in

Planet Coaster vs. RollerCoaster Tycoon World – Joris en de Draak


Planet Coaster werd eind vorig jaar groots onthaald en op InsideGamer gebombardeerd tot de ware opvolger van RollerCoaster Tycoon. Ondertussen is ook de titulaire opvolger van die game, RollerCoaster Tycoon World, flink geüpdatet en officieel uit de ‘Early Access’-fase. Tijd dus om deze twee attracties als een tweelingachtbaan naast elkaar te zetten.

Attracties en winkelkraampjes
Wat betreft de hoeveelheid attracties en kraampjes ontlopen de twee parksims elkaar niet heel erg. RollerCoaster Tycoon World laat je sleutelen aan elf verschillende achtbanen en een kleine veertig andere attracties, waar bovendien veel variatie in zit. Zo zijn er niet alleen schommel- en draaiattracties, maar ook een bewegingssimulator, circus, spookhuis en zelfs een openluchttheater. Aan diversiteit dus geen gebrek in RollerCoaster Tycoon World, wel aan vervoerattracties zoals een treint of monorail. Ook waterattracties ontbreken volledig. Wat voorzieningen betreft zijn de verschillende thema’s in het spel – avontuur, ruimte, western en kinderen – goed vertegenwoordigd, hoewel de cosmetische verschillen klein zijn. Wel leuk is dat er zelfs enkele fancy restaurantjes zijn te bouwen. Wederom: variatie genoeg.

Planet Coaster heeft met bijna dertig verschillende achtbanen ogenschijnlijk meer achtbanen, al zijn de verschillen tussen sommige types erg klein. Per saldo is het verschil met RollerCoaster Tycoon World daardoor kleiner dan de factsheets doen vermoeden. Met ruim dertig andere attracties doet Planet Coaster ook op dat vlak nauwelijks onder voor de concurrent. Opvallend is wel dat bij Planet Coaster het vooral draai- en zwaaiattracties zijn en een iconische attractie als een spookhuis schittert in afwezigheid. Wel zijn er een aantal vervoersattracties te maken, waaronder verschillende stoomtreinen en een monorail. Ook de boomstammen en wildwaterbaan vinden we terug in Planet Coaster; waterattracties die eigenlijk in geen enkel pretpark mogen ontbreken. Met wat extra inzet zijn de aangedreven attracties bovendien om te bouwen tot een Dark Ride, of zelfs een spookhuis – wat je er zelf van maakt. Inmiddels zijn er ook genoeg kant-en-klare winkeltjes met een piraten-, scifi of westernthema in de game te vinden, iets wat tijdens de lancering nog niet het geval was. Ook nu missen we trouwens nog wel wat voorgefabriceerde gebouwen. Zo ontbreekt er nog een wc met westernthema en ook het sci-fi thema is erg ondervertegenwoordigd.

Zelf gebouwen en versiering maken
Bij Planet Coaster ben je daardoor soms dan ook aangewezen op zelf dingen bouwen. Gelukkig is dat heel erg gemakkelijk in de game, dankzij de ontzettend gebruiksvriendelijke maar geavanceerde tool om zelf dingen te bouwen en te combineren. Met héél erg veel props is je park dan ook tot in detail aan te kleden met bijvoorbeeld een geanimeerde Kraken voor bij je piratenboot, of je bouwt gewoon een compleet spaghettiwesterntreinstation – al dan niet met een functionerende trein.

Op dit vlak scoort RollerCoaster Tycoon World beduidend minder goed. Hoewel het eigenlijk net zo eenvoudig is om zelf een gebouw in elkaar te klikken met de beschikbare bouwstenen, is het veel te lastig om ook daadwerkelijk winkels in je bouwsel te verwerken. Winkels snappen niet lekker in je bouwsel, met als gevolg dat je gebouw nooit perfect in elkaar past. Er zijn ook wel wat versiersels te vinden buiten de piece-by-piece-bouwer om, maar niet erg veel per thema en er zijn ook geen filterfuncties die je helpen bij het thematisch aankleden van je park.

Achtbanen bouwen
Ook als we het hebben over achtbanen bouwen, scoort Planet Coaster op alle vlakken beter. In Planet Coaster is het bouwen van een goede achtbaan nauwelijks een uitdaging. Simpele, intuïtieve symbolen maken het kinderspel op de baan in precies de gewenste bocht te wringen – zelfs ondergronds – en er zijn enkele opties beschikbaar om naderhand de bochten van je achtbaan automatisch natuurlijker te maken. Worden mensen toch misselijk, dan zie je met de duidelijke heatmap in één oogopslag waar dat precies aan ligt en kun je zonder veel stress terug naar de tekentafel.

