De free-to-play bèta is al door vijf miljoen mensen gespeeld en op elk moment zijn er tienduizenden mensen aan het knallen. Paladins is met deze cijfers hard op weg om één van de populairste spellen van het moment te worden. In deze guide staat alles wat jij moet weten als je aan Paladins wil beginnen.

Paladins is net als Overwatch een hero shooter. Je kunt unieke personages kiezen waarmee je de tegenstander moet proberen te verslaan. Daarnaast speel je in first person en alle heroes maken gebruik van wapens waarmee je op afstand vijanden kunt neerhalen.
Champions
Het belangrijkste bij Paladins zijn de champions. Elk personage heeft een gewone aanval, twee gewone abilities en een ultimate ability. Deze abilities kan je versterken door het gebruik van kaarten, waar je later in de guide meer over kan lezen.
Op dit moment zitten er negentien unieke champions in de game die in vier verschillende categorieën onder te verdelen zijn. Champions zijn te verkrijgen door veel te spelen, maar je kan ze ook kopen met echt geld: de Founder’s Pack op Steam geeft je bijvoorbeeld toegang tot alle (toekomstige) champions.

Front line
Front Line Champions die moeilijk neer te halen zijn vanwege hun hoge hp of gebruik van een schild, vallen onder de noemer Front Line. Als je als één van deze personages speelt dan is je doel vooral om zo dicht mogelijk bij de objective te blijven. De volgende champions worden gezien als Front Line:
Barik: Een dwerg die gebruikmaakt van turrets en een schild om zijn tegenstanders het leven zuur te maken. Mochten zijn turrets neergehaald worden, heeft hij altijd nog een donderbus om zichzelf te beschermen.
Fernando: Fernando is een ridder met een vlammenwerper en een sterk schild. Tegenstanders willen zo ver mogelijk bij hem uit de buurt blijven, terwijl teamgenoten juist bonussen kunnen krijgen wanneer ze in de buurt van Fernando zijn.
Makoa: Een schildpad met een groot kanon. Van een afstand is hij zo tam als een normale schildpad, maar dichtbij is hij levensgevaarlijk. Behalve een kanon heeft hij een gigantisch schild, ideaal om belangrijke punten mee te verdedigen.
Ruckus: Ruckus is een mannetje dat zijn mech gebruikt om tegenstanders mee neer te halen. Van alle front liners doet Ruckus de meeste damage. Om te overleven heeft hij een schild.
Damage
Damage-champions maken of kraken een team. Een goede damage zorgt dat hij/zij op een afstandje kan blijven om tegenstanders neer te halen. Damage-champions zijn redelijk afhankelijk van teamgenoten voor beschermimg. De volgende champions worden gezien als Damage:
Bomb King: Zoals zijn naam al aangeeft is de specialiteit van Bomb King zijn explosieven. Hij gooit sticky bombs die veel damage doen.
Cassie: Samen met haar gevederde compagnon Zigs en haar kruisboog is Cassie sterk als ze van een afstandje haar tegenstander kan bestoken met pijlen. Als tegenstanders te dichtbij komen heeft ze verschillende middelen om de afstand weer te vergroten.
Drogoz: Drogoz kan met zijn raketwerper veel schade aanrichten. Tel daarbij op dat hij kan vliegen en je hebt een draak die hele teams bezig kan houden.
Kinessa: De enige echte sniper in de game. Ze kan mijnen gooien die tegenstanders vertragen en mochten ze toch in de buurt komen, dan kan ze haar wapen ook als machinegeweer gebruiken om ze te doorzeven.
Sha Lin: Een boogschutter met de optie om onzichtbaar te worden met zijn ultimate aanval. Zijn kracht ligt vooral in het voor de gek houden van zijn tegenstander.
