The Crew: Calling All Units review – Schimmige deal

We hebben nooit echt een gebrek gehad aan games om de eeuwige strijd tussen politie versus dieven in te beslechten. Wat te denken van Grand Theft Auto V/Online, om er maar even een te noemen. En anders zijn er genoeg (ook vrij recente) Need for Speed-delen om naar voorkeur als wout óf tuig de openbare weg onveilig te maken. Toch waagt ook Ubisoft een poging, door openwereldracegame The Crew te voorzien van een nieuw dlc-pakket: Calling All Units.

Som
Nou ja, ‘voorzien’: alleen voor de lieve som van 25 euro (als lanceringsprijs). Mocht je nog niet in het bezit zijn van de alleraardigste vorige dlc-bundel Wild Run, dat met z’n stuntuitdagingen en toffe nieuwe voertuig(soort)en de game echt een nieuwe dimensie geeft, dan krijg je die er ‘gratis’ bij. Helemaal eerlijk is die deal niet, want Wild Run voegde veel meer en veel toffere content toe aan het bestaande spel.

Wat voor nieuws krijg je dan wel precies? Vooropgesteld de nieuwe mogelijkheid om als oom agent aan de slag te gaan. Dat komt tot uiting in twaalf nieuwe missies, een nieuw speltype en de aanwezigheid van een bescheiden hoeveelheid nieuwe politieauto’s. De missies vallen het meest op omdat ze je achter het stuur plaatsen van een nieuw personage: de donkere Britse politieagente Clara Washington, net in dienst van de Amerikaanse politie. Op papier is zij al vele malen interessanter dan vage hipster Alex Taylor uit de originele game ooit zou kunnen zijn.

Missies
Jammer genoeg weet de daadwerkelijke politie-versus-dieven-gameplay niet echt te overtuigen, waardoor de nieuwe missies betrekkelijk weinig toevoegen aan het geheel. Achter het stuur van een dienstwagen (of dienst-monstertruck, bijvoorbeeld) dien je wetsovertreders te achtervolgen en aan te houden. Niet door ze van de weg te rammen, maar door ze te benaderen en enkele seconden vlakbij te rijden. Meer niet.

Aan beide kanten van de wet beschik je over de geinige gadgets, zoals EMP-wapens en radarverstoring, maar ook de mogelijkheid om je auto op elk moment te resetten en op enkele tientallen meters afstand van je opponent rijdend en wel te laten verschijnen. Op zich geen slecht idee om spelers niet kansloos te laten zijn na een crash, maar in de praktijk maakt dit bepaalde missies wel erg gemakkelijk. Als criminele straatracer kun je dankzij Calling All Units trouwens ook op elk moment kratten met nieuwe onderdelen stelen, waarbij ontkomen over het algemeen wel erg gemakkelijk is.

Wat het spelplezier ook bederft is het feit dat de nieuwe politievoertuigen ook in de game nog verdiend (lees: gekocht) moeten worden, wat na een betaling 25 euro ‘echt’ geld bepaald niet de bedoeling zou moeten zijn. Daarom is Calling All Units alleen voor spelers die echt verknocht zijn aan The Crew de moeite waard: niet eens zozeer vanwege de nieuwe content, als wel vanwege de level-beperking, die door dlc wordt verhoogd van level 50 tot level 60.

The Crew is te spelen op Xbox One, Xbox 360, PlayStation 4 en pc. Voor de recensie is de PlayStation 4-versie gespeeld.