in

Professionele gamers, prijzengeld en publiek – eSports voor beginners


Er wordt wel vaak geroepen dat eSports een groot begrip wordt. Als je merkt dat zelfs de lokale bioscoop een toernooi Counter-Strike live uitzendt en een professionele League of Legends-speler bij Humberto Tan aanschuift, dan begint het erop te lijken dat dat inderdaad klopt. Maar, wat houdt dat in: electronic sports? We zetten het uiteen voor alle beginners die meer willen weten over deze bijzondere tak van sport.

Historie
In de jaren zeventig tot negentig van de vorige eeuw leek eSports niet in de verste verte op wat het nu is. Toen was er immers nog geen internetconnectiviteit, dus speelden gamers allemaal op zichzelf voor de highscore. Het eerste toernooi schijnt in 1972 te hebben plaatsgevonden op de universiteit van Stanford met de game Spacewar. De winnaar van de ‘intergalactische, Olympische Spelen van ruimte-oorlog’ kon een jaarabonnement op Rolling Stone winnen, wat natuurlijk niets is vergeleken bij wat er nu aan prijzengeld wordt weggegeven. In die tijdsperiode werden gametoernooien heel vaak aangegrepen om een Guiness record op iemands naam te kunnen zetten voor de hoogste score in een bepaalde game. Billy Mitchell is daar de bekendste persoon in: hij had in 1985 zes records voor high scores op zijn naam staan.

Multiplayer
Vanaf de jaren negentig is eSports echter uitgegroeid tot een competitie die zich vooral in de online multiplayersferen afspeelt. Er worden (professionele) teams gevormd die het in bekende games tegen elkaar opnemen, vaak in genres als rts, fps, moba en vechtgames. In eerste instantie ging dat eind jaren negentig, begin deze eeuw vooral om amateurs, maar vooral sinds 2010 is het aantal professionele gamers explosief gegroeid en ziet de gamesindustrie eSports steeds meer als een goede manier om geld te verdienen (er gaan honderden miljoenen euro’s in om) of naamsbekendheid te krijgen.

Bekende eSports-games zijn bijvoorbeeld Counter-Strike, Smite, StarCraft, Heroes of the Storm, Hearthstone. DOTA en Call of Duty. Ze worden niet alleen veel gespeeld door gamers, ze worden ook veel bekeken. Enerzijds wordt dat gedaan door mensen die op dat specifieke evenement live aanwezig zijn, maar ook via bioscoopschermen waar de toernooien live naar worden gestreamd. Deze streams zijn bovendien overal te volgen, dus volgen toeschouwers ook thuis en onderweg hun favoriete gametoernooien op bijvoorbeeld platformen als Twitch. Tientallen miljoenen mensen kijken de competitie, met onder andere een grote schare aan fans in Korea, waar de eSports-organisatie zeer actief is.

Voorkennis
Wil je hier ook van meegenieten, dan is het handig om voor een bepaalde game te kiezen. Om van eSports te genieten, is voorkennis van de game die wordt gespeeld essentieel. Dat is in andere sporten die je kijkt natuurlijk gedeeltelijk ook het geval, maar in games zitten zoveel gamespecifieke termen en is er een groot scala aan mogelijkheden. Bovendien zie je in echte sporten de hoofdpersonen bewegen waarna een actie volgt, terwijl je bij eSports meestal alleen het scherm ziet waarop het resultaat van een bepaalde knoppencombinatie te zien is. Nu zijn er in de eSports verslaggevers en shoutcasters, die net als Jack van Gelder de wedstrijd voorbeschouwen, becommentariëren en nabespreken.

Het shoutcasten is een wat dramatischere vorm van verslaggeven, want zoals de benaming al doet vermoeden gaat het hier om veelal roepend beschrijven welke actie er op het scherm plaatsvindt. Deze geanimeerde vorm van beschrijven wat er gebeurt, is redelijk afhankelijk van de shoutcaster, dus als je de ene maar irritant vindt, dan kan het zijn dat een andere je juist wel nog meer in die wedstrijd trekt.

