in

Planet Coaster review – Droom groots


Jongens, dit is ‘m: de pretparksimulator waar we al een decennium of wat op wachten. Planet Coaster blaast niet alleen nieuw leven in een overleden genre, maar het definieert ook wat een parksimulator anno 2016 moet zijn en legt de lat gelijk hoog. Dít is de ware opvolger van RollerCoaster Tycoon.

Een groter compliment kunnen we een parksimulator nauwelijks geven, want RollerCoaster Tycoon bepaalde zeventien jaar terug al de kaders van dit genre. De reden dat RollerCoaster Tycoon zo’n tijdloze klassieker is, is tweeledig. De aantrekkelijkheid én de toegankelijkheid zorgen ervoor dat Chris Sawyers meesterwerkjes nog steeds in de winkels liggen. Iedereen wil immers een pretpark bouwen – het is het mooiste dat je kunt doen in je leven, en tegelijkertijd kan ook iedereen zijn of haar eigen Efteling uit de grond stampen in die games. De intuïtieve, simpele besturing en logische managementfuncties zorgen ervoor dat zelfs je oma Forest Frontiers kan volproppen met draaimolens en spookhuizen, terwijl de echte Tycoons onder ons zich bezighouden met het optimaliseren van de prijs van een plattegrondje bij Informatiekiosk 1.

Micromanage zoveel je wil
Even doorspoelen naar 2016. Planet Coaster doet namelijk precies dat. De game is belachelijk toegankelijk, waardoor je met het grootste gemak de eerste attracties en eet- en drinkkraampjes neerzet, wat paden trekt, bankjes en vuilnisbakken plaatst en een schoonmaker aanneemt voor die paar onverlaten die hun bekers drinken naast de vuilnisbak mieteren. Tegelijkertijd valt er nog zoveel meer te ontdekken dan alleen dat. Natuurlijk zijn de prijzen van de hamburgers bij Chief Beef tot op de cent aan te passen, maar je kunt ook aparte entreeprijzen hanteren voor families of je bezoekers wat extra centen aftroggelen voor een Priority Pass. Vervolgens bepaal je weer bij welke attracties die Priority Pass in te zetten is. Reclamecampagnes zijn dan weer toe te spitsen op bepaalde doelgroepen, zodat ze aansluiten bij je attracties. Er is zelfs een maximum in te stellen voor het aantal toegelaten bezoekers om te voorkomen dat je park te druk wordt en de openingstijden zijn aan te passen zodat je ook van je park kunt genieten als de zon onder is. Hang dan wel even wat lampen op, dat is wel zo sfeervol.

Ook de manier waarop je met je personeel omgaat is verrassend uitgebreid. Je werknemers moet je namelijk ook tevreden houden. Bied je een laag salaris en geen doorgroeimogelijkheden, natúúrlijk worden ze dan ontevreden en dus ook minder productief, of lopen ze zelfs je park uit. Vervelend als dan net je grootste achtbaan de geest geeft. Maar geef je ze meer salaris of goede training, dan doen ze hun werk ook beter wat uiteindelijk misschien wel een goedkopere oplossing is dan een extra schoonmaker of monteur. Wijs bijvoorbeeld een zeer getrainde monteur toe aan die allerbelangrijkste attractie, zodat je goudmijntje nooit dicht hoeft. Aan jou als Chef Eindbaas om de goede balans te vinden bij deze en alle vele andere managementfuncties.

Maak het als pretparkmagnaat
Maar alle managementfuncties even daargelaten, waar Planet Coaster zich écht in onderscheid, is bouwen. Ja, je kunt voorgebakken schommelboten en burgertentjes en standbeelden neerzetten zoveel je wil, maar dan speel je eigenlijk maar de helft van Planet Coaster. De andere helft bestaat namelijk uit alles zelf maken. Vanzelfsprekend kun je zelf achtbanen bouwen en die editor zit overigens gewoon goed en gebruiksvriendelijk in elkaar, maar zelf een achtbaan aanleggen doen we al sinds 1999 en draaien we onze hand niet meer voor om. Planet Coaster gaat verder en laat je knutselen met de kleinste details.

