replay. Deze oorspronkelijk op de NES verschenen titel is kenmerkend door zijn antropomorfe paddenbeesten, die een tegenhanger moesten voorstellen van de Teenage Mutant Ninja Turtles. Dat ging qua animatieserie helemaal verkeerd, maar de game verkreeg een cultstatus en bijbehorende fans. Maar of al die fans Battletoads hebben kunnen uitspelen, dat is de vraag. De twaalf levels die dit spel bevat, zijn vooral moeilijk omdat je een enorm goed geheugen moet hebben om te onthouden wanneer welke vijand je kant op komt. Ze komen namelijk overal vandaan. Er is een gedeelte waarin je afdaalt in een soort tunnel, en de vijanden daar stuiteren bij elke slag weer terug als boemerangs. Je drie levens ben je zo kwijt.

Ninja Gaiden (NES)
Van Ninja Gaiden is er geen moeilijkste te kiezen, maar vooral de NES- en Xbox-games worden als extreem moeilijk aangemerkt. Net als bij Castlevania gaan we voor het origineel: Ninja Gaiden. Bij die game is het heel duidelijk waardoor je telkens weer sterft: de enorme hordes vijanden die je kant op komen. De laatste eindbazen zijn er zelfs drie achter elkaar, waarna je bij verlies weer een hele wereld opnieuw moet doen. Weer al die zwarte ninja-vogels ontwijken, weer zorgen dat je wonder boven wonder eens niet in dat ravijn valt, wat een ellende! Als je dan nog zonder te schelden verder speelt, verdien je een lintje.

Demon’s Souls (PlayStation 3)
In de periode dat Demon’s Souls verscheen, waren er niet genoeg uitdagende games om je haren van uit te trekken. Toch wil dat niet zeggen dat Demon’s Souls in vergelijking met de andere spellen uit dit lijstje een makkie is: Demon’s Souls wordt vaak als de allermoeilijkste van de ‘Dark Souls’ reeks genoemd. Het is het eerste kindje van FromSoftware, dat vervolgens Dark Souls en Bloodborne maakte. Het spel daagt je uit met de meest onuitstaanbare vijanden, zoals Adjudicator, Penetrator en Leechmonger, die allemaal hun eigen specifieke behandeling nodig hebben om af te maken.

Natuurlijk ligt de ene game je beter dan de andere en zal voor jou bijvoorbeeld eerder Mega Man of Zelda II: The Adventures of Link in je persoonlijke lijstje moeilijkste games voorkomen. Menig InsideGamer-redacteur heeft bijvoorbeeld een harde dobber gehad aan de SNES-game met de liefste soundtrack ooit: The Lion King. Het ziet er allemaal kleurrijk en kinderachtig uit, maar Simba groeit op en moet meer doen dan alleen aan neushoornstaarten hangen. Zijn er games van vroeger, of juist van nu, die jou elke keer weer kopzorgen en voldoening bezorgen? Deel je frustraties in de reacties!

Geschreven door: Laura Kempenaar

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Ark: Survival Evolved-maker voor de rechter voor contractbreuk

Dutch Comic Con 2016 – Groter en gemoedelijker dan het eerste jaar