Professionals
Die shoutcasters zijn voor de fans tof, maar de spelers krijgen er waarschijnlijk weinig van mee. Die zitten namelijk hypergeconcentreerd achter hun scherm zo tactisch, snel en slim mogelijk hun ding te doen. Het klinkt natuurlijk als een droombaan: af en toe een toernooitje doen, en verder vooral veel gamen voor geld! Het is echter niet voor iedereen weggelegd. Sommige teams vereisen het veel samen te trainen waardoor je bijvoorbeeld naar een ander land moet verhuizen, ver weg van familie en vrienden. Bovendien moet je ook de druk aankunnen, want het kan zijn dat er miljoenen mensen kijken hoe je het er vanaf brengt.

Financiën
Die stress is het vaak allemaal waard als je wint, want dan kun je solo of met je team een mooi geldbedrag in de wacht slepen. Ook hier gaat het soms om miljoenen euro’s, waardoor sommige professionele gamers al op zeer jonge leeftijd rijk worden. Een van de grootste evenementen, The International, heeft in prijzengeld meer dan bijvoorbeeld de Superbowl! Er gaat veel geld om in de eSports, want er worden kaartjes verkocht aan fans om erbij te kunnen zijn, uitgevers hebben er baat bij dat hun games worden aangeprezen en voor adverteerders is het natuurlijk interessant om je commercial voorbij te laten komen bij zoveel kijkers.

Sponsoring
In het verlengde daarvan ligt sponsoring, want net als een Formule1-coureur worden ook eSports-atleten gehesen in shirtjes vol patches van merknamen. Een merk dat voornamelijk bekendheid heeft door een logo en niet eens zozeer door het product, Monster, is er eentje dat je met enige regelmaat tegenkomt als sponsor. In de eSports zijn het ook vaak makers van muizen, toetsenborden en andere computerbenodigdheden die graag hun merk op een succesvolle professionele gamer plakken. Of andersom, zoals is gebeurd bij Tom Taylor/Tsquared, een Halo-speler die op miljoenen Dr. Pepper-blikjes stond om het product aan te prijzen. Dat biedt weer een manier voor de professionele gamer om zijn salaris te betalen, of zijn huisvesting als hij met zijn team in een huis woont.

Fans
Sommige gamers nemen liever zelf de controller ter hand om zich in een gamewereld te storten, maar er zijn gamers die zo hardcore fan zijn van bijvoorbeeld Starcraft, dat ze graag willen kijken hoe de allerbeste spelers het ervan afbrengen. Sterker nog, misschien zijn ze zelf hard aan het trainen om net zo goed te worden als de top en hopelijk op een dag ontdekt te worden op een streamingdienst. En als dat niet lukt, dan is eSports ook nog bekend om een andere ‘sport’: gokken. Je kunt een poule beginnen met vrienden om in te zetten op de sporter die volgens jou zal winnen, en kijken wie er uiteindelijk met de pot vandoor gaat. Dat kan onschuldig met vrienden, maar uiteraard ook online. Dat laatste is overigens een van de redenen waarom eSports nog niet heel groot is in Japan: de regelgeving omtrent gokken is erg streng. Opmerkelijk voor zo’n gameland, maar gelukkig wordt er een paar landen verder in Korea keihard gewerkt aan complete eSports-stadiums om zo nog meer mensen te laten meegenieten van de wedstrijden.

We hebben nu de eerste stappen in de wereld van eSports gezet. Volgende keer komen we bij je terug met wie de grootste grootverdieners zijn in deze steeds groter wordende business.

Geschreven door: Laura Kempenaar

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Voor het eerst naar E3, het beloofde land der games

Hearts of Iron 4 nu op Steam – Lanceringstrailer