Ook in RollerCoaster Tycoon gaat het bouwen van de achtbaan erg makkelijk. Door een systeem waarbij je alleen maar met de muis hoeft te slepen lijkt het misschien nog wel iets intuïtiever en gemakkelijker dan in Planet Coaster. Deze manier van bouwen leidt weliswaar tot hele unieke, organische designs, maar kan ook voor misselijkmakende g-krachten zorgen. Het is daarna helaas erg lastig om iets aan te passen. Heatmaps geven weliswaar handig inzicht in wat er aan de hand is (als de overlays het tenminste doen, dat blijkt niet altijd het geval te zijn), maar daarna mag je alleen de bestaande baan bijbuigen. Een heel segment verwijderen om een stuk van de baan volledig anders aan te leggen, is dus geen optie en dat is niet handig. Ook is het niet mogelijk om ondergronds te gaan met je achtbaan.

Managementfuncties
Rare ontwerpkeuzes zien we in RollerCoaster Tycoon World ook terug als het gaat om de managementfuncties. Personeel beheren is in deze game ronduit slecht uitgevoerd. Je moet gebouwen maken om personeel in te huren en niet alleen ontsieren deze saaie, themaloze gebouwen je park, maar ze decentraliseren ook de managementtaak. Om je schoonmakers te beheren klik je het ene gebouw aan, voor de monteurs moet je een ander gebouw aanklikken. En als je veel schoonmakers hebt, moet je dus meerdere schoonmakersgebouwen neerzetten en zie je steeds dus slechts een gedeelte van je personeelsbestand. De rest van de managementfuncties zijn wel toereikend. Erg handig is de heatmap voor je hele park waarmee in je park gevisualiseerd wordt welke attracties het goed doen. Basisstatistieken en de mogelijkheid om reclame te voeren is ook aanwezig, al missen we nog de mogelijkheid om makkelijk de prijzen van alle attracties en winkels te beheren.

Wat dat betreft zijn de managementfuncties van Planet Coaster inmiddels nagenoeg volmaakt. Dat was ten tijde van de lancering nog niet het geval, maar inmiddels vinden we in een paar tabbladen alle informatie die we nodig hebben als pretparkmagnaat. We zien overzichtelijk of het park goed loopt, welke attracties populair zijn en hoeveel winst er wordt gemaakt. Prijzen van attracties en winkels zijn centraal op één tabblad te beheren én te synchroniseren binnen je park (zodat alle wc’s evenveel kosten zonder dat je ze één voor één moet bijstellen) en door te kijken aan hoeveel behoeften je per doelgroep (adult, teen en family) voldoet bouw je ook niet snel teveel van eenzelfde type attractie of faciliteit. De mogelijkheid om te adverteren voor je park maakt het managementpakket helemaal af.

Conclusie
Alsof de 9 die Planet Coaster kreeg het al niet weggaf, scoort de pretparksimulator van Frontier Development op alle fronten beter dan Atari’s RollerCoaster Tycoon World, dat van ons in de recensie een 4 kreeg. Eerlijkheid gebied te zeggen dat RollerCoaster Tycoon World is verbeterd en is uitgebreid sinds lancering. Technisch is de game een stuk stabieler geworden en er zijn wat managementfuncties bijgekomen die de game interessanter maken, maar tegelijkertijd heeft Frontier ook niet stilgezeten en Planet Coaster nu al beter gemaakt dan het bij de lancering was, met onder andere een centraal systeem om alle prijzen te beheren. Wel heeft RollerCoaster Tycoon World iets meer bijzondere attracties, maar het openluchttheater haalt ons toch niet over om bij die game te blijven. We kunnen dus alleen maar hopen dat Frontier doorgaat met het actief ondersteunen van hun game en hé, als we dan toch wensen uitspreken, zorg dan voor meer diversiteit qua attracties.

Leuke post? Drop een hartje

Score: 4/5 volgens 2 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

IG Q&A: Wat is de mooiste gamecollectible die je thuis hebt staan?

Vr-game Job Simulator heeft meer dan 3 miljoen dollar verdiend