Rhythm Paradise Megamix review – Greatest Hits Collection

Als ik heel eerlijk moet zijn ben ik een beetje ritmisch beperkt. Pogingen om een instrument te leren spelen zijn stuk voor stuk mislukt, maar dat weerhoudt mij er nog niet van om het in andere vormen te blijven proberen. Wat dat betreft voelt Nintendo’s Rhythm Paradise-reeks sinds het deel op de DS als een persoonlijke ontmoeting met mijn eigen tekortkomingen. Waarom lukt het mij bijvoorbeeld niet om alle aapjes, verstopt in het uurwerk van een horloge, op het ritme een highfive te geven!?

Op die vraag heb ik door Rhythm Paradise Megamix eindelijk antwoord gekregen. In deze collectie van meer dan honderd ritmegevoelige minigames uit eerdere delen krijg je namelijk eindelijk nuttige feedback over je timing. Op het onderste scherm van de 3DS zie je namelijk of je te vroeg, te laat of precies op tijd bent met je druk op de knop. Zit je er tijdens de oefeningsfase helemaal naast, dan laat het spel je het exacte correcte tempo op het onderste scherm zien.

Are you rushing or are you dragging?
Het maakt een wereld van verschil voor wie net als ik van nature niet het gevoel voor ritme heeft dat deze game verlangt. Op die manier zijn de vele oude minigames en compleet nieuwe ritmespelletjes ineens een stuk leuker om te spelen. Je hoeft er niet meer de hele tijd net naast te zitten zonder te weten of je net te vroeg of te laat was. Dat maakt de al vrolijke minigames een nog groter plezier om te spelen.

Al die minigames zijn genadeloos streng in hoe precies je moet zijn en ze hebben allemaal ongeveer dezelfde opbouw. Je leert na hoeveel tellen je een vallende sinaasappel moet vangen of wanneer je als muis moet wegduiken achter het servies wanneer een nieuwsgierige kat over de tafel heen kijkt. Het thema van ieder spelletje is steeds anders – en de ene keer verder gezocht dan de andere – maar uiteindelijk komt het steeds op hetzelfde neer.

Oude en nieuwe klassiekers
Het zijn de aankleding en de muziek die dit simpele principe zo leuk maken. Klassiekers zoals een interview met een zweterige worstelaar die je op commando van de journalist moet laten knikken, flexen en poseren is niets minder dan hilarisch en ook het ritmisch bijtanken van robots en spoken beschieten met pijlen blijven leuk om te spelen. Dezelfde minigames komen soms in verschillende vormen terug met kleine variaties, waardoor hetzelfde potje badminton in een vliegtuig of handdansen ineens een hele andere dimensie krijgt.

Met de compleet nieuwe minigames in deze greatest hits-verzameling zit het ook wel goed. Een klein hoogtepuntje is First Contact, waarin je als astronaut de boodschap van een ruimtewezen moet vertalen voor aardbewoners. Zit je ernaast, dan verklaar je per ongeluk oorlog of kraam je de grootste onzin uit waardoor mission control compleet verward op aarde achterblijft.

Vergevingsgezind en toch uitdagend
Rhythm Paradise Megamix heeft een simpele verhaallijn die alle minigames enigszins aan elkaar weet te koppelen. Het verhaal over een uit de hemel gevallen figuurtje met een gigantische roze afro is geestig genoeg om door te blijven spelen, maar de echte sterren van de game zijn de drie poortwachters die je om de zoveel games uitdagen voor een ander timinggevoelig spelletje. Niet alleen is dit bizarre trio geweldig geschreven, namelijk als eerder vriendelijk dan intimiderende bewakers, ze leggen je ook afwisselende uitdagingen voor.

Afhankelijk van de inzet moet je voor dit drietal verschillende challenges volbrengen. Een muntje gooien en precies op de derde seconde weer opvangen, een elektrische auto precies genoeg opladen zodat ‘ie niet op de gammele brug tot stilstand komt en tegelijkertijd niet de afgrond invalt; het zijn maar een paar voorbeelden van deze uitdagingen. Haal je ze niet, dan mag je weer betalen, maar net zoals in de rest van het spel is Rhythm Paradise Megamix zo vriendelijk om je na drie mislukte pogingen gewoon verder te halen. Het maakt van dit 3DS-deel de meest toegankelijke Rhythm Paradise tot nu toe.

Wil je uiteindelijk alle minigames vrijspelen en overal een zo’n hoog mogelijke score halen, dan heb je niets aan die vergevingsgezindheid. Naast de spelletjes in de verhaallijn zijn er nog tal van deze ritmeoefeningen te koop in ruil voor zogenaamde flowbals, maar deze betalingsvorm is niet bepaald makkelijk te verkrijgen. Alleen door allerlei optionele uitdagingen succesvol te volbrengen verdien je een bal per keer. Omdat de meeste minigames al snel het tiendubbele kosten, ben je daarmee wel even zoet en voelt het spel in dat opzicht een beetje uitgerekt aan. De vergelijking met een greatest hits-verzameling voelt misschien wel gepast, maar zelfs in deze makkelijkste Rhythm Paradise moet je daar wel wat voor doen.

Rhythm Paradise Megamix is vanaf 21 oktober voor 29,99 euro verkrijgbaar op de 3DS.