Je maakt zelf entrees rondom de attracties, bepaalt zelf het uiterlijk van een frietkraam, versiert zelf je park met niet alleen vuilnisbakken en bankjes, maar ook met piratenschepen, draken en gigantische hamburgers. Maak van je parkentree een spaghettiwesternstraat, of een kasteel, of een hans-en-grietje-dorp. Verdeel je park vervolgens in een sprookjes-, piraten- en ruimtethema en bouw je helemaal het schompes. Of gooi alles door elkaar en bouw een futuristisch westerndorp met kasteeltoren, kan jou het schelen joh. Muur voor muur, raamdecoratie voor raamdecoratie, versiersel voor versiersel creëer jij jouw unieke bouwwerk, jouw unieke park. Maak het af met thematische entertainers, of zelfs speakers waaruit muziek van jouw keuze pompt. Verwelkom je bezoekers met de themamuziek van Star Wars, of Jurassic Park, of zelfs met dat verschrikkelijk aanstekelijke Easy Street uit The Walking Dead – wat jij maar wil. Planet Coaster is een soort digitale doos met Lego waar je praktisch alles mee kunt. Droom wat je bouwt, en bouw daarna je droom.

En droom ook vooral groots, want Planet Coaster wil je zo min mogelijk in de weg liggen. Waar de carrièrescenario’s nog wat meer focussen op managementtaken (ideaal om de basics te leren!) en je vooral toch een oogje moet houden op je inkomsten (alles op maat bouwen wordt al snel duur), krijg je in de sandbox onbeperkt geld en tijd om precies te bouwen wat jij wil. En het leuke is dat je een park uit de carrièremodus ook kunt openen in de sandboxmodus. Heb je dus voor een scenario een prachtig park gebouwd en zou je daar graag verder mee willen, dan kan dat gewoon. Zoek je toch nog iets van een doel – naast je eigen dromen vervullen – dan biedt de challengemodus uitkomst door je enerzijds de nagenoeg ongeremde vrijheid van de sandboxmodus te geven, maar nog wel met financiën om te beheren. Zo is er voor ieder wat wils.

“Alle grote pretparken kennen opstartproblemen”
Zijn we dan klaar? Is dít de parksimulator die we de komende vijftien jaar gaan spelen? Ongetwijfeld, maar dat betekent niet dat Planet Coaster helemaal perfect is. Zoals John Hammond ooit al treffend zei kent ieder pretpark zo zijn opstartproblemen, en in het pretpark dat Planet Coaster heet missen we wat functionaliteiten. Je park kent bijvoorbeeld geen seizoenen, noch weersomstandigheden, en dus hoef je nooit in te spelen op vraag en aanbod. De behoeften van je bezoekers zijn vrij basaal: naast vermaakt worden willen ze kunnen eten, drinken en plassen. Meer niet. Je kunt dus niet ineens veel geld verdienen aan paraplu’s als het gaat regenen. Daarnaast zijn prijzen niet centraal te beheren en moet je dus voor iedere wc of schoonmaker apart een toegangsprijs of salaris instellen. En er mag nog wel wat meer diversiteit in de attracties. Veel attracties zijn van die misselijkmakende draai- en zwierdingen, maar een rustig spookhuis is bijvoorbeeld in geen velden of wegen te bekennen. Wie echt moeite doet kan trouwens wel zelf een spookhuis in elkaar knutselen, met alle rekwisieten die voorhanden zijn.

Tot slot speelt Planet Coaster wat safe. We hoeven – net als in RollerCoaster Tycoon World overigens – nooit in te grijpen bij een grote crisis. Achtbanen storten niet neer en bovendien moeten ze getest worden voordat ze opengaan. Zorg je er toch bewust voor dat een achtbaan tijdens zo’n test ontspoort en de karretjes precies in de drukke wachtrij van de nabij gelegen Rocktopus terecht komen, dan krabbelen al je bezoekers ondanks een flinke vlucht door de lucht gewoon overeind en gaan verder met lachen, springen en juichen. Ach, jij zou ook blij zijn als je een achtbaankarretje kopt en het kan navertellen.

Nu draait Planet Coaster ook vooral om bouwen en iets minder om managen. Tijdens de gehele openbare alfafase die zo’n half jaar duurde, ontbraken bijvoorbeeld nog alle managementfuncties en werd vooral gefocust op het bouwen. Niet heel gek dus dat we ook in het eindproduct ondanks genoeg managementopties een tamelijk vlakke managementervaring krijgen. Het zijn dan kleine smetjes die toch ook wel bewijzen hoe goed Planet Coaster verder in elkaar zit (en hoe overcompleet de originele RollerCoaster Tycoon overigens is); dat we ons druk maken over de details, betekent dat de rest van de game staat als een huis. Dus ja, er is nog wel wat ruimte voor verbetering en het zou ons niets verbazen als de punten die we aanhalen allang op Frontier Developments to-do-lijstje staan voor toekomstige updates en dlc. En ja, we halen al die nieuwe content tegen die tijd maar wat graag binnen. Want voordat we uitgebouwd, uitgemanaged en uitgekeken zijn, zijn we gerust jaren verder.

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Esmee in Cosplay: droom komt uit op BlizzCon 2016

Maak foto’s met Prompto in Final Fantasy 15