Fast RMX review – Snel, sneller, snelst

Fast Racing Neo stond op Wii U een beetje bekend als de F-Zero die Nintendo de afgelopen jaren zelf weigerde te maken, alleen echt grootschalige erkenning heeft deze futuristische racer helaas niet gekregen. De game opnieuw uitbrengen voor de Switch onder de naam Fast RMX is daarom geen vreemde beslissing, want de kans is groot dat je deze game de eerste keer gemist hebt. Geef gerust die belachelijk hoge snelheid de schuld.

Fast RMX is eigenlijk gewoon dezelfde game als Fast Racing Neo plus aardig wat extra’s. Het spel bevat de downloadable content – in de vorm van acht nieuwe banen die het spel op Wii U al kreeg – en zes compleet nieuwe tracks voor deze uitvoering op Switch. Het totaal komt daarmee op dertig duizelingwekkende parcours die je onder andere brengen naar een ruimtestation in een van de verste uithoeken van het universum en tal van exotische buitenaardse planeten. De afwisseling is groot en hoewel de vorm van de banen op de minimap niet altijd even indrukwekkend is, zorgen de vele kurkentrekkers, loopings en schansen voor genoeg spektakel.

Switchen met kleuren
Van wapens of power-ups moet Fast RMX ondertussen helemaal niets hebben. Het spel draait echt alleen maar om zo snel mogelijk gaan en zo strak mogelijk iedere bocht in glijden. Uniek aan ‘Fast’ is bovendien de manier waarop je je voertuig met een druk op de knop van kleur kan laten veranderen. Dat ziet er niet alleen cool uit, maar heeft ook een praktisch effect wanneer je over boost- of jump pads zweeft. Alleen als jouw racemobiel dezelfde kleur heeft als deze plekken op de baan kun je er gebruik van maken.

Het is een simpel concept, maar het maakt de races net even wat dynamischer. Sommige banen hebben een creatieve plaatsing van boost pads, waardoor je een bocht net wat minder scherp moet maken om wat extra snelheid mee te pakken. Andere tracks werken met cirkelvormige poorten die je racemonster alleen naar de overkant van een ravijn lanceren als je naar de juiste kleur bent gewisseld.

Fast RFLX
Fast RMX heeft daarmee genoeg leuke ideeën om alle dertig banen iets unieks mee te geven. Ze zijn echter niet allemaal van even hoog niveau. Sommige tracks draaien wel heel veel om het springen van het ene naar het andere wegdek, waarbij je zicht op je landingsbaan niet altijd even sterk is. Ook de behoefte van de ontwikkelaar om gigantische robots op willekeurige plekken over het parcours te laten lopen, voelt behoorlijk onnodig en irritant. Een verkeerd genomen bocht of een beetje pech en je kan de race winnen wel vergeten.

Dat gaat helemaal op in de Championship Mode waarin je drie races strijdt om de eerste plaats op drie elkaar opvolgende banen. Op de lagere niveaus zijn deze races met wat foutjes nog te winnen, maar Fast RMX is absoluut niet bang om het je moeilijk te maken. Scherpe reflexen en een beetje kennis van de weg zijn echt cruciaal als je iedere race wil winnen.

Online helden
Op het moment van schrijven ontbreekt Time Attack nog, maar ontwikkelaar Shinen heeft al aangegeven dat die in een toekomstige (gratis) update nog toegevoegd wordt. Tot die tijd weet Hero Mode dat gat aardig op te vullen door de focus te leggen op losse races. Je kan in deze speelstand nog steeds boosten, maar daarmee slurp je ook energie voor je schild weg. Te lang een hoge snelheid aanhouden zonder op te laden zorgt voor een crash, waardoor je de hele race weer opnieuw kan beginnen. Het maakt de al hectische en snelle races net een beetje zenuwslopender.

Ook online heeft Fast RMX het goed voor elkaar. Uitgebreid is het allemaal niet, maar het werkt en tegenstanders vinden om even snel een potje tegen te racen is geen enkel probleem. Het spel werkt met een lobbysysteem waarin je na iedere race kunt kiezen welke baan er gespeeld wordt. Hero mode met andere gamers spelen, een toernooi opstarten, of gewoon een cup racen zit er helaas niet in. De lokale multiplayer is wat dat betreft een betere optie. Hierin is het bijvoorbeeld ook mogelijk om tegen computergestuurde tegenstanders te racen. Zelfs op het kleine handheldscherm van de Switch komt de snelheid met twee of meer spelers prima tot zijn recht; Fast RMX mag oprecht een flitsende game genoemd worden.

Het is daarbij indrukwekkend wat de relatief kleine ontwikkelaar Shinen uit de Switch weet te persen, maar tegelijkertijd ontbreekt het ook in deze rerelease nog een beetje aan persoonlijkheid. De muziek is wat generiek en de speelbare voertuigen zijn je standaard futuristische zwevende auto’s. F-Zero moest het altijd hebben van de persoonlijkheid van de piloten en hun bolides, WipeOut van de soundtrack vol bekende artiesten, maar Fast RMX doet ondertussen nog het meeste denken aan het soort generieke game dat je ziet staan op de doos van een videokaart. Het ziet er gaaf uit, maar een eigen stijl ontbreekt gewoon.

Fast RMX is verkrijgbaar op de Nintendo Switch voor 19,99.