in

Skylanders: Imaginators preview – Doe-het-zelf Skylanders


We weten al een tijdje dat er een nieuwe Skylanders zit aan te komen. Niet in de eerste plaats omdat dat elk jaar het geval is, maar ook omdat de game begin juni is aangekondigd met de mededeling dat je nu eindelijk je eigen Skylander kunt samenstellen. Hoera! Niet het fysieke figuurtje, maar de virtuele Skylander is nu helemaal aan te passen naar smaak. Nu is dat voor de fans een heel welkome toevoeging, maar heeft Imaginators meer te bieden dan dat?

Het is leuk om Toys for Bob, de originele bedenkers van Skylanders, terug te zien in de ontwikkelrol, want de vorige game SuperChargers werd ontwikkeld door Vicarious Visions en Beenox. Niet dat die een slechte game hadden afgeleverd, maar met Toys for Bob erbij gaat het weer iets meer over de personages in plaats van de gameplay. Vicarious Visions is daarbij niet uit het project is gestapt, want zij helpen nog steeds met de ontwikkeling van Imaginators. Toch is het fijn dat de mensen die met het briljante toys-to-life-idee kwamen, daar ook weer volop mee bezig zijn.

Kaos terug in Skylanders: Imaginators
In dit nieuwe avontuur is de eeuwige schurk Kaos terug en wil hij Mind Magic (waarmee ooit Skylands is geschapen) inzetten om een leger Doomlanders te maken. Aan de gameplay is ook weinig veranderd: je moet nog altijd in een adventure-setting op ontdekkingstocht, waarbij je af en toe wordt overvallen door slechteriken en hun handlangers. Er staan weer overal bekende personages op je te wachten om je te vertellen wat te doen, opdrachten te geven of je aan het lachen te maken. Het lijkt er vooralsnog op dat de voertuigen uit de vorige game niet terugkomen, wat zeer jammer zou zijn: met SuperChargers waren we juist zo blij dat de gameplay van Skylanders eindelijk een frisse nieuwe insteek kreeg en in Imaginators lijken we terug bij af te zijn.

Wat opvalt is dat er steeds meer van het toys-to-life-verdienmodel lijkt te worden afgestapt in de Skylanders-serie. Er worden de laatste paar games nog wel figuren gemaakt, maar ze nemen enorm in aantallen af. Ook wordt het in de games steeds minder belangrijk om alle fysieke figuren te verzamelen, omdat bepaalde plekken kunnen worden vrijgespeeld met andere personages, zolang die maar van hetzelfde element zijn. In Imaginators maak je je Skylander virtueel zelf, en sla je hem op in de zogeheten Creation Crystal. Die Creation Crystal is een soort juweel in plastic, die je op de portal zet wanneer je je Skylander wilt samenstellen.

Battle Class
Dat samenstellen gaat heel makkelijk. Je kiest eerst de Battle Class van je personage. Daar zijn er in totaal tien van, waaronder magiër en ridder. Heb je eenmaal gekozen, dan zie je alleen een soort sterrenstof waar dan jouw personage moet komen. Je kiest zelf hoe het lichaam eruitziet aan de hand van verschillende voorbeelden en kleur(en). Je kunt zelfs de stem en de hoogte ervan selecteren. Er zijn dus tientallen keuzes te maken en daartussen zitten grappige lichaamsdelen van bekende Skylanders, waardoor je er een soort fantasie-Skylander van kunt maken met hoorns en een kattenstaart. Een van de leukste dingen is om lichaamsdelen heel groot of juist heel klein te maken, maar de mogelijkheid Skylanders zelf te maken is sowieso goud, en iets waar de gemeenschap al jaren om zeurt.

Hoewel je uren kunt spenderen aan het creëren van je eigen Skylander, hoef je niet bang te zijn dat je keuzes voor altijd zo blijven. Je kunt wanneer je maar wilt terug naar die creatietool om je personage aan te passen. Let wel: je kunt maar één personage opslaan in de Creation Crystal, dus als je je personage aanpast dan kun je niet nog je oude creatie bekijken. Wil je Skylanders spelen, dan moet je dus sowieso Creation Crystals kopen om zo’n Imaginator op te zetten.

Daarnaast zijn er tientallen fysieke figuren te koop die in de game “sensei” zijn. Er zijn daarnaast elf figuren gemaakt van de slechteriken van eerdere games. Zo kom je straks in de winkel een figuur tegen van Kaos en de Golden Queen. Niet dat je alleen slechteriken kunt gebruiken, want er worden ook nieuwe personages geïntroduceerd. Plus, je kunt ook alle oude figuren inzetten uit eerdere games. Overigens worden er op dit moment nog geen uitspraken gedaan over wat je nog aan de “traps” hebt die je mogelijk nog thuis hebt liggen van Skylanders: Trap Team. Er lijkt, in tegenstelling tot SuperChargers, ook geen plek voor te zijn op de portal. De portal is sowieso wat uitgekleder dan normaal.

In Imaginators zien we dan weer wel een nieuw soort figuur: de “sensei”, waarvan er direct tientallen fysieke figuren van verschijnen. Je zet ze op de portal en je zelfgemaakte Skylander verdwijnt dan, maar gelukkig geven die sensei je er een heleboel voor terug. Elke sensei is een meester in een van de eerdergenoemde Battle Classes, en omdat zij er meester in zijn kunnen ze een Sky Chi uitvoeren, wat een soort ultieme aanvalsbeweging is. Kaos (die zijn kloon als sensei heeft – lang verhaal) kan bijvoorbeeld zijn enorme hoofd laten rondstuiteren, wat een allesvernietigend effect heeft op de vele handlangers van de slechteriken.

Bovenop de nieuwe figuren en de senseis kun je ook weer wat beroemdheden verwachten. In de vorige game werden al bekende personages geïntroduceerd, namelijk Bowser en Donkey Kong, en in Imaginators maken twee oude bekenden hun opwachting: Crash Bandicoot en Dr. Neo Cortex. Ze zijn alleen verkrijgbaar in de PlayStation 3- en PlayStation 4-starterpacks, maar je kunt ze wel op alle consoles gebruiken. Er komt daarbij een speciaal level, want Wumpa Island is in een soort alternatieve kopie van de wereld gekomen waardoor een en ander verkeerd is gesynchroniseerd. Tof om dat eiland opgelapt terug te zien na al die jaren. Zou de Uka Tree ook terug zijn?

Skylanders Imaginators verschijnt op 14 oktober op de PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One en Wii U.

Door Laura Kempenaar

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Speedlink Ultor Illuminated Mechanical Gaming Keyboard review

Update: Servers EA gooien roet in het eten van Battlefield 1-bèta