Trials of the Blood Dragon review – Draak van een game

Vanuit een bizarre alternatieve dimensie kwam in 2013 Far Cry: Blood Dragon. Een neon-kleurige koortsdroom van een game waarin de niet bepaalde subtiele 80’s verwijzingen je om de oren vliegen. Diep van binnen is het echter nog een typische Far Cry-game, maar deze nieuwste Blood Dragon heeft daar weinig mee te maken. Hetzelfde format is nu gebruikt voor de motorplatformer Trials en dat heeft even vage als bizarre resultaten.

Niet de (door de jaren tachtig-actieheld Michael Biehn ingesproken) cybercommando Rex Colt, maar zijn twee kids spelen in dit vage vervolg de hoofdrol. Na de mysterieuze verdwijning van hun vader zijn Slayter en Roxanne de aangewezen personen om de vierde Vietnamoorlog te winnen en de wereld te verlossen van communisten en al het andere tuig dat de vrije wereld bedreigt.
This is your brain on vaporwave

Dat doen de twee typische pubers in de stijl van een gebruikelijke Trials-game, maar dan met een extra spectaculair en doorgedraaid sausje. De secties waarin je al balancerend op een motor door 2D-levels crosst, maken nog steeds het grootste en leukste gedeelte van de game op. Het blijf na tal van nieuwe delen en uitbreidingen tof om zo perfect mogelijk van schansen af te springen en met beide wielen weer op de weg te komen om vervolgens de beste score te halen. Leaderboards en ghosts van je vrienden of rivalen maken dezelfde levels nog een keertje spelen om een betere tijd te halen ook weer net wat leuker.

De nadruk ligt in Trials of the Blood Dragon echt op het spektakel en niet zozeer op het voorschotelen van de ene na de andere uitdagende baan. Dit is een game waarin je de ene keer zoals in Hotline Miami op je motorfiets al schietend en moordend over de daken van een door neon verlicht Miami scheurt en je een level later weer in het Vietnam van de toekomst een basis van de V-Kong opblaast. Hoewel er maar dertig levels zijn, is de afwisseling groot en weet de game je eigenlijk constant te verrassen met nieuwe vage locaties en gestoorde plotwendingen. Dit alles is natuurlijk doordrenkt met de geniale muziek van Power Glove en algemene vaporwave A E S T H E T I C die tot in de puntjes is uitgewerkt.

Trials te voet
In Blood Dragon wordt ook een dappere poging gedaan om de Trials-gameplay nog wat verder uit te breiden. Zo kun je deze keer ook schieten vanaf je motorfiets door te richten met de rechterstick, zijn er missies waarin je gedeeltelijk in een tank rondrijdt of even een radiografisch bestuurbare auto onder de knoppen neemt en speel je het spel soms ook even te voet als een platformer. De zweverige sprongen en weinig exacte manier van bewegen doen een beetje aan LittleBigPlanet denken, maar extreem lastig worden deze stukken nooit. Het zijn verre van hoogtepunten, maar omdat deze game precisie en skills nooit echt op de eerste plaats heeft staan, is het niet zo heel erg.

Het geeft het spel vooral veel ruimte om nieuwe gekke dingen te doen en daar slaat Trials of the Blood Dragon af en toe best in door. De platformstukken zijn niet bepaald geweldig, maar ook op de motorfiets wil het spel soms net te graag overdonderen met explosies of een camera die op een duizelingwekkende manier met de actie meedraait. Het absolute dieptepunt zijn de gedeeltes waarin je een jetpack bestuurt waarin je botsend tegen iedere muur een weg langs allerlei obstakels moet vinden.

Korte trip
De focus op variatie weet ook niet te verbloemen dat Trials of the Bood Dragon eigenlijk best een karige game is. Zo ontbreekt de mogelijkheid je eigen banen te maken en enige vorm van multiplayer is afwezig. Met maar dertig tracks is het daarom een lastige game om aan te raden. De idiote stijl, de complete over-de-top tracks en het (soms) geestige verhaal zijn best leuk, maar trouwe Trial fans zien natuurlijk veel liever meer uitdagende banen en een goede manier om tegen andere spelers te crossen. Het helpt daarbij ook niet bepaald dat de game zoveel visuele effecten over een gemiddelde missie heen gooit dat het niet allemaal even goed te volgen is. Gruwelen voor puristen dus.

Een aantal goed verborgen geheimen, een stickeralbum dat je vult met de meligste plaatjes en een Pokémonachtig levelsysteem weten niet te verbloemen dat je met deze game binnen vier uur klaar bent als je niet voor de allerbeste scores gaat. Voor een kleine vijf euro meer haal je het vele malen uitgebreidere Trials Fusion binnen. Het maakt van Trials of the Blood Dragon een ietwat lastig aan te raden game voor wie zijn portie pure Trials al op heeft.

Trials of the Blood Dragon is verkrijgbaar op de pc, Xbox One en PlayStation 4 voor 14,99. Voor deze recensie is de game gespeeld op de PlayStation 4.