Viktor: In tegenstelling tot de meeste personages is Viktor totaal niet afhankelijk van zijn abilities. Hij heeft namelijk een machinegeweer om tegenstanders neer te schieten. Mocht het nodig zijn, kan hij altijd nog een granaat gooien.
Support
Supports zijn er vooral ter ondersteuning van de rest van het team. Ondanks dat een aantal supports aardige damage heeft, excelleren die personages vooral in het helen van teamgenoten. De volgende champions worden gezien als supports:
Grohk: Met de kracht van donder en totems die teamgenoten HP geven, is Grohk een personage dat behalve support ook flink wat schade aan kan richten. In tegenstelling tot veel andere supports is Grohk vooral sterk in combinatie met personages die niet veel bewegen.
Grover: Deze lopende boom gooit – ironisch genoeg – bijlen om zijn tegenstanders een kopje kleiner te maken. Behalve goede manieren om tegenstanders te helen heeft Grover ongelooflijk veel HP en gaat hij niet zomaar neer.
Mal’Damba: Mal’Damba heeft alles wat je als speler wil hebben: een goede heal, veel damage, een manier om te ontsnappen en een ultimate die tegenstanders twee seconden weerloos maakt. Het enige nadeel is dat ze snel dood gaat.
Pip: Dit personage, dat verdacht veel wegheeft van een PlayStation-mascotte, gebruikt zijn chemische goedjes om tegenstanders pijn te doen en teamgenoten te helpen. Met zijn ultimate kan hij tegenstanders in weerloze kippen veranderen.
Ying: Een personage dat schittert in het foppen van de tegenstanders. Ze kan klonen creëren die teamgenoten helen en daarnaast schade kunnen aanrichten.
Flank
De kracht van flank-champions ligt vooral bij het snel neerhalen van een tegenstander. Sommige personages doen dit door het gebruik van stealth, terwijl anderen in je gezicht springen en je vervolgens neerschieten. De volgende personages worden gezien als flank:
Androxus: Twee handguns en de mogelijkheid om tegenstanders vanuit de lucht te bestoken, zorgen ervoor dat Androxus op vrijwel elk moment gevaarlijk kan zijn. Zijn ultimate geeft hem explosieve schoten die op het juiste moment een heel team kunnen uitschakelen.
Buck: Wanneer Buck met zijn shotgun in je gezicht staat, weet je dat je het niet na gaat vertellen. Om in de buurt te komen van zijn vijanden kan Buck een gigantische sprong maken, die daarnaast gebruikt kan worden om te ontsnappen uit hectische situaties.
Evie: Een ijsheks met veel manieren om snel van plaats naar plaats te gaan. Ondanks dat ze niet veel kan doen om haar tegenstanders veel schade toe te brengen is het moeilijk te ontsnappen aan haar.
Skye: Skye gebruikt haar onzichtbaarheid en gif om tegenstanders snel neer te halen en vervolgens weer weg te rennen. Ondanks dat ze niet ongelooflijk veel damage doet kan ze makkelijk ongezien te werk gaan.
Kaarten
In tegenstelling tot bijvoorbeeld Overwatch is het in Paladins mogelijk je champions aan te passen aan jouw speelwijze. Je kunt namelijk voor elke champion vijf kaarten meenemen die (de abilities van) je personage sterker maken. Deze kaarten zorgen er bijvoorbeeld voor dat cooldowns korter zijn of dat schilden sterker zijn.
Elk personage begint met een paar kaarten en alle andere kaarten kun je gratis vrijspelen. Mocht je goud (waarover later meer) hebben om een kaart vrij te spelen, dan kan je zelf kiezen welke je koopt. Je zal dus nooit opgescheept zitten met willekeurige kaarten.

