Yo-Kai Watch review – Yo-Kai Wandel

“PAWS OF FURY! MEOW MEOW MEOW MEOW MEOW!” Alleen al de aanwezigheid van het poezenpersonage Jibanyan is een reden om Yo-Kai Watch te spelen, maar mocht je nog geen speciale band hebben met deze op Japanse geesten gebaseerde wezens, dan vraag je je af of er meer redenen zijn om Yo-Kai Watch te omarmen. Gelukkig zijn die er genoeg, maar de game heeft helaas ook last van enkele plaaggeesten. Zelfs de charme van Jibanyan kan namelijk niet verhullen dat de game niet perfect is.

Lullige landkaart
De grootste ergernis is het vele rondlopen, wat deels komt omdat je van hot naar her wordt gestuurd en Springdale, het stadje waar de game zich in afspeelt, barst van de geheime gangetjes en kleine straatjes, maar ook door de landkaart die niet zo handig werkt. Zo kun je geen locaties op de landkaart markeren om makkelijk heen te lopen. In de verhaallijn wordt wel aangegeven waar je heen moet, maar als je bijvoorbeeld om eerst een deur te openen je Yo-Kai Watch naar een hoger niveau moet upgraden in een speciale winkel, dan moet je die zelf maar zien te vinden, want de game blijft richten op die deur die je nog niet kunt openen.

Overigens wordt het rondwandelen al snel rondfietsen, wanneer je van je vader als bedankje een fiets krijgt. Kijk je echter teveel op de landkaart in plaats van het bovenste scherm, dan blijf je regelmatig haken achter rare vangrails of auto’s. Gelukkig heeft het verder geen medische consequenties voor je personage om te worden aangereden, maar het voelt onnodig langzaam dat je steeds zulke haperingen in de game tegenkomt. Echter gaat het verhaal verder, dus moet je je toch verplaatsen.

Houd bij die verplaatsing je Yo-Kai radar in de gaten te, want het is aan te raden onderweg zoveel mogelijk Yo-Kai te bevechten om zo je eigen Yo-Kai te levelen. Je wordt in het verhaal regelmatig uitgedaagd door eindbazen, zoals SV Snaggerjag, een soort piratenvis in een boot die er steeds allemaal Koi karpers bijhaalt om hem van nieuwe health te voorzien. Meestal lukt het je niet direct om deze eindbazen te verslaan, behalve als je hebt gezorgd dat je sinds de vorige eindbaas aanzienlijk in levels omhoog bent gegaan. Soms voelt dat als werken, om steeds met allemaal zwakke Yo-Kai te vechten om maar sterker te worden, maar het is toch echt essentieel, wil je verder komen in het verhaal.

Paaien met plakrijst
Het is ook wel interessant om die makkelijkere Yo-Kai op te zoeken, want zo kom je er ook nieuwe tegen tegen die je kunt veroveren. Dat doe je niet door Pokéball-achtige dingen op ze te gooien nadat je ze hebt verslagen, maar door ze eten te geven tijdens het gevecht. Het voelt raar om een vijand te voorzien van een stuk sushi dat ervoor zorgt dat z’n HP omhoog gaat, maar als je het juiste lekkers weet te kiezen bij die specifieke Yo-Kai, dan vergroot je de kans aanzienlijk dat hij uiteindelijk na zijn verlies op je af komt om vrienden met je te worden. Dat is het ultieme doel, want op die manier wordt hij toegevoegd aan je Yo-Kai-collectie, al is het vooral gebaseerd op geluk of hij ook echt je vriend wil worden. Uit die collectie kies je weer zes Yo-Kai die je meeneemt in de gevechten, waarbij het uiteraard slim is om een mix te kiezen van Yo-Kai die vooral aanvallend zijn, of juist kunnen helpen de eigen health-meters hoog te houden.

Daarbij is het vechtsysteem uniek en kost het even om te begrijpen. Je kunt steeds drie van je zes Yo-Kai inzetten tegen de vijand (die ook vaak met een drietal naar het gevecht komt) en automatisch beginnen de Yo-Kai turn based tegen elkaar te vechten. Jij kunt ze speciale moves laten doen, voorzien van wat extra health via voedsel, of je moet ze ‘purify’-en wanneer ze onder invloed zijn van een vijandige vloek . Soms is het moeilijk dat de gevechten wat passiever lijken dan je gewend bent uit andere role playing games, maar uiteindelijk heb je veel invloed omdat jij bepaalt welke Yo-Kai er vechten en dat de grootste bijdrage levert aan je winst: je opstelling.

Kom je er maar niet uit met je opstelling, dan heb je pech. Je kunt eindbazen totaal niet ontvluchten, want je moet ze verslaan om in het verhaal verder te komen. En soms is het moeilijk daarvoor motivatie op te brengen, omdat het verhaal niet echt ergens specifieks naartoe lijkt te gaan, maar juist alle kanten opgaat. Die willekeurige verhaallijn, waarin je van de ene in de andere vreemde situatie belandt, past daarentegen wel echt bij de Yo-Kai. Die geesten zijn namelijk de raarste verschijningen met dito karakters. Nu is het poesje Jibanyan nog redelijk normaal, maar Wazzat is bijvoorbeeld ontzettend bizar: een groene hoge hoed met een enorme paarse bek met grote vierkante tanden.

Wat, Wazzat?
Dit alles lijkt misschien niet zo aantrekkelijk, maar wat Yo-Kai Watch zo fantastisch maakt is dat alle wezens een eigen persoonlijkheid en gave hebben. Zo is Wazzat in staat je kortetermijngeheugen te wissen en is er een Yo-Kai die bijvoorbeeld kan klonen. Soms ontmoet je meteen hun leuke kant, maar soms gebruiken ze hun gave eerst om je aan te vallen. Elke Yo-Kai ontmoet je weer onder andere omstandigheden en je weet nooit in welke bui ze zijn, waardoor je wilt doorspelen. Je wilt ze allemaal, al is het alleen al om te kijken hoe je ze gaat ontmoeten.

Sowieso heb je zelfs na het uitspelen nog genoeg te doen in Yo-Kai Watch, want voordat je alle Yo-Kai voor je wint, ben je aanzienlijk langer bezig dan alleen de verhaallijn. Dat komt deels omdat het verzamelen neerkomt op geluk en deels omdat er zoveel kleine gangetjes zijn, dat je wel even bezig bent om Springdale geheel uit te kammen. Daarnaast, als je je ook nog eens laat afleiden door de vele sidequests die je ook weer de hele stad doorsturen, dan gaat het heel hard met je vrije tijd. En met de batterij van je 3DS, want je moet Yo-Kai Watch beslist in 3D spelen om de grafische pracht optimaal te kunnen ervaren.

Yo-Kai Watch is vanaf 29 april beschikbaar op Nintendo 3DS.