in

Nintendo Switch Review – The Good, The Bad, The Ugly


Zoals kleren volgens het gezegde de man maken, zo maakt software de hardware. Maar dat betekent niet dat we na tientallen uren spelen op de Nintendo Switch niet alvast een voorzichtige balans kunnen opmaken. En vooruit, misschien kijken we af en toe toch met een zijwaartse blik alvast naar wat de software over dit apparaat zegt…

THE GOOD

Het doet wat het belooft – Het klinkt als een simpel iets, maar het gebruiksgemak waarmee de Switch zijn beloftes inlost, is een belangrijk iets. Nintendo beloofde ons een console die we met één simpele handeling konden meenemen als handheld. Dat is precies wat de Switch doet. Klik het draagbare scherm in het Dock en het beeld verschijnt direct op je tv. Haal het draagbare scherm eruit en je hebt direct een krachtige handheld vast waarmee je (afhankelijk van wat je speelt) zeker twee lange treinritten aan de slag kan. Geen gedoe, geen seconde wachten. Het werkt perfect en direct.

Kwaliteit – We hebben vaak genoeg lopen klooien met accessoires of apparaten in onze handen gehad die aanvoelden als ‘goedkoop’. Sterker nog, Nintendo’s eigen Wii U-tablet voelt nog altijd aan als een stuk kinderspeelgoed en de reeks accessoires voor de Wii-controllers scharen we onder dezelfde noemer. Zo niet bij de Switch. Het draagbare scherm voelt in je handen daadwerkelijk als een kwalitatief stuk techniek. De Joy-Cons klikken feilloos in het scherm of in de bijgeleverde grip en hoewel het Dock wel aanvoelt als een goedkoop stuk plastic, hoeven we die niet vast te houden.

Snelheid – Hoewel het een beetje koffiedik kijken is (wat we hier noodgedwongen nog een paar keer moeten doen), lijkt het besturingssysteem van de Switch een stuk sneller en soepeler dan zijn voorganger. Hierbij moet gezegd worden dat de eerste software update op het moment van schrijven nog niet gedownload kan worden, waardoor bijna alle functionaliteiten nog niet aanwezig zijn. Maar op het eerste gezicht oogt het allemaal overzichtelijk en reageert het snel.

Prestaties – Wie zich druk maakt om de grafische capaciteiten van de Switch, mag die zorgen meteen laten varen. Nee, de Tegra X1-chip waar de Switch op draait heeft niet het vermogen om technologische hoogstandjes als bijvoorbeeld Horizon: Zero Dawn op je handheld te toveren. Maar wie een willekeurige gameplay-video van Zelda: Breath of the Wild bekijkt, ziet dat de Switch in ieder geval niet opvallend achter de feiten aanloopt. Dat is natuurlijk ook een kwestie van design en jarenlange (first-party) development, maar op het grote scherm is er alsnog genoeg indrukwekkends te zien, terwijl het visuele spektakel in handheld-modus geen gelijke kent.

Pro Controller – De Joy-Cons zullen voor veel mensen te klein aanvoelen, terwijl ze in de grip geklikt ook onze goedkeuring niet kunnen wegdragen. Gelukkig is daar de Pro Controller, een meer traditionele accessoire die uren achter elkaar heerlijk in hand ligt zonder een centje pijn. We zouden het bijna een must have noemen. Weet je wat, laat dat ‘bijna’ maar zitten, haal er gewoon zo’n Pro Controller bij.

Cartridges – Hoewel we in Zelda: Breath of the Wild alsnog regelmatig naar laadschermen zaten te kijken, is het gebruik van cartridges een must en een zegen voor de Switch. Omdat het geen discs hoeft rond te draaien is het apparaat zo goed als geruisloos en je saves worden direct opgeslagen op de cartridge, wat een hoop frustratie voorkomt voor mensen die onderweg lekker verder willen spelen.

THE BAD

De Joy-Cons – Er zullen mensen zijn die de Joy-Cons lekker in de hand vinden liggen en geen enkel probleem hebben om te spelen met de bijgeleverde grip waar je deze kleine controllers in klikt. Maar de kans is groot dat die mensen in de minderheid zijn. Zelfs na uren spelen is het lastig om aan de grip te wennen, omdat je handen niet om de uiteindes van de controllers kunnen, aangezien je vingers door de achterzijde van de Joy-Cons worden ‘tegengehouden’. De Joy-Cons zelf zijn eigenlijk net te klein om de gemiddelde speler uren te laten gamen zonder op z’n minst kleine irritaties. Dat ze vervolgens voor €74.99 in de winkel liggen is bijna reden genoeg om ze in de categorie Ugly te zetten.

