RollerCoaster Tycoon Classic review – Nu al een klassieker

Het is een volslagen raadsel waarom Atari de merknaam van RollerCoaster Tycoon zo lang door het slijk heeft gehaald. Van RollerCoaster Tycoon 4 Mobile werd niemand gelukkig en ook RollerCoaster Tycoon World kon op wisselende reacties rekenen. En dat terwijl we allemaal diep vanbinnen niets liever willen dan gewoon die eerste twee originele, legendarische games spelen. Gelukkig snapte Chris Sawyer dat ook en kunnen we dankzij deze geestelijk vader van de serie eindelijk overal rollercoasters tycoonen.

Nu hebben we het op InsideGamer regelmatig over de originele RollerCoaster Tycoons, maar laten we dan in deze recensie nog voor de volledigheid even uitleggen waarom die games anno 2016 nog altijd relevant zijn.

Niet alleen hebben de eerste twee delen van deze serie dankzij hun simpele doch koddige grafische stijl de tand des tijds goed doorstaan, ook de gameplay blijft een kleine twee decennia later haast ongeëvenaard. RollerCoaster Tycoon 1 en 2 zijn namelijk ook aan de programmeerkant twee technische hoogstandjes: alles in de game werkt in harmonie.

Harmonieus
De kwaliteit van de attracties, de aankleding van je park, de prijzen, wachttijden, zelfs het weer en wat klanten eerder hebben gegeten, heeft invloed op het gedrag van je bezoekers en zodoende op je park. Plaats een frietkraam en mensen krijgen dorst. Als het regent, kun je vragen wat je wil voor een paraplu. Plaats een pizzakraam vóór een drukke achtbaan en iedereen kotst de boel onder, maar plaats je de pizzakraam ná de achtbaan, dan is iedereen door het lange wachten gegarandeerd uitgehongerd en verkoop je meer pizza’s dan een gemiddeld restaurant in Rome. RollerCoaster Tycoon is bizar logisch en dat maakt het zo onwijs interessant om een pretpark te bouwen en te managen. Zo interessant, dat de formule na een kleine twintig jaar nog steeds geen glans heeft verloren.

Gelukkig zag Chris Sawyer dat ook en met ontzettend veel liefde en aandacht heeft hij dan ook RollerCoaster Tycoon 1 en 2 samengesmolten tot één mobiele game: RollerCoaster Tycoon Classic. Een game zónder microtransacties; je krijgt voor nog geen zes euro gewoon onbeperkt toegang tot alle content uit RollerCoaster Tycoon 1 en diens beide uitbreidingen, en RollerCoaster Tycoon 2. Enkel de uitbreidingen van RollerCoaster Tycoon 2 (Wacky Worlds en Time Twister) alsook de toolkit waarmee je eigen scenario’s maakt, kosten extra geld.

Zo heel veel is er niet eens veranderd aan de games, want als je erover nadenkt leent RCT zich met de grote knoppen en het isometrische perspectief eigenlijk al perfect voor een aanraakgevoelige bediening. Los van dat de grafische stijl en de iconische muziek en geluidjes onveranderd zijn, zijn ook alle knoppen en symbolen ontzettend vertrouwd en herkenbaar. Iedereen die vroegâh RollerCoaster Tycoon heeft gespeeld (alleen maar iedereen en zijn moeder dus) bouwt dus binnen mum van tijd Forrest Frontiers weer helemaal vol.

Maar toch is er iets anders. Het Forrest Frontiers uit RollerCoaster Tycoon Classic is namelijk niet hetzelfde park als uit RollerCoaster Tycoon 1. Omdat alle content uit 1 en 2 zijn samengevoegd, kunnen we ineens hele nieuwe attracties en winkelkraampjes bouwen. Er zijn talloze voorgebouwde achtbanen beschikbaar, er zijn pinautomaten en EHBO-posten te bouwen, prijzen van de wc of een hamburger zijn eenvoudig voor je hele park gelijk te trekken en voor elke attractie kun je een gezellig muziekje instellen. Ongeacht hoe vaak je in het verleden dus al hebt gewerkt aan Forrest Frontiers, in RollerCoaster Tycoon Classic kun je een Forrest Frontiers bouwen zoals je dat nog nooit hebt gedaan. En dan zijn er daarna nog eens bijna 100 parken om te bouwen.

Geen concessies
En het houdt niet eens op bij het samenvoegen. Er zijn ook nog een handvol gloednieuwe functies in RollerCoaster Tycoon geïntegreerd. Zo is het mogelijk om de tijd te versnellen en is inzoomen nu veel soepeler, wat logisch overkomt op een mobiel apparaat met aanraakgevoelig scherm. RollerCoaster Tycoon Classic biedt het beste van al twee legendarische werelden, zonder dat er eigenlijk concessies zijn gedaan voor de mobiele platformen. Zelfs het in elkaar schroeven van je eigen achtbaan gaat voortreffelijk, mede dankzij duidelijke knoppen die zoals gezegd allemaal erg vertrouwd zijn maar wel zo zijn geplaatst dat het fijn werkt op een mobiel apparaat.

Afhankelijk van je schermgrootte kan het wat gepriegel zijn en met name ondergronds bouwen wordt dan een flinke uitdaging, maar dat was helaas altijd al een beetje een opgave in RollerCoaster Tycoon die vooral veroorzaakt lijkt door het isometrische perspectief. Dat probleem is dus ook in deze Classic-editie niet verholpen. Als je de keuze hebt speel je deze game het beste op een tablet, maar zelfs op het kleinere scherm van de mobiele telefoon is het prima te doen. In het ergste geval plaats je een attractie net niet op de perfecte plaats, maar rampzalig zullen de gevolgen niet zijn.

Dit is echt de ultieme RollerCoaster Tycoon-collectie met zo bizar veel content, dat we eigenlijk ook nog hopen op een versie voor pc.

RollerCoaster Tycoon Classic in nu beschikbaar voor Android en iOS.