Snipperclips review – Zet een schaar in je vriendschappen

Nintendo-consoles zijn de laatste jaren een beetje tot het laatste bastion van lokale multiplayer verworden, maar bij de lancering van de Switch gaat alle aandacht uit naar een singleplayergame pur sang. Wie een toffe game zoekt om met wat vrienden op de bank te spelen, vindt in de eShop een verborgen pareltje: Snipperclips.

De opzet van Snipperclips is erg eenvoudig. Zodra jouw cartooneske poppetje overlapt met die van iemand anders, knip je met een druk op de knop een vormpje uit hem of haar. Dit koddig verpakte maar eigenlijk vrij sinistere gegeven is kinderlijk eenvoudig te begrijpen en in elkaar knippen spreekt al snel aan. De puzzels die je moet oplossen met dit eenvoudige gameplaymechanisme zijn echter minder simpel.

Zet de schaar erin
Hoewel Snipperclips in het begin het niet moeilijker maakt dan ‘vorm met zijn allen een hartje’ en een paar eenvoudige knipbewegingen al genoeg zijn om dat mogelijk te maken, wordt de game al snel een stuk gecompliceerder wanneer je vloeistoffen moet wegleiden of objecten van A naar B moet dragen. Je moet dus meer doen dan alleen vormpjes maken en dat zorgt voor een goede dosis afwisseling, al is het soms wel wat onduidelijk wat überhaupt de puzzel is. Snipperclips legt niets uit en laat je alles zelf uitvogelen.

Of met je vrienden natuurlijk. Want hoewel Snipperclips wel speelbaar is in je eentje, wordt de game pas echt leuk met je vrienden. Alle puzzels in de game zijn zo gemaakt dat je ze met minstens twee poppetjes moet spelen (speel je alleen, dan bestuur je beide poppetjes, wat de game erg traag maakt en afbreuk doet aan de ervaring), maar er zijn ook puzzels die je met vier mensen kunt spelen. Deze puzzels vereisen de nodige samenwerkingen en kijk niet raar op wanneer je partner ineens vraagt een stukje uit zijn/haar achterste te knippen, of je vraagt te bukken zodat ‘ie boven op je kan springen. En uiteraard zal er ook altijd wel iemand bij zijn die net op het moment suprême besluit iedereen de moeder te knippen. En bedankt, hé!

Lekker etteren
Een beetje etteren hoort natuurlijk bij zo’n game als Snipperclips. Sterker nog, er zijn ook een paar modi speciaal bedoeld om elkaar helemaal aan snippers te knippen. In de dojo is dat het enige doel, terwijl bij hockey en basketbal de schaar in elkaar zetten zowel verdedigend als aanvallend een prima strategie is. Is iedereen helemaal uitgeknipt, dan kun je weer de koppen bij elkaar steken om een van de vele puzzels op te lossen.

Geen wonder dus dat Nintendo een code voor de game bij een extra setje Joy-Cons stopt. Snipperclips is het perfecte puzzel- en partyspel met genoeg afwisseling om de hele avond met je vrienden te spelen, en daarmee de perfecte showcase van de multiplayercapaciteiten van je gloednieuwe Switch.