Super Bomberman R review – Bom barst net niet

Ontwikkelaar Hudson Soft bestaat niet meer, maar veel van de originele ontwikkelaars van de Bomberman-reeks zitten nu bij Konami. Naar het schijnt vroeg Nintendo aan de uitgever om voor de lancering van de Switch een nieuwe Bomberman te maken. Dat is de reden dat we na jaren afwezigheid eindelijk weer mogen genieten van de eens zo iconische gameheld.

Nou ja, genieten is misschien niet de juiste term. Super Bomberman R doet wat het moet doen, maar maakt nergens écht indruk. De game is voor zo’n 50 euro te koop in winkels of in de Switch eShop, maar qua content en uiterlijk heeft het spel meer weg van een indierelease van rond de 15 euro.

Het is niet dat er een gebrek aan content is, het is eerder dat die content net zo vaak de plank misslaat als dat ze indruk maakt. Dat is al meteen merkbaar bij de graphics, die een lelijke, geelbruine waas hebben. De oude Bomberman-games spatten van het scherm met lekker volle kleuren, maar daar is hier nauwelijks sprake van. Hoewel er wel degelijk een uitgebreid kleurenpallet wordt gebruikt, lijkt er over alles een grauwe waas te hangen, alsof de game een jaartje in een rokersruimte heeft gestaan alvorens het de wijde wereld in werd gestuurd.

Bomberman in je eentje
Iedereen speelt Bomberman-games voor de multiplayer. Toch heeft Konami een campagne toegevoegd. Dat is prijzenswaardig en het weet ook zeker een tijdje te vermaken, al draaien irritaties de campagne na verloop van tijd de nek om. Spelers nemen het op tegen de Evil Emperor Buggler en zijn slechte bombers en bezoeken vijf planeten met elk een aantal levels. Het verhaal wordt tussen de werelden uit de doeken gedaan met veel te lange, slecht geacteerde tekenfilms die gelukkig met een druk op de knop zijn te skippen.

De gameplay zelf voelt solide en werkt zoals je verwacht. In de meeste levels moet je alle vijanden doden voordat je met een portaal naar het volgende level wordt gebracht. Dat doe je door een oneindig aantal bommen neer te leggen, waarbij je vooral moet uitkijken zelf niet door de explosies geraakt te worden. Ondertussen knal je ook de omgeving aan gort, wat je vaak extra krachten oplevert, zoals een snellere Bomberman of andere soorten bommen.

Hoewel dit allemaal werkt zoals je verwacht van een Bomberman-game, hangt de camera niet zoals gebruikelijk boven de actie, maar een beetje isometrisch. Dat zorgt ervoor dat het vaak lastig te zien is waar bepaalde vijanden, objecten of trappen gesitueerd zijn, wat de nodige frustratie en af en toe zelfs een Game Over-scherm oplevert. De nieuwe camerapositie is een vreemde keuze van Konami. Vermoedelijk is het gedaan om de game wat dynamischer en moderner te laten ogen, maar onze voorkeur gaat gewoon uit naar de precieze camera van de oude games. Bomberman draait niet om stijl, maar om controle.

Elke wereld wordt afgesloten met een eindbaas. Vaak zijn dit frustrerende gevechten met veel te sterke AI-tegenstanders die weinig van doen hebben met de normale gameplay. We konden deze gevechten dan ook missen als kiespijn. Wel een leuke toevoeging is de mogelijkheid voor een tweede speler om mee te doen aan de campagne, wat het geheel al een stuk draaglijker maakt.

Bomberman met vrienden
De multiplayer is natuurlijk de echte aandachtstrekker in Super Bomberman R. We hebben in onze jeugd talloze dagen verspild aan het opblazen van onze vrienden en dat is ook waar deze game schittert. De multiplayer werkt zoals vanouds: kies één van de diverse arena’s en speel tegen maximaal vier vrienden op het Switch-scherm of met max acht vrienden op televisie. Elke Joy-Con-controller kan aan een speler gegeven worden, wat betekent dat je bij het aanschaffen van een Switch en de game al met z’n tweeën Bomberman kunt spelen.

Je kunt er overigens ook voor kiezen om een lokale multiplayermatch aan te vullen met door de computer bestuurde bombers. Net als de eindbaasgevechten zijn die bombers onnatuurlijk precies in het plaatsen van bommen en komen ze dan ook vaak als winnaar uit de bus. Er is geen manier om de expertise van deze AI-bombers aan te passen. Wij bedanken hier dan ook voor.

Super Bomberman R heeft ook een online multiplayer. Hierbij kan gekozen worden uit normale matches of ranked matches die invloed hebben op je algemene score. Verder werkt dit nagenoeg hetzelfde als de lokale multiplayer. We moesten af en toe een paar minuten wachten op medespelers – waarschijnlijk is het gros van Switch-eigenaren Zelda aan het spelen – maar we vonden ze uiteindelijk wel.

De gebrekkige online mogelijkheden van de Switch gooien hier wel roet in het eten. Het is immers nog op geen manier mogelijk om enige vorm van communicatie met andere spelers te hebben. Geen voice chat of iets dergelijks, je ziet alleen de naam van andere spelers en probeert ze daarna op te blazen. Er is ook geen mogelijkheid om mensen uit je vriendenlijst uit te nodigen voor een potje Bomberman. We kunnen Konami of de game hier moeilijk op afrekenen: dat komt gewoon door de vooralsnog karige online infrastructuur van de Switch. Toch misten we dit wel bij onze online potjes. Je tegenstander horen vloeken uit frustratie wanneer je hem opblaast is de helft van het plezier.

Super Bomberman R is beschikbaar voor de Nintendo Switch