Mario Sports Superstars review – Matig potje sport

Het klinkt misschien vreemd, maar als iemand die bijzonder weinig met sport heeft heb ik veel aan Mario te danken. De zeldzame keren dat ik vrijwillig een tennis-, voetbal- of golfgame heb gespeeld hadden allemaal Nintendo’s eeuwig vrolijke mascotte in de hoofdrol. Wat meer fantasie en wat losser met de regels omgaan waren voor mij de perfecte manier om saaie sporten leuk te maken. Mario Sports Superstars voor de 3DS zou daarom een ultieme combinatie van het beste van twee werelden moeten zijn.

Deze verzameling van vijf sporten met Mario en zijn vrienden in de hoofdrol is op papier ook een prima idee. Voetbal, golf, paardrijden, tennis en honkbal zijn allemaal in dit pakket te vinden. Ze zien er allemaal ongeveer even gelikt uit en in de meeste gevallen is de gameplay gewoon weer vertrouwd. Het is immers niet de eerste keer dat Mario deze sporten beoefent.

Hergebruik als sport
Wie Mario Tennis Open of Mario Golf: World Tour heeft gespeeld zal de twee sporten in deze uitvoering wel herkennen. Het speelt niet alleen vrijwel hetzelfde, maar veel animaties worden ook gewoon hergebruikt. Het grote verschil zit hem in het feit dat alle uitgebreide speelstanden en opties uit die losstaande games in Sports Superstarts ontbreken. Ook het paardrijden, voetballen en honkbal voelen met de optie om alleen te trainen, een los potje te spelen en een bijzonder rechtlijnige toernooi-modus wat aan de oppervlakkige kant.

Een knagend gevoel dat deze verzameling van sporten wat overbodig is doet zich ook al snel aan. Niet dat het alleen onspeelbaar is. Iedere bezigheid is redelijk gepolijst en ziet er in 3D gewoon goed uit. Het voelt alleen wel allemaal wat leeg en bij vlagen wat kil. Zo laat in het leven van de 3DS, nadat er al goede sportgames met Mario in de hoofdrol op het apparaat zijn verschenen, is het lastig te rechtvaardigen om met deze minder uitgewerkte versies aan de slag te gaan.

Schoonheid van het spel
Hoe goed die verschillende sporten zijn uitgewerkt verschilt ondertussen ook nog best. Tennis en golf zijn de overduidelijke uitschieters in kwaliteit, wat grotendeels te maken heeft met het feit dat ze in uitgebreidere vorm al eens eerder op de 3DS zijn verschenen. Voetbal heeft ondertussen helemaal niets te maken met Super Mario Strikes op de Wii, maar speelt gewoon als een compleet nieuwe game. Personages zoals Mario, Luigi en Peach zijn in deze teamsport de aanvoerders terwijl de rest van het elftal aangevuld wordt met de typische vijanden uit een Mario-platformer. Het schone spel voelt helaas niet bijzonder vloeiend en het heeft natuurlijk weinig te maken met de complexiteit die games zoals PES of FIFA weten te bieden.

Het honkbal in Mario Sports Superstars is zo mogelijk nog minder creatief uitgewerkt. Nu leent deze slagsport zich misschien ook wel het minste voor een leuke vertaling naar een videogame, maar honkbal is in dit spel gewoon saai. Het draait geheel om op de A-knop drukken met minimale verdere interactie. Op welke positie je ook staat op het veld: er valt gewoon te weinig te beleven om het echt leuk te houden.

Op date met je paard
Bizar genoeg is het paardrijden het meest uitgebreid van alle speelstanden. Hoe je paard eruitziet wordt grotendeels overgelaten aan de speler door opvallend veel opties te geven in kleuren en haarstijlen van het dier. Racen op de rug van zo’n beest speelt een grote rol, maar het is ook mogelijk om een hechte band om te bouwen met je trouwe viervoeter. Door je paard in een aparte speelstand te borstelen, voeren en mee te nemen op een romantisch ritje over een pittoreske boerderij. Dichterbij een Hatoful Boyfriend met paarden kan je waarschijnlijk niet komen.

Het racen zelf verbleekt onmiddellijk naast Mario Kart. Ondanks dat je je paard behoorlijk kan aansporen en er op de banen zelf allerlei items en boostpads liggen om sneller te gaan, voelt het allemaal net wat te log. Het gebrek aan items om de andere ruiters dwars te zitten en de constante noodzaak om op dezelfde knop te drukken om je paard aan te sporen zorgen er bovendien ook niet voor erg leuke gameplay.

Alle sporten in Mario Sports Superstars kunnen met andere spelers die het spel ook hebben gespeeld worden. Dat kan lokaal en online, maar echt veel leuker wordt het spel er niet door. Ook het muntensysteem waarmee je extra’s kunt vrijspelen in een speciale winkel komt niet helemaal uit de verf. De nadruk op speciale Amiibo-kaarten die ook van het spel verkrijgbaar zijn voelt ondertussen een beetje vreemd. Een aparte minigame is alleen met behulp van deze kaarten vrij te spelen.

Mario Sports Superstars is verkrijgbaar voor de 3DS. Voor deze review is het spel gespeeld op een New 3DS.