Heb je vijf kaarten gekozen die je mee wil nemen in een match, dan kun je beginnen met deze te upgraden. Je hebt in totaal twaalf punten te verdelen voor vijf kaarten, en die zijn maximaal drie keer te upgraden. Kaarten beginnen standaard op level één en kosten dan ook een punt. Let wel: het upgraden van kaarten geldt alleen per match. Je deck is in het hoofdmenu aan te passen.
Gamemodi
Paladins heeft twee actieve gamemodi, namelijk Siege en Payload. Beide modi hebben veel gelijkenissen, voornamelijk dat het de bedoeling is om een Payload-kar in de basis van de tegenstander te rijden.
Payload
De minst gespeelde gamemode is Payload. In deze mode moet één team een kar escorteren – de payload – en het andere team moet die kar aanvallen. Wanneer de tijd verloopt of het team de Payload succesvol heeft geëscorteerd, wisselen beide partijen. Als de tegenstander een betere tijd neerzet of verder komt met de Payload dan het eerste team, dan wint dat team. Op dit moment zitten er drie verschillende Payload-maps in de game.
Siege
Siege is de populairste gamemode in Paladins en het is enigszins vergelijkbaar met Payload. Beide teams beginnen in hun basis en moeten proberen een punt in het midden van de map te veroveren. Als dat lukt, scoor je een punt en spawnt er een Payload-kar die je naar de basis van de tegenstander moet brengen. Als je binnen de tijd de basis van de tegenstander bereikt, krijg je nog een punt. Mocht de verdediging stand houden, dan krijgt de tegenstander een punt. De ronde begint hierna opnieuw en het team dat als eerste vier punten heeft, wint. Op dit moment zitten er zeven verschillende Siege-maps in de game.

In-game
Burn cards:
Behalve het gebruik van een deck kun je ook in-game items, burn cards genoemd, kopen met credits. Deze credits verdien je door (te helpen bij) het neerhalen van tegenstanders, of het escorteren of verdedigen van de objective. Voorwerpen die je met credits koopt zijn voor elk personage hetzelfde en geven in-game bonussen voor onder andere damage of health, die gelden voor één match.
Bonussen kosten 200, 300 of 400 gold. Kaarten zijn te upgraden naar level twee voor twee keer het basisbedrag, en daarna level drie voor drie keer de originele kosten. Champions beginnen elke match met 400 credits.
Je kan in een match maximaal vier kaarten kopen. Deze zijn onderverdeeld in defense, utility, healing en offence. Als je een damage-kaart koopt is het niet mogelijk om nog een andere damage-kaart te kopen. Wanneer de game is afgelopen ben je je kaarten weer kwijt.

Mounts
Voor elke game begint is er een korte periode waarin je in de basis vastzit. Een paar seconden voor de match begint, word je op een paard gezet. Dit paard is de snelste manier van vervoer en de makkelijkste manier om bij de objective te komen. Zodra je aanvalt of wordt geraakt door een vijand, verdwijnt je paard en moet je te voet verder richting de tegenstander.
Het is aangeraden zo ver mogelijk te rijden met een paard tot je vlakbij de tegenstander of de objective bent. Op die manier verlies je geen tijd door een stuk te lopen. Er zijn drie verschillende paarden in de game, maar de verschillen ertussen zijn puur cosmetisch. Alle paarden rennen even snel, tenzij je een in-game voorwerp hebt gekocht dat paarden sneller laat lopen.

Gold en crystals:
De in-game valuta bestaat uit Gold en Crystals. Gold is te verdienen door te spelen, terwijl je kristallen met echt geld moet kopen. In principe wordt vrijwel alles verkocht voor goud, op een paar cosmetische spullen en chests na.
Elke dag krijg je gratis goud of kristallen als je inlogt, wat oploopt naarmate je vaker inlogt. Daarnaast krijg je ook extra goud voor de eerste drie potjes die je op een dag wint. Goud en kristallen worden onder andere gebruikt voor het kopen van personages, kaarten, kisten en cosmetische voorwerpen.
Chests:
Elke keer als je een level omhoog gaat verdien je een radiant chest. Zo’n kist kun je zonder sleutel openen en bevat items. Dit kunnen kaarten zijn die je nog niet hebt unlocked, maar het kan ook een nieuw kleurtje zijn voor een champion.

Behalve radiant chests zitten er nog meer kisten in Paladins. Colossal chests kosten 75 kristallen per kist en bevatten altijd cosmetische items, terwijl festive chests gevuld zijn met cosmetische voorwerpen die je tijdens een korte periode (zoals kerst) kan verkrijgen.
Wil je Paladins voor gratis spelen? Dat kan. Paladins kun je hier vinden. Vanaf vijf tot en met acht januari vindt ook de Hi-Rez Expo plaats in Atlanta en daar kan je de pro’s aan het werk zien in Paladins en Smite. Vind je een ticket naar Atlanta net iets te gek, kan je het toernooi natuurlijk ook volgen op Twitch.
Door Danny van Gend