Opslag – Vanuit welk oogpunt je het ook bekijkt, om en nabij de 28 Gigabyte om te gebruiken is te weinig voor een console die anno 2017 op de markt komt. Je koopt je games alleen fysiek? Dan heb je inderdaad geen probleem. Je ramt er een verse dikke geheugenkaart bij? Probleem opgelost. Maar begrijp goed dat het bestaan van (betaalde) oplossingen geen geldige excuses vormen voor een probleem dat er niet had mogen zijn. Om te chargeren: als we een auto kopen met een benzinetank waar maar 2 liter in gaat, betekenen oplossingen als “Ja, maar je kunt er een nieuwe tank in bouwen” of “maar ik rij alleen kleine afstanden” niet dat er een onredelijk probleem is. We hebben nu al medelijden met de mensen die straks de Dragon Quest: Heroes-bundel proberen te downloaden en erachter komen dat die ene game niet eens op hun console past.

Virtual Console – Nintendo liet afgelopen week weten dat het bij de lancering van de Switch geen Virtual Console beschikbaar heeft. Ja, dat is inderdaad een stuk software, maar zoals gezegd is het toch de software die de hardware moet maken. Bovendien is nog steeds niet duidelijk hoe de Virtual Console straks gaat opereren. Kunnen we eerder gekochte games (eindelijk) overzetten en zien we straks (eindelijk) een trits GameCube-games in de Virtual Console-winkel verschijnen? De consument heeft geen enkel idee, iets dat ons brengt bij het volgende probleem…

THE UGLY

Wat halen we nou eigenlijk?…Niemand heeft enig idee welke mogelijkheden er met dit stuk hardware nou precies in huis gehaald wordt. We weten dat de basisfunctionaliteit consumenten in staat stelt om Switch-games af te spelen. Maar verder is het maar afwachten wat betreft verschillende, bijzonder relevante zaken die doorslaggevend kunnen zijn voor het succes van de Switch. Zoals gezegd hebben we geen idee hoe de Virtual Console straks in elkaar gaat steken en zijn de mogelijkheden om online te spelen/communiceren nog altijd een vreemde mix van speculaties en (onduidelijke) feiten. Wat we wel weten is dat er in de herfst pas gebruik gemaakt kan worden van online lobby’s en voice chat – basisfunctionaliteiten die andere consoles al jaren hebben. Het ontbreken daarvan op release spreekt niet bepaald in het voordeel van Nintendo of de toewijding die het bedrijf op dit vlak heeft. Om nog maar te zwijgen over het bizarre besluit om voice chat via een app op je telefoon te laten verlopen .

Joy-Con-synchronisatie – Nadat retail-exemplaren van de Nintendo Switch in handen zijn gekomen van de pers, bleken problemen met synchronisatie van (voornamelijk de linker-) Joy-con een groot probleem. Verschillende bronnen maakten melding van het secondelang verliezen van de connectie. Het is nog niet bekend of dit softwarematig op release verholpen zou kunnen worden, maar we hopen van wel, anders heeft Nintendo een immens probleem en direct een gigantische deuk in het fragiele imago van de Switch.

Conclusie – Zelden was het zo moeilijk om ten tijde van de release een eerste mening te vormen over een stuk hardware. In wezen is elke nieuwe console die je koopt op dag 1 een belofte, maar Nintendo maakt het wel heel bont. Dat is echter meer te wijten aan de ontzettend gebrekkige en verwarrende communicatie van het bedrijf, dan aan de daadwerkelijke hardware zelf – iets dat zeker in het voordeel spreekt van de Switch. Of je het nu over de aangekondigde games hebt, de online services, het ontbreken van belangrijke functionaliteiten op release of in bredere zin de toekomst van dit apparaat: de conclusie is dat je amper een goedgevormd besluit kan maken omdat de Switch (in ieder geval softwarematig) eigenlijk nog helemaal niet klaar is voor een release.

Gamers die bijvoorbeeld Zelda: Breath of the Wild, Mario Odyssey en Xenoblade Chronicles 2 gezien hebben en alleen daar al voor een Nintendo Switch willen kopen: we wensen jullie ontzettend veel plezier met een aankoop die op z’n minst precies dat doet. Voor iedereen die waarde hecht aan fatsoenlijk online gamen en de zekerheid van een acceptabele catalogus aan (nog te verschijnen) games: beter wacht je tot er meer duidelijkheid is rondom deze (en een aantal andere) essentiële zaken. Het aanschaffen van een console op releasedag is bij elke platformhouder tot op zekere hoogte een risico, maar wie de levensloop van de Wii U, het ontbreken van functionaliteiten en Nintendo’s huidige communicatie rondom de Switch eens goed bekijkt, vergeven we in dit geval een driedubbele portie scepsis.

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Knip elkaar in stukjes in Snipperclips

Vierde dlc Cities: Skylines aangekondigd